Hei, nostit esiin todella tärkeän ja kipeän aiheen. Olenkin ihmetellyt, että kukaan ei täällä Tukinetissä ole ennemmin asiasta kirjoittanut sen laajemmin. Tämä on minulle henkilökohtaisesti hyvin kipeä aihee. Vaimoni on saanut minut pysymään avioliitossa viimeiset 15 vuotta pelkästään hyvän valehtelutaitonsa avulla. Hän jäi vahingossa kiinni tässä vuoden alussa ja valehtelut paljstui.
Sanoit, että: "itse hän ei sitä kertonut,vaan jäi vahingossa kiinni". Näin se näköjään menee. Mihin on ihmisten omatunto kadonnut? Pettämistä pidetään salassa ja paljastutaan, josa paljastutaan vahingossa. Sanot miehesi myös kaivavan sinun tekojasi esiin suhteenne alkuajoilta asti. Tämä on niin kovin tuttua. Näin vaimoni on hakenut meilläkin omille teoilleen oikeutusta minun joistain sanoista tai teoista. Hän on rakentanut mielessään minulle ihan uuden historian, joka on antanut oikeutuksen hänen pettämisilleen. Olen muiltakin niin monesti kuullut, että pettäjä etsii aina syyn teolleen muista, ei ota vastuuta itse. Onkohan sinunkin tapuksessasi näin? Älä lähde liikaa murehtimaan näitä mahdollisesti ihan tekaistuja syitä. Kyllä meillä ihmisillä on oikeus joskus sanoa töksäyttää ja tehdäkin jotain ajattelematonta, mutta se ei todellakaan oikeuta toista osapuolta pettämään, vaikka he kiinni jäätyään näin uskottelevatkin. Sanot, että miehesi ei ole puhunut näistä asioista ennen pettämistä. Tämä viittaa juuri siihen, että oikeasti ne sinun mahdolliset virheesi ei ole olleet miehellesi ongelma ennen hänen tekemää pettämistään.
Sanot, että " nyt tuntuu, että koko suhteeltamme on vedetty pohja pois". Näin minäkin tunnen omassa elämässäni. Miten voi toivoakaan laittavansa asioita parisuhteessa kuntoon, kun toinen osapuoli ei ole rehellinen? Koskaan ei voi tietää mistä valehtelu alkaa ja mihin se loppuu. Ei tiedä mihin voi luottaa, kaikki lilluu tuulen mukana milloin mihinkin suuntaan. Sanot myös, että miehesi mielestä hänen syrjähyppynsä ei ole syynä suhteenne loppumiseen. Tämä on selkeää sinun syyllistämistä ja omien tekojen peittelyä ja vastuun pakoilemista. Tietenkin hän on syyllinen, koska on ottanut rinnallesi toisen. Tässä ei ole mitään epäselvää.
"Mies valehtelee kaikesta uuteen suhteeseen liittyvästä...mielestäni minulla olisi kuitenkin oikeus tietää mitä yhteisen suhteemme aikan tapahtui." Sinulla on todellakin oikeus tietää. Minua loukkaa omassa erokriisissäni se, että vaimoni pitää minua niin tyhmänä, että sanoo unohtaneensa mitä teki rakastajansa kanssa, kun petti. Ihminen on lisäksi niin omituinen otus, että monta kertaa valehtelija itsekin uskoo valheitaan.
"kaikki vastaukset olen toistaiseksi saanut selville sattumalta. Suoraan kysyttäessä hän on aina selitellyt asiat omalta kannaltaan parhain päin." Tämä on kuin minun elämästä repäisty. Vaimoni muistaa pettämisestään vain häntä mahdollisesti auttavat asiat, kaikki vahingollinen tieto on pois pyyhkäisty, muisti toimii valikoivasti. Et ole saanut suoraan kysymykseesi rehellistä vastausta. Minä en tiennyt, että näinkin voidaan parisuhteessa menetellä. Luulin, että vaimoni ei voi valehdella suoraan kysymykseen ja yritin vuosia ja vuosikymmeniä näin rakentaa suhdettamme, selvittää minua painavia asioita kysymällä suoraan. Hän valehteli joka kerta, kunnes sattumalta paljastui.Kun miehesi sanoo, että hän ei halua totuutta puhumalla sinua loukata, tämä on täyttä potaskaa. Todellisuudessa hän vain peittelee tekojaan. Jos hän sinua haluaisi suojella, hän ei sinua pettäisi ja touhuaisi selkäsi takan tämän naisen kanssa. Selkeää vastuun pakoilua.
Kysty, että "miten ihmessä valehtelusta selviää sekoamatta". Tätä itsekin työstän parhaillaan. Terapeuttini sanoi, että valehtelun sanotaan sattuvan enemmän kuin pettäminen. Olen samaa mieltä. Pettäminen voi taphtua humalatilan vuoksi tai hetkellisessä tunnemyrskyssä, mutta tapahtumaa seuraava valehtelu onkin jo suunnitelmallista ja toista vahingoittamaan tarkoitettua yleensä pitkäkestoista toimintaa. Valehtelua ei voi puolustella mitenkään. Taitaa sääntö olla, että joka pettää, hän myös valehtelee pettämisensä. Ihminen on jo siinä epärehellinen, että ottaa kolmannen pyörän ja sama epärehellisyys jatkuu sitten toisessa muodossa valehteluna. Joku on sanonut tämän valehtelun olevan suurinta henkistä pettämistä. Olen samaa mieltä! Miten tästä selviää? Minua on aika auttanut paljon. Tunteeni ovat tasaantuneet puolen vuoden aikana ja minulle on hiljalleen selvinnyt mitä aion tälle asialle tehdä. Aikaa on vienyt myös uuden kuvan rakentaminen vaimostani. Niin monet asiat menevät pettämisen ja valehtelun vuoksi uusiksi. Hän on eri ihminen kuin olen hänen luullut olevan. Yritän opetella nyt tähän.
Olet vaikeassa tilanteessa ja tunnen suurta myötätuntoa sinua kohtaan. Yritä pitää kiinni oikeista elämänarvoista, vaikka miehesi selkeästi toimii ala-arvoisesti. Älä lähde ala-arvoiseen toimintaa mukaan. Ole itsellesi rehellinen äläkä anna huijata noilla ontuvilla selityksillä. Kaikkein tärkeintä on ettet anna syyllistää noilla keinotekoisilla syillä itseäsi. Muista, että on typillisistä tyypillisintä, että pettäjä etsii toisesta ospauolesta syyllisen tekoihinsa. En tiedä onko mitään keinoa saada selville totuutta. Itse en ole vielä tässä onnistunut. Pitääkö vain toivoa pikku vahinkoja toisen puolustuksessa ja odottaa? Kun yrittää luoda ehjää kuvaa tapahtuneessa, tässä auttaisi totuuden selville saaminen. Kuitenkin voi olla, että kaikkia asioita ei ole hyötyä tonkia pohjamutia myöten. Ehkä riittää, että löyttä omalle elämälleen terveen suunnan pois näistä sairaista kuvioista. Tsemppiä sinulle ja jaksamista!🙂👍