Vakavat ongelmat perheessä
Perheessämme kauan jatkunut miehen liiallinen alkoholinkäyttö tuntuu vaikuttavan lumipalloilmiön tavoin meihin kaikkiin. Jokainen vastaa tietysti omasta elämästään ja tekemisistään, mutta mitä tehdä silloin, jos ”virtahepo” on asettunut taloksi eikä siitä noidankehästä tunnu pääsevän pois.
Olen kamppailllut asian kanssa vuosia, viime aikoina tilanne on vaan pahentunut kun mieheni alkoholinkäyttö on entisestään lisääntynyt. Hän käy töissä, ei juo viikolla, mutta kaikki viikonloput, lomat, juhlapyhät ym. menevät juodessa. Yleensä hän sammuu jo alkuillasta, ja kesälomalla ei ollut kai yhtään täysin selvää päivää. Kun hän juo, on hän sitten selvin päin usein ilkeä ja hankala minulle ja lapsille. Ennen juomista hän keksii vaikka tikusta aiheen saadakseen riidellä, jotta ”pääsisi” juomaan. Eikö tämä ole tavanomaista alkoholistin käytöstä? Olen koettanut saada häntä lähtemään AA:han, mutta tuloksetta. Hän ei myönä ongelmaansa, vaan juo ”salaa”, tyhjiä pulloja ja tölkkejä löytyy mitä ihmeellisimmistä paikoista.
Olin itse noin vuosi sitten erittäin väsynyt ja masentunut stressaavaan perhe-elämäämme, että hakeuduin perheasianneuvottelukeskukseen keskustelemaan ongemistani- sinnekään ei mies suostunut lähtemään, pitää kaikkea tällaista turhana ja hyödyttömänä ajanhaaskauksena. Itselleni siitä oli hieman apua, mutta ymmärsin että minun olisi tehtävä suurempia muutoksi elämässäni, jotta tilanteet muuttuisivat. Sen ymmärrän itsekin, mutta mistä saisin niin paljon voimaa että laittaisin eron alulle.
Mieheni on välillä ihan miellyttävä, ja hellä, ja silloin aina ajattelen että jospa kaikki kääntyy hyväksi. Mutta jo seuraavana hetkenä hän voi olla alistava ja ilkeä tyranni, jos asiat eivät menen hänen tahtonsa mukaan. Olen joutunut viime vuosina opiskelemaan itselleni uuden ammatin terveydellisistä syistä, ja myös se on ollut tämän kaikenkeskellä aika rankkaa, kun on yrittänyt pyörittää huushollia samanaikaisesti. Mies ei suostu kovin paljoa osallistumaan kyseisiin töihin. Lisäksi minä saan kuulla usein siitä, kun hän joutuu maksamaan suurimman osan menoista, koska minun tuloni ovat niin pienet. Sille minä en voi mitään, toivon vaan että saisin töitä, kun lähiaikoina valmistun.
Mieheni ei alussa hyväksynyt opiskeluanikaan, vaikka muita vaihtoehtoja ei ollut. Hän on myös sitä mieltä, etten tule saamaan töitä koska olen liian vanha (yli 40v.). Hän on itse hyvin pessimistinen luonne😑❓ ja näkee aina mielellään kaikissa asioissa sen huonomman puolen, eikä ymmärrä minun optimistisuutta. Olen kuitenkin ollut sen verran itsenäinen, että olen pitänyt pääni ja opiskellut enkä antanut periksi. Vaikka olemme olleet kauan yhdessä, ei meillä tunnu olevan kovin paljon yhteisiä kiinnostavia asioita tai tekemistä.
Asumme vuokralla koska mies ei ole suostunut että olisimme ostaneet oman asunnon, vaikka samalla kun maksamme kallista vuokraa, olisimme sen kaiketi pystyneet hankkimaan. Hän ei halua kesämökkiä, vaatimatonkin riittäisi, olisipahan paikka jossa voisi viettää vapaa-aikaa ja olisi muutakin tekemistä kuin mitä kerrostalossa on. Hän luopui vanhempiensa mökistä, jonka olisimme edullisesti saaneet, koska hän oli omien sanojensa mukaan kyllästynyt mökkeilyyn. Minun ja lasten mielipiteillä ei ole suurissa asioissa merkitystä, vaan hän jyrää asiat oman mielensä mukaan, mistä ole kärsinyt ja monet itkut itkenyt. Alkoholiin hänellä on aina rahaa, mutta yhteisiin menoihin ja lasten vaate ym. menoihin ei juuri koskaan. Olen tehnyt itse hankintoja silloin kun olen pystynyt, koska hänen kanssa ei jaksa aina riidellä.
Kun pystyisin vaan ottamaan ja lähtemään tästä suhteesta, luulen että selviäisin, ja olisin ehkä lopulta onnellisempikin kuin nyt. Toisaalta, minulla ei ole nyt töitä, en tiedä kuinka tulisimme toimeen, ja ihan sosiaalitoimiston varaankaan en haluaisi jäädä.
Nykyinen elämä on vaan niin repaleista ja stressaavaa, kun mies on herkkä riitelemään, ja mm. murrosikäinen lapsemme kärsii luullakseni paljon tilanteesta. Nuorempi lapsi puolustelee isäänsä, jos joskus on kuullut erokeskusteluja. Murrosikäinen on välillä aika hermostunut, huutaa paljon.
Mutta jos ero tulisi, kuinka mies saisi edes tapaamisoikeutta, kun on kaikki viikonloput humalassa? Jos olen ollut joskus päivänkin poissa, on hän humalassa kun olen tullut illasta kotiin. Eli häneen ei voi luottaa lapsenvahtinakaan”.
Mieheni ei ole halunnut meille koskaan autoakaan, vaikka se olisi ollut monesti tarpeen. Hän perustelee sillä, ettei HÄN tarvitse autoa. Ja jos minä itse sen ostan, hän ei kuulamma osallistu siihen asiaan mitenkään. Onko tämä aikuisen, perheellisen miehen käytöstä? Joskus hän vaikuttaa kypsymättömämmältä kuin murrosikäinen poikamme.
Jatkuva taloudellinen tiukkuus on tietysti stressaavaa myös hänelle, mutta itse olen mielestäni tehnyt kaiken voitavani, että asiat olisivat vielä paremmin, ainakin taloudellisesti. Kun itse olin joku aika sitten masentunut miehen juomisen ja käytöksen suhteen, kävin myös AA hoitajan luona kysymässä neuvoa. Hän suositteli vakavasti eroa, kun todennäköisesti mies ei lopeta juomistaan ainakaan ihan helposti. Olen joutunut aiemmin käymään paniikkikohtausten takia lääkärissä, kun miehen jatkuvan riitelyn takia oireet alkoivat. Verenpaine on myös välillä koholla, luulen että jatkuvalla stressillä on osuutensa asiaan. Olen aika herkkä, ja ihmissuhteet ovat minulle tärkeitä, ja silloin kun on niin paljon ongelmia, kaikki tuntuu välillä kaatuvan niskaan. Onneksi on pari hyvää ystävää, joille voi välillä puhua huolistaan, muttei aina viitsisi heitäkään vaivata huolillaan. Mutta mitä minun olisi teidän mielestänne aihetta tehdä, hyvät neuvot olisivat kullanarvoisia, vaikka itsehän ne lopulliset ratkaisut on tehtävä elämässä. Kiitos jos joku jaksoi lukea tämä loppuun asti, ja jos vielä on mielenkiintoa vastatakin!😯🗯️