Takana nyt reilut viikkoa omassa kodissa.
Stressi jonka tavaroiden pakkojako ilman omaa vaikutustani aiheutti, alkaa hellittää hiljalleen.
Kaikenlaisia tunteita ilmassa:
Hämmennystä, tältäkö tuntuu elää ilman pelkoa.
Kiukkua: miksi olen ollut sellainen tallukka että olen antanut homman jatkua
Heräämistä: mieheni on täysi sadisti !
Ihmetystä: miten on mahdollista, etten ole havainnut aiemmin, miten poljettu olen ollut, mutta toisaalta, ratkaisu siihenkin olisi ollut juuri tämä sama.
Myötätuntoa itseä kohtaan: olen ollut tosi lujilla, mitään hävettävää ei ole tavassa miten olen toiminut äitinä ja vaimona.
Häpeää, epäonnistumista, huonommuuden tunnetta, jota mieheni minulle tarjoili joka viikonloppu, ei ole.
Mitään hävettävää ei ole.
🙂🌻
Miten hienoa on alkaa viikonlopun viettoon kun ei tarvitse pelätä jokaviikonloppuista riitaa, joka alkaa lauantaina klo 11 ja päättyi joko fyysiseen tai henkiseen väkivaltaan.🙂👍 Sunnuntaisin olen aina väistynyt, kesäisin mökille, ulkoilemaan, mihin tahansa, pois kotoa. Koko kesän yritin olla mökillä ja ahdistuin jo viikkoa etukäteen kun tiesin että on pakko siirtyä kaupunkiin syksyn tultua ja sopeutua taas painajaismaiseen elämään ihmisen kanssa, jonka mielivalta ja sopeutumattomuus olivat minulle ylivoimaisen haastava yhdistelmä.
Elämän monimutkainen kudelma, jossa aina moitin itseäni syntyvistä riidoista ja ahdistuin alati siitä, etten ollut mieheni mielen mukaisesti, että olin aina syypää ja viallinen tai tyhmä, se kaikki on takanapäin. JESS !
Tästä on yksi suunta, ylöspäin.
- se loputon luisu, johon sisältyi pelkoa, epävarmuutta, epätoivoa, on päättynyt ,odotan elämältä viimeinkin jotain hyvää.
Olen ollut koko viikon ahkera, hoitanut minulle kyörättyjä pieniä lastenvaatteita, lumppuja ja muuta sälää roskiin ja kierkkäriin. Tavaroita on pakattu sellaista vauhtia että mukaan on livahtanut mm mieheni maksamattomia laskuja ja muuta kiusallista paperimateriaalia, jonka aion käyttää osituksessa hyväkseni osoittaakseni että minuun on käytetty myös taloudellista väkivaltaa.
Aikuinen tytär katsoi oikeudekseen tehdä osituksen tavaroistani, mutta se tie tulee hänelle nyt pystyyn kertakaikkiaan. Kävin juristin puheilla, asioilla on seurauksensa.
Aluksi ajattelin että olkoot mutta kun olen pohtinut sitä, miten kasvatukseni, rajojen laittaminen lapsille aiheutti aina vastalauseiden myrskyn epäkypsässä miehessäni, teen kuin teenkin tästä virallisen asian.
Saman opin saavat myös hänen kaverinsa. Toisen henkilön tavaroihin ei kosketa kenenkään kehotuksesta, ellei asianomainen anna siihen lupaa. Se, että kaverin isä käskee, ei ole riittävä syy. Tulevat oppimaan tuon kantapään kautta.
Kurjaa että yksi tavaroiden pakkaajista on sellaisella alalla että merkintä rekisterissä tyssää hänen uransa. Toisaalta, mitä hävettävää minulla olisi ?
Olen kumpaakin tyttäreni kaveria syöttänyt, juottanut, hoivannut kun ovat olleet pieniä, mutta nyt kohtelivat näin. Joku roti se on näillekin löydyttävä ja löytyykin.
Järkyttävää että tuollainen perustavanlaatuinen asia on nuorilla hukassa.
Tyttäreni on korkea aika oppia, mitä aikuisuus tarkoittaa ja etenkin, mitä se EI tarkoita.
Toisen kunnioittaminen, olkoonkin että se pitää oppia nyt näin karua kautta, on tärkeä oppi.
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.