Uskottomuus ja väkivalta
Mitenköhän pitkältä aloittaisin… Olen nelissäkymmenissä oleva nainen ja elämäni kriisissä. Mieheni kanssa olemme olleet kaksikymmentä vuotta naimisissa. Vuodet ovat olleet tavallaan onnellisia, olemme olleet läheisiä ja puhuneet kohtuullisen avoimesti asioista. Kolme upeaa poikaa on aikuistumassa.
Mieheni on ollut kaikkina näinä vuosina taipuvainen masennukseen ja alakuloon. Se on näkynyt kotona pessimistisyytenä, passiivisuutena ja apatiana, vaikka muuten hän on sosiaalinen ja erittäinen pidetty ihminen. Tunnen jääneeni yksin lasten kasvattajaksi, koko perheen perässävetäjäksi ja koossapitäjäksi. Nyt ymmärrän olleeni läheisriippuvainen ja liian kiltti. Mieheni paha olo on ”velvoittanut” minua olemaan vahva ja joustava, venymään loputtomasti ja aina. Eihän se pakko olisi ollut, mutta en ole muusta elämästä tiennyt kilttinä ihmisenä.
Viime kesänä aloin tuntemaan elämäni harmaaksi, toivottomaksi, loputtomaksi raatamiseksi, jossa ei ole mitään muutosta tulossa. Ajattelin myös, että kukahan minutkin huolisi, jos miehelleni sattuisi jotakin. Olin aika lopussa työpaineiden opiskelun ja perheen kanssa. Loppukesästä työpaikallamme oli tapahtuma, jossa tapasin yhteistyökumppaneita ympäri Suomea. Tapasin puhelimesta tutun miehen ja rakastuimme toisiimme saman tien. Mitään fyysistä pettämistä ei ollut, löysimme toisitamme sielunkumppanit ja käsittämättömän onnen tunteen. Alusta saakka oli selvää, ettemme riko perheitämme emmekä lähde seksisuhteeseen.
Pidimme yhteyttä tiiviisti pitkin syksyä, halusin irrottautua suhteesta, mutta olin aivan koukussa. Tämä oli elämäni rakkaus, en ollut ikinä kokenut mitään vastaavaa edes mieheni kanssa. Tämä toinen mies ymmärsi minua ja tuki elämässäni, oli vahva ja rakastettava. Hän oli peili, jonka avulla löysin oman itseni ja naiseuteni ensimmäistä kertaa elämässäni.
Alkuvuodesta suhde tuli mieheni tietoon ja hän oli järkyttynyt. Ensireaktio oli, että minun pitää saada olla sen kanssa, jota oikeasti rakastan. Hän aikoi jättää minut. Tunteet aaltoilivat laidasta laitaan, välillä oli jääkausia, jossa en saanut edes koskettaa miestäni, välillä taas hulluja rakkauden puuskia. Omatkin tunteeni kävivät kierroksilla, kun jouduin luopumaan suuresta rakkaudestani. Kärsin valtavasta ikävästä, kärsin edelleen. Yhden jääkauden aikana sovimme mieheni kanssa, että olen hetken muualla asumassa, reilun viikon vain, että saamme järjestellä ajatuksia rauhassa. Mies jäi poikien kanssa kotiin, itse olin lähialueella ystäväni sivurakennuksessa. Tämä oli helpotus, koska koin mieheni reaktion olevan inhoa ja vastenmielisyyttä minua kohtaan. Samalla tietysti ikävöin poikia.
Viikon kuluttua, pari päivää ennen sovittua kotiinpaluutani, menin nukkumaan, luin vielä sängyssä. Puhelin soi ja mieheni halusi jutella. Suostuin tottakai. Hän kertoi olevansa talon ulkopuolella. Hämmästyin vähän, mutta pyysin sisälle kun ovikin oli auki. Hän saapuessa sisään huomasin synkän ilmeen ja kysyin, onko meidän turvallista jutella kahden. Ei välttämättä, hän sanoi. Silloin sanoin hakevani ystäväperheen miehen paikalle toisesta talosta. Hän sanoi ”myöhäistä” ja kaivoi käsiaseen esille. Menin paniikkiin ja huusin ei, ei. Samalla elämäni filminauha kulki salamana mielessäni: meillä on lapset, he tarvitsevat minua! Lähdin pakoon, juoksin pihan poikki ystävien luo turvaan. En ole elämäni päivänä tiennyt sellaista kauhun tunnetta olevan olemassakaan, pelkäsin luotien lävistävän siinä juostessa. Pääsin karkuun ja huusin ystävilleni, että mieheni on täällä ja hänellä on ase mukana. Sitten jalat pettivät alta ja jouduin kai shokkiin.
Mies oli livahtanut saman tien kotiin, jossa pojat olivat asiasta tietämättöminä. Hän puhui vielä ennen pidätystä kanssani ja sanoi, ettei minulla oikeasti ollut vaaraa, hän halusi vain pelotella minua. Ja siihen ei aseita tarvita, jos haluaa toiselle jotakin tehdä. Mies vietiin putkaan, aseet takavarikoitiin ja hänelle määrättiin lähestymiskielto, joka loppuu lähiaikoina.
Olen ollut sairaslomalla kuukauden verran, nyt palasin töihin ja teen voimieni mukaan. Olen prosessoinut luopumisen surua tuosta toisesta miehestä. Emme ole missään yhteydessä, joitakin työasioita hoidamme sähköpostilla, ei mitään muuta. Hänellä on iso kriisi omassa liitossaan, jossa kuvio tuli myös ilmi. Soitin vaimolle joku aika sitten anteeksipyynnön. Vaimo kertoi, että on ihme, että he ovat edelleen yhdessä, eikä se vieläkään niin varmaa ole. Mutta olen päättänyt jättää miehen rauhaan, kärsin sitten itse ikävän tuskani.
Lähestymiskiellon lopun lähetessä myös tunteet miestäni kohtaan ovat aika pinnassa. En halua heittää heti hanskoja naulaan. Jos kestin rakastumisen toiseen pettämättä miestäni fyysisesti ja tietoisesti avioliittoani kunnioittaen, en myöskään tässä tilanteessa halua heti luovuttaa. Ongelma on se, että olen niin pitkään ollut kiltti, en tunne omia voimavaroja ja rajojani. Menin asekohtauksen jälkeen töihin, hajosin siellä ja olin pitkällä sairaslomalla. Luulin pystyväni siihen, en tajunnut tilaani. En osaa lukea voimavaroja mitä tulee mieheeni, opettelen vasta. 20 vuotta joustoa takana, nyt on uuden aika. Mutta en kestä edes ajatusta hänen kohtaamisesta. Ahdistaa koko ajan, on koko ajan enemmän tai vähemmän oksettava olo.
Antakaa tervejärkisiä vinkkejä, joita voisin ottaa huomioon. En siis huoli miestäni kotiin, eriytän raha-asiat, luon kodin turvalliseksi pojille, mutta minä… Voin tosi huonosti. Tiedän syyt, jotka johtivat minut rinnakkaissuhteeseen, olen pyytänyt anteeksi kaikilta osapuolilta. Rakastan tuota toista miestä edelleen, omaksi en häntä voi saada. Omaa miestäni tällä hetkellä enemmän vihaan, toisaalta olen hirveän pettynyt, että hän omin toimin tuhosi liittomme. Voiko tällaisesta päästä ikinä yli? Elämä vaatii tällä hetkellä niin paljon, vanhimman pojan lakkiaisetkin lähestyvät, kaikki siihen liittyvä valmistelu. Haluan laittaa kotia nyt siihen kuntoon, kuin minä sen haluan. Ylitseni on kävelty niin kauan. Mies saa viedä tavaraansa pois ja hoitaa itsensä kuntoon jossain muualla kuin kotona. Pelkään häntä. Konkreettisesti pelko on sitä, että hän voi paljain käsin viedä minulta hengen. Se sanallinen uhkaus on tosi iso painolasti.
Tässä pitkä selostus elämästäni, kerron varmaan lisää matkan varrella. Olen rikki. Olin jo aikaisemmin rikki ja nääntynyt, siksi ajauduin rakkaussuhteeseen. Sain siitä paljon voimaa ja eheyttä, jota nyt on tarvittu, jotta olen edes näin paljon kasassa. Kaipaan tukeanne. Jos teillä on jotakin ajatuksia, luen mielelläni. Myös muiden kokemuksista lukeminen on antanut voimaa, ennen kuin jaksoin itse tänne kirjoitella.
Kevätterveisin
Kaakao