Kiitos vastauksesta, olkinainen! Nolottaa, etten saanut vastatuksi sinulle aikaisemmin, koska arvostan todella sitä, että luit viestini ja kirjoitit minulle.
Tilanne on nyt jo muuttunut, mutta vastaan silti kysymyksiisi.
En ole itse saanut minkäänlaista tukea. Selvitin, että kaupungissani on ilmaista tukea saatavilla masentuneiden läheisille, mutten sitten koskaan uskaltanyt/ehtinyt/jaksanut käydä katsomassa paikan päällä. Syksyllä soitin lääkäriin henkisestä ja fyysisestä uupumuksesta, mutta minut laitettiin vain psykiatrisen jonoon ja annettiin särkylääkkeitä ja fysioterapiaa fyysisiin rasitusvammoihin. En ole vieläkään päässyt psykiatrille, mutta en tiedä, olisiko se enää tarpeellistakaan.
Puolisoni on nykyään ex-puoliso. Hänellä menee paremmin, mutta hän on ollut niin pitkään niin pahasti sairas, että parantumisprosessi tulee viemään vielä vuosia. Kesti yli vuosi, että hänelle löydettiin sopiva yhdistelmä lääkkeitä ja että ne alkoivat vaikuttaa täydellä teholla. Terapia on voitu aloittaa vasta vähän aikaa sitten, koska ennen lääkkeiden antamaa toimintakykyä hän ei olisi pystynyt käymään terapiassa.
Olemme hyvissä väleissä ja autan häntä käytännön asioissa, mutta minkäänlaiseksi henkiseksi tueksi minusta ei enää ole. Rajani tuli lopullisesti vastaan samalla viikolla, kun kirjoitin tämän keskustelun aloitusviestiä. Edelleen romahdan täysin, jos hän yrittää avautua minulle. En pysty käsittelemään hänen sairauttaan ja kaikki siihen liittyvä vetää minut täysin toimintakyvyttömäksi. Jopa pahimpien aikojen muistelu on minulle vaikeaa. Tämän kirjoittaminenkin saa minut hyvin ahdistuneeksi aivan kuin en saisi kunnolla henkeä, vaan joku istuisi rintani päällä.
Hyvinä hetkinä ajattelen, että luovutin liian aikaisin ja olin moraaliton ja itsekäs surkimus, mutta päiväkirjojen, sähköpostien ja kirjeideni lukeminen paljastaa, että minä vain olin täydellisen lopussa. Kaikki läheiseni ja ystäväni ovat sanoneet, että ero oli ainoa oikea ratkaisu ja että heistä oli sietämätöntä katsoa minun kärsimystäni, vaikka se olisikin ollut moraalisesti oikein.
En voi sille mitään, että heti kun minulla on mennyt muutama päivä todella hyvin ja kuulen ex-puolison vaikeuksista, tunnen itseni kurjaksi petturiksi, jolla ei ole mitään oikeutta porskuttaa eteenpäin, kun on jättänyt toisen pulaan. Samalla kuitenkin tiedän, etten pysty auttamaan häntä. Miten voin antaa itselleni anteeksi ja ymmärtää, että tämä oli oikea ratkaisu?