Vaimolla ilmiselvä persoonallisuushäiriö?
Olemme olleet naimisissa 5 vuotta ja lapset ovat 3 ja 4. Ennen avioliittoa seurusteltiin paikoin on/off-meiningillä n. 6 vuotta. Toinen asui välillä ulkomailla ja toinenkin välillä toisella puolen Suomea, silloin olimme tietenkin vähiten tekemisissä ja molemmilla oli enemmän ja vähemmän toisia suhteita. Kuitenkin välillä ollessamme tiiviisti seurustelunomaisissa oloissa nainen petti minua tietääkseni ainakin muutamia kertoja. Pahimmillaan lähti toisen mukaan ollessamme yhdessä baarissa. Ja kaveripiirissänikin hän on sählännyt.
Juuri nyt analysoin, että olin ilmeisesti jotenkin heikoilla kun muutin hänen kanssaan yhteen ja halusin vakiintua. Sitten avoliitossakin hän petti minua. Uskoin jotenkin naiivisti hänen parantavan tapansa kun myöhemmin aloimme tietoisesti suunnitella perhettä ja menimme naimisiin. Tiedän, että se taisi olla kohtalokas virhe ja olin luvattoman heikko. Teko oli epäurosmainen. Miten kuitenkaan voisin kokonaan ajatella niin, kun nyt olen kahden maailman hienoimman lapsen isä, joita ei olisi ilman tätä historiaa…
Seksi meillä on ollut aina kiihkeää ja rohkeaa. Varmaan yksi niistä asioista, miksi olemme olleet pitkään tekemisissä. Vaimoni on kuitenkin välillä selvästi ”yliseksuaalinen”. Olenkin melko varma vasta nyt, että uusien valloitusten pakkomielteisyyden taustalla on jonkinlainen narsismin ruokkiminen. Ja minun kanssanikin hän on usein halunnut seksiä jopa raivareiden uhalla, vaikka sitä olisi muutenkin meillä ollut esim. useasti viikossa ja itsensäkin mukaan kunnon panoja. Mutta hän taitaa paljon elää sitä kautta, että häntä halutaan mahdollisimman paljon. Tietenkin useimmat ihmiset haluavat, mutta tässä kohtaa joidenkin asiasta tietävienkin mielestä vaimollani menee yli ja taustalla on joku häiriö. Kenestäkään pakit ei tietysti tunnu hyvältä, mutta varsinkin nuorempana hän saattoi lyödä ja valvottaa minua, jos seksiä ei tippunut juuri silloin, kun juuri hän sitä halusi. Harvoin tuli sellaista tervettä kompromissia ja lykkäystä.
Hän on alkanut sekoilla urakalla lasten vauvaikien jälkeen, kun aloitti opiskelunkin. Ensin en osannut epäillä arjen turtuneisuuden takia mitään, kunnes hänellä alkoi olla usein tarve lähteä karaokeen. Shokkiherätys tuli ensimmäisen yöpoissaolon jälkeen. Sinä kesänä vaimoni alkoholin käyttö oli hyvin runsasta ja hän saattoi jopa karata salaa kapakkaan tai panojensa luo. Siinä sitten minä isänä jäin usein kotiin rauhoittamaan lapsia ja keksimään selityksiä äidin poissaololle, vaikka oma stressi oli järkyttävä. Hän ei vastannut puheluihin tai viesteihin pettämiskeikoillaan ja tuli sitten monesti vielä ihan kännissä kotiin makaamaan. Olin hyvin tiukoilla pitäessäni lapsille turvaa.
Tiedän ainakin neljän pettämiskumppanin henkilöllisyyden ja lisäksi on ilmeisesti satunnaisia kumppaneita. Vaimon sisko ja muutama muu ”perhemoraalinen ystävä” ovat tunnontuskissaan avanneet minulle vähän näitä tempauksia, eivät tietenkään kaikki. Onhan monen mielestä parempi, ettei puutu toisten asioihin. Ja sitten olen saanut myös muuta kautta kuulla ihmettelyjä vaimon touhuista, jotka on jossain tapauksessa tulleet ilmi. Minulla on ollut kestämistä riittämiin.
No tietenkin olemme käyneet pari- ja perheterapiassa, mutta vaimoni mielestä ne on olleet aivan paskoja ja tähän mennessä parhaimman neuvojankin istunnoilla vaimoni sai raivareita ja alkoi kiroilla ja jopa haistatella. Yhdellä keralla hän lähti ovet paukkuen. Hänen pointtinsa oli, että ”kun aina pitäisi olla joku vitun madonna ja elää joidenkin ihme sosiaalisten normien mukaan.” Todellakin olin järkyttynyt. Halusin uskoa, että vaimon mieltä ja asennetta voisi perheen ja avioliiton takia parantaa, mutta huonolta näytti. Lisäksi jouduin kohtaamaan sen psykologisesti sokean kulman itsessäni, mikä on aina kieltäytynyt näkemästä vaimoani oikeasti vähän häiriintyneenä.
Hän on aloittanut alkoholin käytön jo ehkä vähän yli 10-vuotiaana ja pyörinyt ainakin nuoruutensa jokseenkin ongelmia omaavissa piireissä. Kotonaan ja suvussaankin hänellä on lapsuudessa ja nuoruudessaan ollut alkoholismia. No, kellä ei olisi… Hän on ollut ainakin teini-iästä alkaen toisinaan helposti ärtynyt ja raivostuva, jopa aggressiivinen. Hän saattaa suuttua olemattomasta asiasta julkisellakin paikalla ja näyttää raivonsa välittämättä ympäristöstä. Hän on välillä selvästi synkähkön oloinen ja tyly. Aggressiivisuus näkyy jopa pikaisina päällekarkausina. Kun meillä tulee riitaa, hän saattaa alkaa huutaa kaikilla voimillaan yhtäjaksoisesti ja heitellä esineitä ja esineillä. Lisäksi hän esim. paukuttaa ovea kiinni nopeassa tahdissa tai hakkaa seiniä. Hän syöksyy myös kimppuun ja takoo kämmenillään minua päähän, minkä naisen voimilla vain suinkin pystyy. Minulla on ollut toisinaan pientä turvotusta kasvoissa ja mustelmia kehossa. Enhän kuitenkaan anna hakata itseäni, vaan saan pidettyä ensi-iskujen jälkeen kiinni.
Puoli vuotta sitten lastemme ollessa yökylässä olimme ravintolassa. Tulimme alkuyöstä humaltuneina kotiin ja söimme. Valmistauduimme nukkumaan ja minä jo nukahdin. Heräsin kohta kun hän oli jonkun kanssa puhelimessa sopien tapaamista. Kuulin, että se oli miehen ääni. Olin jo kokenut niin paljon, etten järkyttynyt kovin kummoisesti. Kysyin, että mikäs tämä juttu on ja nyt pitäisi jäädä kotiin selviämään, koska lapsetkin tulevat aamulla. Vaimoni raivostui silmittömästi haukkuen minut ihan täysin mm. hulluksi ja sairaaksi. Korostan, että olin rauhallinen ja järkevä. Pyysin olemaan lähtemättä minnekään lasten takia ja vaimoni alkoi huutaa haukkumasanoja, sekä hakata minua seisaaltaan ja potkia kengät jalassaan istuessani sängyn reunalla. Hakkaaminen ja potkiminen osui ja sattui sinne tänne. Pieksämistä ei kestänyt ehkä kuin puoli minuuuttia, kun pimeni ja huitaisin refleksimäisesti takaisin. No siitähän tuli vaimolle mustelma ja turvotus kasvoihin.
Ihmeekseni vaimo sanoi läheisilleen koko homman olevan rehellisesti omaa syytään ja myönsi oman väkivaltansa ja provosoinninkin. Hän on myös sanonut, etten ole koskaan osoittanut mitään merkkejä väkivaltaan naista kohtaan. Sen tiedän itsekin. Ja myös sen, etten tule osoittamaan. Silti minua kaduttaa asiassa joku, vaikka tapaus oli enemmäkin itsepuolustusta. Jos päädyn erohakemukseen vaimoni kanssa, hän kuitenkin sille päälle sattuessaan saattaa käyttää hankkimaansa lääkärintodistusta hyväkseen mahdollisessa lähihuoltajuusriidassa. Tosin jos joku vaimon läheisistä sukulaisista uskaltaisi todistaa vaimon puheita tapahtuman jälkeen, se saattaisi olla lieventävä tekijä. Koska useimmiten yhdestäkin puolustushuitaisusta mies varmaan pannaan tilille ja leimataan, vaikka se olisi itse joutunut ottamaan vastaan fyysistä ja henkistä väkivaltaa toistuvasti. Ja vaikka miten olisi itse täysin epäväkivaltainen.
Eroa on haettu vaimon toistuvan pettämisen ja epätasapainoisuuden takia jo kerran ja vuosi meni umpeen hiljattain. En pystynyt tekemään lopullista niittiä, koska arvioin lapsilla olleen tähän mennessä kuitenkin edes vähän turvallisempi olo, kuin erotilanteessa mahtaisi olla. Lisäksi meillä on asuntolaina, joka tosin voitaisiin siirtää pelkästään minun nimiini, jos saisin jäädä lasten kanssa nykyiseen kotiimme. Tosin sekin laina yksin pelottaisi näinä aikoina. Pelkästään vaimon nimiin sitä ei voi siirtää tuloasioiden takia. Siksi ainakaan minä en lähtisi myymään, koska se olisi sellainen rumba kaiken muun keskellä. Lapset ovat sitä paitsi kotiutuneet ja viihtyvät nykyisessä ympäristökokonaisuudessa. En koe, että olisi millään muotoa parempi, jos he joutuisivat muuttamaan äitinsä mukana toistaiseksi tuntemattomaan paikkaan ja ympäristöön. Lisäksi ikävä kyllä arvioin itseni kokonaisuudessaan tasapainoisemmaksi, vastuullisemmaksi ja motivoituneemmaksi huoltajaksi kuin vaimoni. Puhumattakaan vaimon antamasta esimerkistä ja häiriintyneestä seksuaalikäyttäytymisestä.
Vaimoni saa mielestäni aiheettomia raivareita arjessa tämän tästä ja ne johtavat toisinaan raivoisaan käyttäytymiseen. Hän saattaa huutaa ja paiskoa rajusti, sekä on haukkunut minua jopa lasten kuullen. Pahimmillaan hän on huutanut muutaman kerran, että minut pitäisi tappaa. Hän ei toisinaan jaksa olla kovinkaan kummoista aikaa lasten kanssa yksin, jos minulla on joku lyhyehkökään meno. Soittelee koko ajan ja on ahdistunut. Lapsille hän ei tietääkseni ole ollut väkivaltainen, mutta on kyllä huutanut suoraan ja epäsuorasti. Epäsuorasti siten, että alkaa huutaa sitä suoraa yksinuottista pitkää karjumistaan. Tosin en voi tietää lapsiin kohdistuvasta väkivallasta, en voi olla läheskään kaikesta varma tuollaisen persoonan kanssa. Paljastuuhan sieltä edelleen salattuja ja häiriintyneitä asioita. Korotan itsekin lapsille ääntä, mutta silloin hän iskee taas riidan pystyyn ja syyllistää.
Minusta hänellä on tyypillinen persoonallisuushäiriölogiikka riidoissa ja niiden kehittämisessä. Vaikka miten päin mietin, niin kyllä se useimmiten on niin, että hän yrittää kääntää asian vastoinpäin ja niin, että se on minun vika, tai johtuu minusta. Ja välillä hän on ihmeellinen piinaaja, jos ilmoitan olevani osallistumatta johonkin riidanhakuun. Hän alkaa henkisesti tökkiä etsien suojatonta kohtaa toivoen minun provosoitumista tai ärtymistä.
Yksi asia, mikä on hälyttävää pakkomielteisten pettämisten lisäksi on se, ettei hänellä tunnu olevan yhtään empatiaa minua kohtaan edes asioiden jälkikäsittelyssä. Ei edes ammattikeskustelijan luona. En ole edes kummemmin ronkunut ymmärrystä tai ruikuttanut ”uhreuttani”, mutta hän on silti henkisesti ihan kylmä empatian suhteen. Hän monestikaan edes ala puhua ongelmistaan, vaan joko suuttuu, tai sitten syyttää henkistä väsymystään tai muita ihmisiä/asioita. Silloin kun olen ollut vakuuttavimmillani eron suhteen, hän joko saa raivarin, syyttää minua lasten ja itsensä elämän ja mielenterveyden tuhoamisesta. Toisinaan hän alkaa itkeä teennäisesti ja uhkaa itsemurhalla tai kaiken lopulla. Minä en oikeastaan muista, milloin hän olisi itkenyt aidosti. Ai mistäkö sen tietää? No sen vaan näkee, milloin joku on riittävän huonoa filmausta…
Kun on tällainen erouhka tosissaan päällä, hän lähtee muualle ja jään aina lasten kans. Hän soittelee kaikille lähipiirissään kun tarvitsee tukiverkkoa. Ei siinä mitään, mutta hän yrittää samalla ahdistaa minua lasten reaktiolla, kun hän lähtee. Lasten kärsimyksen kautta yrittää saada minua nöyrtymään. Tai sitten tarvittaessa yrittää aiheuttaa henkistä väkivaltaa muilla miehillä. Jos en reagoi tai kommentoi yhtään mitenkään, hän nöyrtyy muutaman tunnin päästä tulemaan kotiin kun on kuulemma jo ikävä lapsia. Toisenlainen taktiikka hänellä on joskus uhata kaappaamalla lapset mukaansa. Mutta hei, minä olen joutunut nyt tosissaan miettimään ratkaisua tilanteelle oman ja lasten kehityksen kannalta. lapsethan ei voi vielä ymmärtää mistä on kyse, mutta itse voin koko ajan huonommin, ja se näkyy ja vaikuttaa lapsiin. Ja uskon siis, ettei vaimoni ole ”yksinhuoltajana” parempi vaihtoehto lasten turvallisuuden tunteelle ja tasapainoiselle kehitykselle sekä varsinkaan aikuisen esimerkin takia.
Nyttemmin vaimoni on tyrmännyt perheneuvojalle menon, eikä me päästä ratkaisuun lasten lähihuoltajuuden suhteen. Olisin yhteishuoltajuuden kannalla, mutta niin että lapset jäisivät asumaan nykyiseen kotiimme kanssani. Uskon, että minusta on kyllä siihen. Sitä paitsi nykyään jonkun tukimuksen mukaan jo kolmannes lähihuoltajuusriidoista ratkaistaan käräjillä isän hyväksi. Niihin liittyy yleensä mielenterveys- tai päihdeogelmia. En kuitenkaan ole lähtemässä sille linjalle mahdollisilla käräjillä, että ”vaimoni on hullu.” Lasten edun takia asia on vaan ratkaistava, vaikka ero ei ole kovin usein lasten etu.
Tiedostan tärkeitä kysymyksiä, kuten miksi olen perustanut perheen naisen kanssa, joka on epäilyttänyt alusta asti? Ja mikä meidän suhteemme tila on ylipäätään? Tiedän ja uskon kuitenkin, että vaimoni käytös ei johdu niinkään suhteestamme, vaan hänen omista sisäisistä ongelmistaan. Kukaan ei pysty diagnosoimaan vaimoani virallisesti persoonallisuushäiriöiseksi ja missä se raja edes menee? Tai edes diagnoositututkimustilanne.
Nyt on kuitenkin nyt ja olen joutunut kaaokseen ja loukkuun. Toistaiseksi olen selvinnyt pahimpina hetkinä rauhoittavilla lääkkeillä ja rakkaudella lapsiin. Minun on joko erottava riskillä, että lapset asettuvat asumaan hieman epätasapainoisen äitinsä kanssa, tai sitten minun on yritettävä uskoa ja auttaa tosissaan vaimoani ja perhettäni. On vaimossani hyviäkin puolia, eikä hän ole mikään hirviö. Toisaalta monen silmissä ihan tavallisen oloinen nainen ja kiltti. Kyllä hän minuakin toisinaan huomioi, kuten pitkässä suhteessa vain itse kukin muistaa. Mutta nyt kun puntaroin vaimoni persoonan tilaa ihan eri silmin, huomaan hälyttäviä juttuja. Ja toisaalta mitä huonommin menee vaimon ominaisuuksien takia, sitä helpommin näitä hälyttäviä piirteitä huomaa. Sekä radikaalisti negatiivisia, että myös pehmeydellään hämääviä. Ja välillä vaan mietin, mikä tuossa ihmisessä on aitoa ja rehellistä.
Olen varannut ajan psykologilta keskustellaksi omien ajatusten selvittämiseksi. Lisäksi käyn yksin perheneuvojalla puhumassa erojärjestelyistä ja mahdollisesta lähihuoltajuuskäräjöinnistä. Ja haluan kuulla ammattilaisten kantaa tilanteeseen. Tiedän, että jos homma on jossain kohtaa vanhahtanut, minua pidetään tyhmänä minun ajatellessa olevan millään tavoin parempi, jos lapset jäävät asumaan isälleen.
Vaimo ei mielestäni usko tai tajua ihan täysin, että olen eroamassa. Naurakoon ken nauraa, mutta voin harkita jossain tapauksessa perheen yhdessä pysymistä, jos vaimolle on toimivaa apua saatavana ja se itse asennoituu. Mutta sitähän ei voi tietää kuin ajan kanssa. Kuitenkin se eron hakeminen ja jopa muodollinen eron myöntäminen käräjillä saattaisi tepsiä. Tai sitten ei, jos vaimolla ei ole sama päämäärä lasten, perheen ja molempien aikuisten hyvinvoinnin kannalta. Tosin voi olla, että vaimoni reagoi arvaamattomasti, jos ero tulisi ja lapset jäisivät minulle. Ja mitä sitten jatkosta tulisi, molempien kun pitäisi tehdä parhaansa erovanhempinakin.
Minusta tuntuu, että voisin lasten takia saavuttaa jossain tapauksessa tilanteen, missä rakastaisin vaimoa lasteni eduksi. On ajateltava eteenpäin, ei taakse. Mutta onko vaimoni riittävän tervemielinen siihen ja voiko hän muuttua jos molemmat panostaa. Välillä voisi vaikuttaa siltäkin, mutta kun on se uhka, että ei ole mitään luottamista ja toinen on häiriintynyt. Ja joo, kyllä minä itse koen olevani suht tervemielinen. Mitä nyt jotkut elämänvalinnat nykyään aiheuttaa ongelmia ja vakava tilanteen tarkastelu sekä kriisi on alkanut…