Näitä tarinoita täällä varmasti riittää mutta halusin jakaa myös omani jos siihen jollakin olisi jotakin annettavaa.
Olen nelivitonen mies. Olen naimisissa itseäni vanhemman naisen kanssa, ollut 16 vuoden ajan. Meillä on yksi yhteinen lapsi, nyt 15-vuotias poika. Lisäksi perheeseemme kuuluu vaimon nyt jo aikuinen tytär joka on asunut omillaan muutaman vuoden.
Tapaamisemme jälkeen en ole ollut muiden naisten kanssa, en tosin kovin monen kanssa sitä ennenkään. Suhteemme on kahden taloudellisesti itsenäisen ihmisen liitto. Jaamme samankaltaisen arvomaailman, huumorintajun ja humaanin maailmankatsomuksen. Suhtaudumme toisiimme arvostavasti ja joskus liiankin vakavasti, ja pienikin toiseen kohdistuva arvostelu satuttaa pahasti. Emme juuri koskaan riitele koska minä en halua. Pienenkin riidan jälkeen minulla on paha olla monta päivää.
Suhteemme alkuhuuman tasaannuttua ja perhearkeen siirryttäessä saimme toisistamme tukea keskustelemalla asioista aika lailla vapaasti. Ajatuksemme kulkevat usein hyvinkin samaa uraa ja usein huomasimme ajattelevamme samoja asioita toisistamme tietämättä. Keskustelu on helppoa ja turvallista ja suuria mielipide-eroja ei asioista edes ole. Seksuaalisuuteen liittyvistä asioista puhuminen on ollut molemmille vaivaannuttavaa, ja vaikka mieli olisi tehnytkin ei sanoja ole tahtonut löytyä. Meillä on jonkin verran eritasoiset seksuaalisen kanssakäymisen halut ja niiden kohtaaminen alkoi olla hankalaa.
Sänkykamaripuuhamme loppuivat terveyshuolien saattelemana lähes kokonaan erään vaimolle hyvin rankan kokemuksen jälkeen kymmenisen vuotta sitten. Satunnaisten latautuneiden yritysten ja niitten epäonnistumisten jälkeen myös oma mieskuntoni alkoi heiketä. Koska seksi ei kuitenkaan ole suhteessamme ollut se pääasia olen tyytynyt tilanteeseen ja yrittänyt olla tyytyväinen siihen läheisyyteen jota on suhteemme tarjonnut. Pari vuotta sitten koimme jonkinlaisen heräämisen ja muutamana iltana nautimme toisistamme myös ruumiillisesti, ja totesimme että lääkinnällistä apua käyttäen ei ainakaan fyysistä estettä seksihommiin ole. Tämän jälkeen ei tosin minkäänlaista toimintaa tällä alueella ole tapahtunut, joskus asiaan tuskastuttuani puhuttiin virikkeiden puuttumisesta ja niiden hakemisesta esimerkiksi Tantra-metodeista mutta puheet eivät ole edenneet teoiksi.
Arkemme on edennyt yhteisten käytännön asioitten mukana ja joitakin yhteisiä projekteja suunnitellessa. Lapsiperheen arjen muuttuessa siten että tilaa omille asioille ja ajatuksille on enemmän olemme alkaneet ajautua irti toisistamme. Vaimo on hakenut ratkaisua oman päänsä sisällä velloviin kysymyksiin henkisestä (ei hengellisestä) kirjallisuudesta ja keskustelupiireistä. Mitään valmista ratkaisua tai valaistumista nämä eivät ole tuoneet. Minä olen keskittänyt ajatuksiani enemmän harrastuksiin ja töihini. Yhteiset keskustelumme ovat alkaneet kiertää samaa rataa ja mielenkiintomme kohteet ovat loitonneet siten ettei uutta puhuttavaa juuri synny. Myös kaikki fyysinen läheisyys tuntuu tapoihin kangistuneelta ja usein tunnen itseni hölmöksi kun halata haluan.
Tähän saakka en ole tuntenut minkäänlaista mielenkiintoa uuden suhteen etsimiseen eikä sellaiseen ole tarjoutunut mahdollisuuttakaan, ainakaan niin että olisin sen huomannut tai että olisin tavannut riittävän mielenkiintoisen ihmisen. Nyt kuitenkin harrastus toi ystäväpiiriini naisen joka on paitsi erittäin viehättävä muutenkin sellainen kehen haluaisin tutustua paremmin. Jonkinlaisia merkkejä kiinnostuksen molemminpuolisuudesta olen ollut havaitsevinani ja nyt olenkin sitten aivan sekaisin oman pääni sisällä miten tähän tilanteeseen pitää suhtautua. En halua olla epärehellinen ketään kohtaan, en itseäni enkä muita.
Ajattelin että niin käy kuin hyvä on, että asiat etenee juuri siten kuin niiden kuuluukin edetä. Mutta nyt sisälläni vellova myrsky alkaa lyödä sellaisilla laineilla että jonkinlainen ulospääsykeino tähän on löydyttävä. Uutta ystävääni en halua menettää koska meillä saattaa olla hieno yhteinen tulevaisuus harrastukseni parissa. Parasta tietysti olisi kun voisimme olla ystäviä ja yhteistyökumppaneita ilman että meille kehittyy suhde. Salasuhteeseen ajautuminen olisi ehkä se huonoin vaihtoehto, siinä kärsijöinä olisivat kaikki.
Avioero on tietysti vaihtoehto mutta koti, perinteet ja tietysti taloudellisetkin seikat laittavat ajattelemaan että tästäkin karikosta on vain läpi päästävä ilman että liitto hajoaa. Avioliittolupauksessa puhutaan myötä- ja vastoinkäymisistä mutta ei mitään jatkuvasta ja pahenevasta ylämäestä. Ero voi tosin olla edessä joka tapauksessa vaikka uutta suhdetta ei tulisikaan. Jotenkin paremmalta tuntuisi että jos ero joka tapauksessa tulee siihen ei liittyisi kolmatta osapuolta millään tavalla. Nyt tuntuu siltä että liittomme on uppoava laiva, ja että vähimmillä vammoilla pääsisi kun päästäisi heti irti.
Kommentteja kaipaan, miten olette / olisitte vastaavassa tilanteessa toimineet?