Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä 23 vuotta, josta naimisissa 14 vuotta. Meillä on neljä lasta, vanhin on muuttanut pois kotoa. Olen miettinyt eroa ensimmäisen kerran vuonna 2011 ja viimeisen viiden vuoden aikana yhä useammin. Jos meillä ei olisi lapsia, olisimme varmasti jo eronneet. Pidän niin tiukasti kulissia yllä, että vain yksi ystäväni tietää tilanteesta ja lapset eivät tiedä, miten huonot välimme ovat. Monesti tuntuu, että elämä menee hukkaan tässä avioliitossa. Mieheni on lähes aina joko surullinen tai vihainen tai ainakin hän vaikuttaa siltä. Erittäin harvoin hän kertoo, mikä on vialla. Yleensä syitä ovat minun lihavuuteni (olin hoikka, kun tapasimme), asiat työpaikalla, työnhaun vaikeus. Miehelläni on siis vakityö, mutta hän on kauan halunnut toiseen työpaikkaan. Meillä on krooninen rahapula, vaikka emme ole huonotuloisia.
Eniten minua masentaa se, että meillä on harvoin mieheni kanssa iloa elämässä, koska hän on niin vihainen. Uskon, että miehelläni on Asperger tai jokin persoonallisuushäiriö tai molemmat. Hän itsekin on epäillyt Aspergeria joskus. Tutkimuksiin mieheni ei ole halunnut mennä. Emme ole käyneet keskustelemassa missään yhdessä. Kävin itse keskustelemassa muutaman kerran useampi vuosi sitten, mutta siitä ei ollut apua.
Olen ihmetellyt, miksei miehelläni ole toista naista, vaikka hän on usein niin tyytymätön minuun. Usein olen toivonut, että hänellä olisi joku toinen,koska se olisi hyvä syy erota. Itseäni pelottaa eroaminen niin paljon, etten ole tehnyt sitä. Mieheni on kuitenkin hyvä isä lapsillemme ja olen varma, että lapsemme kärsisivät suuresti, jos eroaisimme. En halua aiheuttaa lapsille kärsimystä, mutta ymmärrän kyllä, että oma hyvinvointini on koko ajan vaakalaudalla. Meillä on kuitenkin hyviä jaksoja, joiden aikana aina tuntuu, että haluan jatkaa tässä avioliitossa.
Mieheni on erittäin katkera ja kaunainen ihminen, hän miettii todella usein ja paljon vanhoja asioita, jotka harmittavat häntä. Viimeksi tänä aamuna hän syytti minua siitä, että halusin myydä talomme viisi vuotta sitten. Hän ei olisi halunnut. Myimme sen kuitenkin ja uskoin ja toivoin, että muutamme eräälle toiselle paikkakunnalle. Muuttoa ei ole kuitenkaan tapahtunut, koska mieheni ei ole saanut töitä mistään. Hän ei ole itse asiassa koskaan saanut hakemaansa työpaikkaa, haastatteluihin hän on kyllä päässyt montakin kertaa. Nykyisen työpaikkansa hän sai suhteilla vajaa 20 vuotta sitten. Uskon,ettei hän saa uutta työpaikkaa vuorovaikutusongelmien vuoksi. Mieheni ei suostu hakemaan apua työnhakuun tai mihinkään muuhunkaan.
Ennen teimme yhdessä mukavia asioita, esim. kävimme retkillä lasten kanssa. Viime kesänä veneilimme paljon, mutta silloinkin mieheni oli pääasiassa vihaisen oloinen. Yleensä hän sanoi syyksi lihavuuteni. Olen ihmetellyt, että jos lihavuuteni inhottaa noin paljon, miksei hän lähde. Mutta varmaan hän ei halua eroon lapsista. Itse en varmaan pystyisi olemaan sellaisen ihmisen kanssa, jta pitäisin ällöttävänä. Seksi-elämämme on tietenkin kärsinyt tästä. Mieheni ei koskaan tee aloitetta seksiin, mutta nauttii kyllä seksistä, kun sitä on. Vaikuttaa siltä ettei hän halua näyttää, että seksi kanssani kelpaisi hänelle, koska olen lihava.
Olen harkinnut sivusuhdetta, treffejä, kirjoittelua jonkun kanssa. Mutten ole saanut sitäkään vielä aikaiseksi. Olen kuitenkin ihan hyvännäköinen lukuunottamatta lihavuutani. Uskon, että laihtuisin, jos eroaisin miehestäni, koska olisin silloin paljon onnellisempi. Olen sanonutkin sen hänelle monta kertaa.