salainen55, ei kuulosta lainkaan sille, että kyse olisi liiallisesta puhumisen tarpeesta kohdallasi.
Kyllä parisuhteessa tulee usein esille asioita, joista on hyvä puhua. Onhan jo päivittäisten tekemisien ja menemisien kannalta tärkeää kommunikoida, että asiat sujuvat ja vältytään turhilta pettymisiltä.
Miksei sitten voitaisi yhtälailla puhua asioista, jotka vaikuttavat tunteisiin, tai itse tunteista? Tietysti tunteet ovat niin osa itseä ja niihin vaikuttamalla voi toista ihmista satuttaa, tai ehkä oikeammin, että toinen ihminen voi vaikuttua niin, että tuntee itsessään tuskaa. Ja tuskahan on se, jota kukaan ei vapaaehtoisesti halua tuntea.
Niinkuin itse olen huomannut, kyllä minun miesystäväni osaa puhua, jutella ja käyttää hyvinkin ilmeikästä kieltä. En usko, ettei hän osaisi pukea tunteitaan sanoiksi. Saattaahan tietysti olla, että hän ei ole koskaan oppinut niin tekemään, vaikka osaakin puhua ja keskustella kaikenlaisesta muusta.
Mietin siis, onko kyse siitä, ettei osaa pukea tunteitaan sanoiksi, vai, ettei halua niin tehdä toisen edessä. Vaikea rasti. Päätyisin kuitenkin tuohon jälkimmäiseen ja siihen liittyen haavoittumisen pelkoon.
Joskus kysyin häneltä, että onko meillä jotain puhuttavaa. Hän vastasi vain nopeasti, ettei hänellä ainakaan ja jatkoi siihen, että "no minulla nyt ei koskaan mitään sanottavaa olekaan." Se oli kummallinen tilanne. Kuitenkin puhuimme sen jälkeen jostakin asiasta, mikä selvästi rentoutti tilannetta.
Hän ei myöskään helli sanoilla. Minusta se olisi myös yksi tärkeä hellimisen muoto. Itsekin toisinaan mietin, tykkääkö hän minusta todella, vai onko vain joidenkin kummallisten syiden vuoksi kanssani. Kun ei toinen sano mitään, ei oikein voi tietää mitään. Tietysti koskettaminen kertoo jotain, mutta ei lähellekään kaikkea. Kyllä joskus olisi mukava kuulla joku positiivinen sana itsestä.
En minäkään odota mitään ylitsepursuavaa ihannointia, se olisi ällöttävää ja valheellisen oloista. Myöskin tykkään siitä, että asiat voi sanoa monella tapaa, joskus niin, että ymmärtää mutkan kautta, mitä hän tarkoitti.
Sitten on vielä tämä yksi puoli, että toiset eivät vain jaksa "vääntää" asioista. Onhan se niin, että mitäs sitä turhia puhumaan monia kertoja samasta....ja kuitenkin, kyllä minusta on tärkeää kuulla ja koen myös, että haluan sanoa toiselle melko usein, että rakastan häntä. Tosin on eri asia ilmaista tunteitaan, kuin keskustella jostakin asiasta, mikä ehkä vaatisi molemmilta kompromissia. Mutta yhtälailla, kun haluaa koskettaa, haluaa myös sanoa. Kaikilla ei sitten varmaan ole koskettamisen halu tai sanomisen halukaan yhtä suuri, kuin toisilla. Kuinka paljon tässä sitten on syyllistymisen pelkoa tai näkyväksi tulemisen pelkoa, tai sitä, ettei ole hyväksytty omana itsenään, on yksi kysymys. Jollakin lailla aavistelen omasta tilanteestani, että siinä taitaa tuota olla paljonkin.
Itse kuitenkin ihmettelee, että eikö silloin, kun rakastaa toista ja haluaa olla lähellä, juuri tule tuo koskettamisen ja sanomisen halu? Kyllähän toki minäkin rakastan joskus vain olla samassa huoneessa toisen kanssa. Toisinaan sekin riittää ja toisinaan tietysti tarvitsee ihan kertakaikkista etäisyyttä.
Kun näitä mielessään järkeilee ja miettii, nousee kysymys, mitä voi itse tehdä sen hyväksi, että toinen esim. uskaltaa avautua. Ainut taitaa olla sellainen vapaan ilmapiirin luominen. Puhumaan pakottamalla ei ainakaan mitään muuta saa koskaan aikaiseksi, kuin pahaa oloa ja mökötyksiä.
Tosiasia vain on se, että jos suhteessa ei ole vapaata ilmapiiriä puhua kaikkea, mistä mieli tekee(huomioonottaen vastuunsa)niin ei se suhde kyllä kovin hyvin toimi. Tämä on tietysti molempii suuntiin. Itse esim. olen kokenut, ettei oikein voi kaikesta puhua. Olisi kiva vielä lisää kuulla muidenkin ajatuksia tästä aiheesta.