Vaimo oli uskoton. Sydän jäätyi?
Olemme molemmat hieman yli 35 vuotiaita. Aloimme seurustelun teini-ikäisenä ja yhdessäolomme on jatkunut lähes 20 vuotta yhtäjaksoisena. Naimisissa olemme olleet yli kymmenen vuotta. Meillä on kolme ihanaa ja fiksua lasta.
Olen ollut siinä uskossa ja ymmärryksessä, että kaikki elämässämme on kunnossa; ihanat lapset, rakkautta, terveyttä, hyvät työpaikat, oma koti, turvallinen määrä omaisuutta, jne. Olen kokenut, että rakastamme toisiamme ja meillä on kaikki hyvin. Myös seksielämämme on ollut monipuolista ja käsittääkseni tyydyttävää molemmille osapuolille.
Olemme molemmat käyneet erilaisissa tilaisuuksissa, joissa toinen osapuoli ei ollut mukana. Esimerkiksi työpaikan juhlat ja tapahtumat, baari-illat ystävien kanssa, matkat ystävien kanssa jne. En ole nähnyt tässä mitään ongelmaa, sillä olen luottanut häneen täysin ja ollut myös hänen luottamuksensa arvoinen. Nähdäkseni aikuiset ihmiset tarvitsevat arjen keskellä välillä aikaa esimerkiksi ystävien kanssa.
Minulla on ollut viimeisen vuoden aikana haasteita alkoholin liikakäytön kanssa. Alkoholia olen käyttänyt ainoastaan iltaisin ja viiniä on saattanut jopa arki-iltana tullut nautittua 4 – 6 lasillista. Tämän hän on useasti kertonut vaivaavan ja huolestuttavan häntä.
Alkoholi on ollut minulle keino stressin hallitsemiseen. Hänen välineensä stressin hallitsemiseen on ollut aktiivinen kuntosaliharrastus. Hän on fyysisesti hyvässä kunnossa. Poikkeuksellisen kaunis ja näyttävä nainen, joka saa katseita osakseen ja josta hän selvästi myös nauttii. Minulla on lievää ylipainoa. Jokin aika sitten ns. laitoin korkin kiinni ja olen paljolti sen johdosta jaksanut käydä kuntosalilla. Ehkä jossain vaiheessa muistutan ulkoisesti sitä miestä, joka joskus olin. Elämän laatu on parantunut merkittävästi.
Hän on ollut minulle aina erittäin arvokas ja tärkeä. Hän on ollut minulle kaikki; nainen, nainen, lasteni äiti, paras ystäväni. Olen tämän kokemuksen myös hänelle osoittanut. Ihminen, jota olen arvostanut todella paljon, jolta olen saanut tukea omissa huolissani ja jota olen voinut hänen huolissaan tukea.
Edeltävänä viikonloppuna elämältäni, uskosta hyvyyteen ja hyvän olemassa olemiseen murtui pohja. Sain puolivahingossa selville, että hänellä on ollut intiimi suhde toisen miehen kanssa. Suhde on kestänyt hieman yli kaksi kuukautta. Mies on joitain vuosia vaimoani nuorempi. Tapaamisia on ollut useita. Hotellihuoneissa, miehen asunnossa, hän oli kutsunut miehen jopa kotiimme, kun olin lastemme kanssa huvilalla.
Olen keskustellut hänen kanssaan tästä tilanteesta. Hänen kertomansa mukaan suhde on perustunut täysin seksiin, seksin harrastamiseen ja siitä keskustelemiseen. Asian käsittelystä tekee minulle hyvin vaikeaksi se, että seksi on ollut hyvin rohkeaa ja siihen on liittynyt myös kuvaamista. Näitä kuvia ja videotallenteita oli hänen matkapuhelimessaan kymmenittäin. Tapa, jolla hän aloitti suhteen täysin tuntemattoman kanssa ja joka alkoi intiiminä jo ravintolassa noin kaksi kuukautta sitten, sekä suhteen alkamiseen liittyvät teot eivät kuulu arvomaailmaani.
En myöskään osaa käsitellä mielessäni tapahtumia, jotka seurasivat siitä, kun asia selvisi minulle ja keskustelin tästä hänen kanssaan. Hän oli viettämässä aikaa ystäviensä kanssa. Keskustelimme puhelimessa ja hän lupasi lähteä suoraan kotiin, jotta voisimme selvittää asian kasvotusten. Myöhemmin kävi ilmi, että lähes välittömästi keskustelumme jälkeen hän oli ollut uskoton myös toisen täysin tuntemattoman miehen kanssa.
Olemme koko viikonlopun keskustelleet asiasta hyvin avoimesti. Hän katuu ja on täysin murtunut. Hän ei tiedä miksi on toiminut tällä tavoin ja epäilee tapahtuneeseen johtavia syitä jopa sairaudeksi. Viimeisimmän hairahduksen hän kertoi johtuneen siitä, että hän tunsi itsensä niin halvaksi että millään ei ole enää merkitystä. Lasten vuoksi olemme pyrkineet tekemään kaiken, että saisimme käsiteltyä tämän asian ja että perhe pysyisi yhtenä. Olen keskustellut myös miehen kanssa, johon hänellä on suhde ja yhdessä sovimme, että suhde ei jatku. Vaimoni on myös sanojensa mukaan sitoutunut tähän.
Tunteet ja tuntemukset sisälläni vellovat. Vihaa, ahdistusta, tuskaa, raivoa, epätoivoa. Hän katuu silminnähden erittäin syvästi ja toivoo, että voimme jatkaa yhdessä. Sukupuolitautitesteihin hän varasi ajan heti. Hän kokee, että tämä tilanne ja se miten olemme asian käsitelleet, ovat avanneet hänen silmänsä näkemään vahvuuteni ja sen miten kestävä ja arvokas suhteemme on. Hän kokee, että tapahtunut johtuu hänen heikkoudestaan ja että hän ei voisi enää koskaan olla uskoton.
Minusta tuntuu, että olemme käsitelleet tämän, hyväksyneet siihen liittyvät tosiasiat sekä sitoutuneet jatkamaan yhdessä. Minulla ei ole tarvetta enää avata tätä keskustelua tai palata tapahtuneeseen. Käsittelen tämän loppuun mielessäni ja annan hänelle tilan toipua ja koota itsensä. Olen kertonut hänelle, että annan anteeksi hänen tekonsa perheen yhdessä pysymisen vuoksi.
Tilanne on kuitenkin osaltani muuttunut ahdistuneeksi. Minua pelottaa. Mitä tapahtuu seuraavaksi? Pelkään romahtavani henkisesti. Pelkään, että hän on edelleen uskoton. Minua pelottaa lähteä työmatkoille mitä jos taas tapahtuu jotain. Mies lupasi tuhota kaiken materiaalin, olen kuitenkin kauhuissani siitä, että heidän kuvaamansa materiaali voi olla esimerkiksi jollain verkkosivustolla.
Minusta tuntuu, että rakastan häntä edelleen syvästi. Pelkään, että tämän käsittelemiseksi ja tilanteesta selviämisen vuoksi joudun jäädyttämään tunteeni häntä kohtaan. Pelkään, että kostan hänelle olemalla uskoton. Pelkään myös, että hän tunnisti tilanteen vakavuuden ja mahdolliset vaikutukset koko perheeseen ja on tämän vuoksi nyt shokissa, mutta toistaa tekonsa myöhemmin. Kehen voin luottaa? Ihminen, joka on tähän saakka ollut peruskallio, on nyt pettänyt minut?
Minulla on myös pelko, että olen luvannut antanut kaiken anteeksi pakon edessä. Että perhe säilyy ehjänä ja lapset eivät joudu kärsimään hänen teoistaan. Onko suhteella mahdollisuuksia jatkua avioliiton muodossa? Joudunko uudelleen tilanteeseen, jossa annan uskottomuuden anteeksi vain siksi, että perhe pysyisi eheänä?