Väkivallan uhkaa ym. mitä teen?
Olen kirjoitellut tänne aikaisemminkin ongelmistamme, mutta tilanne on nyt pahentunut.
Olemme olleet naimisissa kohta 5-vuotta ja meillä on pieni lapsi. Mieheni on oikeastaan aina ollut erityisen mustasukkainen, mutta alussa se tuotti ongelmia vain satunnaisesti ja kännissä. Tilanne on kuitenkin vuosien varrella vain pahentunut, siitäkin huolimatta (tai juuri siksi) että olen rajoittanut menemisiäni ja tekemisiäni, sekä ollut tarkkana miten käyttäydyn ylipäätään.
Olen vuosia kuunnellut huutoa ja aiheettomia syytöksiä omista menoista ja tekemisistä. Olen jättänyt mieluisia menoja väliin mieheni takia ja kiirehtinyt asioilta tai kyläilyiltäni kotiin siinä pelossa että tulee sanomista. Mies itse on mennyt vapaasti, enkä ole kokenut tarpeellisena motkottaa menoista ja tuloista. Hän on itse jäänyt pariin kertaan kiinni viestittelyistä ja soitteluista muille naisille, mutta pelastanut aina jotenkin nahkansa selityksillä. Nyt keväällä hän jäi kiinni ”seksiviestien” lähettelystä toiselle naiselle ja samaan aikaan minulle selvisi hänellä olleen ainakin ”seksiviesti” suhde työkaveriinsa ennen raskautumistani. Minulle on nyt myös selvinnyt että hän on yrittänyt saada seksiseuraa muiltakin.
Tähän suhteeseen liittyy muitakin ongelmia, mm. alkoholin arkista käyttöä, vanhempieni haukkumista, ystävieni nimittelyä ja haukkumista minulle, lapsen hoidon vastuu yksin minulla ym ym. Olen yrittänyt pysyä vahvana ja yrittänyt yrittää. Olen kuitenkin nyt kokenut voimavarojeni loppuvan ja mielenkiintoni yrittämiseen ja mieheeni hiipuneen. Miehen mustasukkaisuus on vaan lisääntynyt ja panokset koventuneet. Hän on puuttunut pukeutumiseeni, yrittänyt rajoittaa menemisiäni ilman häntä ja laittanut minut tuntemaan syyllisyyttä halustani viettää aikaa ystävieni kanssa. Hän ei ymmärrä tarvettani saada omaa aikaa tästä arjesta, lapsesta jne.
Tilanteemme on kärjistynyt siihen pisteeseen, että ensimmäisellä kerralla kun yritin purkaa tilannetta, hän heitti vaatteeni pakkaseen talvella. Nyt kesällä hän löi pari kertaa seinää nyrkillä ja rikkoi tavaroita. Kertoessani tarpeestani viettää kesällä myös ”lapsivapaata” aikaa, hän kysyi pitäisikö hänen sitten ”laittaa lapsi kylmäksi”, jos minä en jaksa olla hänen kanssaan. Yrittäessäni poistua riitatilanteesta, hän juoksi perääni ja komensi takaisi sohvalle. Vaikenemiseni sai hänet kuitenkin suuttumaan lisää ja kehoitti menemään nukkumaan koska muuten hänen täytyisi katkaista pääni.
Hän ei ole lyönyt minua koskaan, eikä hän ole mikään ”baaritappelijakaan”. Pelästyin vain tuota raivoa ja noita lauseita joita hän käytti. Hänen silmät muuttuu mustiksi kun hän suuttuu…Avioliittomme on nyt kuitenkin mitä ilmeisemmin tiensä päässä, mutta mies ei halua erota vaikka sillä uhkailee kuitenkin jatkuvasti. Minusta tuntuu ettemme voi jatkaa tai korjata tilannetta. En vain tiedä mitä tapahtuu jos eroamme. Hän on uhkaillut myös itsemurhalla. Toisinsanoen pelottaa lähteä, mutta pelottaa myös jäädä…