Tunne-elämän paha kriisi
Olen päälle parikymppinen nainen ja ensimmäistä kertaa elämässäni olen joutunut pahaan tunne-elämän krisiin. Ajattelin kirjoitella tänne kun minulla ei ole juurikaan läheisiä, joille voisin purkaa sydäntäni. Itken kaikki päivät (työt saan hoidettua, mutta siihenpä se sitten jääkin) ja olo on muutenkin niin rikkinäinen ja epätoivoinen.
Syynä mielenjärkytykseeni on avomieheni tekemä ilmoitus. Kahdeksan vuotta ollaan oltu yhdessä – nuorena alettiin siis jo seurustella – ja nyt hän ilmoitti hieman yli kuukausi sitten, ettei tiedä haluaako olla kanssani loppuelämänsä ajan. Minä taas luulin asioitten olevan hyvin – mitään hän ei sanonut tästä kaikesta aiemmin. Niinpä hän on nyt pohtinut koko tämän ajan, että haluaako hän jatkaa elämistä kanssani, eikä ole vieläkään päättänyt suuntaan eikä toiseen asiaa. Hän on sanonut, että tämä päätös voi olla joko hänen elämänsä parhain sillä välillä hänestä tuntuu ettei kestä olla kanssani enää hetkeäkään, mutta että toisaalta tämä päätös lopettaa parisuhde voisi olla hänen elämänsä huonoin päätös, jota hän katuisi loppuelämänsä ajan. On kuulema vaikeaa, kun ei voi etukäteen tietää, mikä olisi oikea päätös.
Mieheni sanoo, että hänen rakkautensa minuun on muuttunut enemmän välittäväksi suurista tunteista ja että hän ei tahdo aiheuttaa minulle turhaa surua. On myöskin sanonut katuvansa, että kertoi minulle asiasta ennenkuin on päättänyt tulevaisuudesta (= ei kestä katsella pahaa oloani). Toisaalta hän ei anna minulle turhaa toivoa (esim. kun kerron rakastavani häntä, on vastaus ”tiedän” jne), mutta toisaalta hän puhuu tulevaisuussuuntautuneesti, esim. pitäisikö heittää vanhat videot pois turhaan roikkumasta nurkista. Päätöksen tekemistä kaiken lisäksi vielä vaikeuttaa se, etten ole ollut täysin oma itseni tämän kaiken alettua, vaan itkuinen ja kaivannut mieheni läsnäoloa. Hänen käytöksensä minua kohtaan on viilennyt nopeasti (ei ole kuitenkaan ole pelkoa siitä, että hänellä olisi ketään toista) ja hän on alkanut käyttäytymään tylysti jopa koiraamme kohtaan.
Tällä hetkellä olen töissä toisella paikkakunnalla ja ollaan nähty parin viikon ajan vain viikonloppuisin. Miehelläni ei kuulema ole juurikaan ollut ikävä, mutta ei ilmeisesti tiedä, tuleeko tulevina viikkoina. Toivoisin hänen pääsevän tunteistan kuitenkin selville mahdollisimman pian, sillä tämä tilanne tuntuu ylitsepääsemättömältä. Toisaalta en halua painostaa häntä asiassa, koska pelkään hänen jättävän minut.
Miten tähän kaikkeen tulisi oikein suhtautua? Olo on niin rikki, eikä ajatuksissa pyöri mitään muuta kuin tämä.