Olipa helpotus löytää tämä ketju!!
Olen lukenut nämä tekstit (ainakin) kahteen kertaan ja ne sai kylmät väreet aikaiseksi
Ihan ensiksi VENEMIES: jos et olisi mies ja kirjoittaisi naisesta, olisin varma, että kirjoitat minun miehestäni!! Niin uskomattoman samoja piirteitä ja ajatuksia kirjoitit!
Olen 37-vuotias nainen ja naimisissa juuri tällaisen tunneköyhän ihmisen kanssa. Olemme olleet yhdessä parikymppisistä asti, joten tässä on ikään kuin kasvettu yhteen.
Meillä oli aviokriisi josta selviydyimme(?) ja palasimme yhteen. Mies on aina ollut huono puhumaan. Mutta olen sen vuosien saatossa hyväksynyt. Hän on sanonut mulle, että osoittaa rakkauden muulla tavoin, esim laittamalla ruokaa, siivoamalla tms. Ja tämä on tietenkin hyvä asia, että jotenkin osoittaa.
Mutta nyt tulee se mutta. Tunteista puhumattomuus aiheuttaa paljon tuskaa. Nyt kun olemme ikään kuin palanneet yhteen ja aloittaneet puhtaalta pöydältä. Olen miettinyt itseäni ja katsonut itseäni peiliin, että missä omalta osaltani mentiin metsään, kun olimme vaikeuksissa. Ja yrittänyt sitten sen mukaan parantaa tapani. Mutta mitä mieheni on tehnyt? Ei mitään. Olen sanonut, että meidät ajoi erilleen avoimuuden puute, puhumattomuus ja siitä seurannut välinpitämättömyys. Haluatko saman käyvän uudellen?
Olen aina ollut se meidän liiton kantava voima mitä avoimuuteen ja puhumiseen tulee. Pystyn puhumaan pinnallisista arkisista asioista, mutta myös syvällisemmistä. Pystyn kertomaan tunteistani, mutten ole niitä kaiken aikaa suitsuttamassa. Olen jo lapsuudenkodista oppinut avoimuuden ja asioista puhumisen taidon, oli ne sitten positiivisia tai negatiivisia. (Olen ymmärtänyt, että miehen kotona tunteet tukahdutettiin).
Olen kautta aikojen ollut avoin ja puhunut tunteista ym ym sen enempää ajattelematta. Mutta vuosien saatossa väsyin miehen "jörrykkämäisyyteen. En tiennyt mitä hänen päässään liikkuu, mitä hän miettii. Ja kysymällä en saanut mitään irti. Tämä aiheutti mussa juuri VENEMIEHEN kertomaa tunteiden väljähtymistä (ellei peräti kuolemista).
Siinä vaiheessa kun musta tuli välinpitämätön enkä enää avoimesti jutellut elämästäni ja tunteistani, olimme niin kaukana toisistamme. Ja kriisi oli valmis.
Nyt olisin toivonut, että mieheni olisi vihdoin ja viimein herännyt ajatukseen, että avoimuutta tarvitaan. Mutta uhkaavasti näyttää siltä, että mies taitaa vanhemmiten käydä entistä sulkeutuneemmaksi.
Haluan korostaa, että kaikki olemme erilaisia ja ymmärrän 100% ettei kaikki osaa puhua tunteistaan, ei tarvitsekaan! Mutta jos kysyn suoran kysymyksen, saan vastaukseksi lähes aina en tiedä, en mä nyt tohon osaa mitään sanoa jne. Sitten selvää hermostumista ja yleensä hän kävelee tilanteesta pois. Vaikka olisin vain ystävällisesti kysynyt esim hänen fiiliksistään johonkin tunnepuolen asiaan, enkä missään nimessä riitely-mielellä. Hän kokee kaikki nämä tilanteet äärimmäisen ahdistavina ja syyttää heti minua nurkkaan ahdistamisesta, jankuttamisesta, riidanhaastamisesta jne.
Ja joku (taisi olla VENEMIES) kirjoitti täällä hyvin siitä, että mies (hänen kohdallaan nainen) ei koskaan esitä mitään vaatimuksia tai toiveita minulle siitä mitä minä voisin tehdä, että voisimme paremmin. Meillä ainoa toive on varmaan ollut, että mentäisiin päivä kerrallaan liikaa miettimättä. Se antaakin voimia ja uskoa tulevaisuuteen ☹️
Miksi mies ei ymmärrä, että hän saa tuhoa aikaiseksi tällä sulkeutuneisuudellaan?? Olen pyytänyt häntä sata kertaa menneen vuoden aikana, että olisi avoimempi ja kertoisit edes joskus PARILLA SANALLA fiiliksistäsi, mutta ei. Hän kuulemma puhuu sitten, kun sen aika on.
Eikö hän ymmärrä, että väsyn jälleen kerran? En voi elää loppuelämääni miettien mitä toisen päässä liikkuu (en tätä tietenkään koko ajan mieti).
Tähän liittyy mielestäni myös se, ettei hän puhu juuri koskaan minun kuullen kavereidensa kanssa puhelimessa. Hän pyytää niiden soittamaan aina, kun en ole kotona. Tämä ei ainakaan lisää minun silmissäni sitä avoimuutta, jota suhteeseemme kaipaisin!
Mitä tällaisen elämän keskellä voin muuta kuin erkaantua hänestä jälleen kerran? En haluaisi mutten jaksa yksin olla AINA se kantava voima. Hänestä siihen ei selvästikään ole. Ilmeisesti tällaiset asiat eivät herätä hänessä mitään tuntemuksia, vaikka minä menisin kuinka kauas. Ja tiedän, että siinä vaiheessa, kun itse otan välimatkaa, on tarinamme lopussa. Hänestä ei taida olla miestä tekemään omaa osaansa meidän eteemme. Valitettavasti!
Tulin aika surulliseksi lukiessani teidän kirjoituksia kuinka 50-60-vuotiaat kirjoittaa siitä kuinka paha heidän on olla vuosikymmeniä tunneköyhän ihmisen kanssa. Nyt sitä vaan alkoi miettiä omaa tulevaisuuttaan
En vaan voi sille mitään, että koen mieheni avoimuuden puutteen, puhumattomuuden ja sulkeutuneisuuden välinpitämättömyytenä ☹️