Hei,
Olen nelikymppinen neljän lapsen äiti ja yrittäjän vaimo/työntekijä. Jo useita vuosia olen ollut väsyksissä – lastenhoidosta, kodinhoidosta, vastuusta… nyt viimeisimmäksi työ- ja taloudelliset paineet kävivät sietämättömiksi. (Olen töissä mieheni yrityksessä).
En oikein edes muista, mistä saakka olen ollut väsynyt, huonolla tuulella, kärsimätön jne…😑❓ Ehkä lasten syntymästä (syntyivät kaikki neljä neljän vuoden sisällä). Perhe ja yritys perustettiin samoihin aikoihin, joten miehestä ei näihin kotiasioihin ollut apua. Eikä hän ole sen luontoinenkaan, että käskemättä ottaisi vastuuta. En muista, koska
olisin tuntenut itseni onnelliseksi. Tarkoitan sellaista perustyytyväisyyttä
elämään. Tunnen vain itseni kärsimättömäksi ja olen jatkuvasti huonolla
tuulella. Lapsille en edes enää osaa puhua normaalisti, vaan ärtyneesti ja
”isoilla kirjaimilla”. Olen toki onnellinen lapsista enkä missään tapauksessa luopuisi heistä, mutta olen heistä huolissani.
Maanantaina aloitin työt kolmen viikon loman jälkeen ja taloudellinen ahdinko (josta olen koko syksyn miehelleni maininnut) kävi kasaantuneiden laskujen maksun myötä selväksi. Se oli minulle liikaa – itku oli herkässä ja itkeskelinkin siinä aamupäivällä välillä. Totesin, ettei työnteosta tule mitään ja lähdin kotiin. Kotona sitten iski paniikkikohtaus ja hyperventilaatio. En ole koskaan sellaista kokenut, joten luulin sydänkohtaukseksi ja soitin hätäkeskukseen, josta sain hyvät ohjeet ja
tilanne meni ohi. Menin kuitenkin vielä päivystykseen ja työterveyslääkäri
teki diagnoosin : burn out. Aluksi kuukausi sairaslomaa ja lääkitys,ettei
uusia kohtauksia tulisi. Kuukauden jälkeen sitten katsotaan tilannetta
uudelleen.
Ongelmia ei silti puutu, vaikka oma kuntoni on nyt hoidossa. Koska olen
töissä mieheni firmassa, tilanne aiheuttaa eripuraa välillemme. Jonkunhan
täytyisi ne työni nyt sitten tehdä. Kannan huonoa omaatuntoa siitä,
etten siihen kykene. Tiedän, ettei ole taloudellisesti mahdollista palkata
tilalleni ketään ammattilaista, minähän olen tehnyt työt puoli-ilmaiseksi.
Jotenkin kaikki näyttää mustalta… en voi kuvitella jatkavani yhteiselämää
firman kanssa, sehän tulee mieheni mukana elämääni ja myös lasten elämään
joka tapauksessa. Olen jostain syystä alkanut miltei ”inhota” miestäni, en siedä häntä lähelläni ollenkaan. Mieheni toteuttaa unelmaansa, mutta ikävä kyllä se ei ole minun unelmani. En toisaalta halua ottaa niskoilleni sitä, että laittaisin hänet luopumaan unelmastaan. Tuntisin siitä liikaa syyllisyyttä. Oma unelmani taas on tavallinen, rauhallinen perhe-elämä ja yhteydet tuttavaperheisiin. Nyt hoidan mm. sosiaaliset yhteydet yksin ☹️
Jaksoitko lukea loppuun 😉 Löytyykö ketään samantyyppisessä tilanteessa ollutta ? Kuinka pääsit takaisin elämään vai pääsitkö ?