Väkivalta ja heikko itsetunto
Olen seurustellut muutaman vuoden itseäni huomattavasti nuoremman miehen kanssa. Hänen edellinen liittonsa päättyi rajuihin ristiriitoihin ja väkivaltaiseen käyttäytymiseen. Tavatessamme kuvittelin kaiken johtuneen edellisestä naisesta, joka oli uskoton. Miehen vanhemmat kertoivat minulle poikansa olevan äkkipikainen. Sellainen isä, millainen poika -sanonta tuli minulle selväksi, kun miehen kaksi aiemmista suhteista syntynyttä poikaa joutuivat lastensuojelun piiriin aggressiivisen ja impulssiivisen käytöksensä takia. Seurasin vain kauhulla sivusta, kuinka isän kasvattajuus hukkui. Suhteemme aikana mies on riitautuessaan kanssani kuristanut, lyönyt päätäni seinään, heittänyt alkoholia silmille, sylkenyt ja lyönyt. Olen soittanut useita kertoja hätäkeskukseen ja mies on viettänyt öitä niin putkassa kuin autossaankin. Minulle on ehdotettu lähestymiskiellon hakemista, ja läheiseni kuten aikuiset lapseni ovat lähes pakottaneet minut olemaan uudelleen tapaamatta miestä. Ristiriita on valtava. Tunnen aina pahoinpitelyn jälkeen itse syyllistyneeni johonki selvittämättömään. Olenko saanut hänet suunniltaan vai onko hänellä persoonallisuushäiriö, jonka laukaisee alkoholi ja mustasukkaisuus? Hän haukkuu ja pilkkaa minua ja sukulaisiani, työtäni ja arvojani, mutta tuokin saa minut katsomaan itseäni yhä tarkemmin. Toki ajattelen myös, että hänellä ”duunaripaskana”, k kuten hän sanoo, on heikko itsetunto, kun minä olen ”akateeminen lehmähuora”. Kuinka olette selvinneet irti miehestä, joka on kiltti ja avulias, mitä rakastettavin ja hellä yhtenä hetkenä, mutta paha ja julma kiusaaja seuraavana? Ahdistukseni on kasvanut masennukseksi, mutta vielä haluaisin löytää iloisuutenija uskon itseeni.