Traumatisoitunut (?) vanhemmuus
Olen ihan nuoresta asti ollut sitä mieltä, että olen muita huonompi ja epäonnistunut, tyhmä ja heikko. Mielestäni kun minulla on ollut helppo ja normaali elämä, ei mitään päihdejuttuja perheessä, väkivaltaa, seksuaalista hyväksikäyttöä tms., Silti minulla on ollut vaikeitakin psyykkisiä oireita. Itsemurha-ajatuksia, viiltelyä, anoreksiaa, BED-oireilua, masennusta. Ei koko ajan, on ollut pitkiä hyviäkin jaksoja, mutta silti. Luulin jo saaneeni oireille selityksen kymmenisen vuotta sitten saadessani ADHD-diagnoosin, mutta vuosi sitten masennus ja itsetuhoajatukset palasivat takaisin.
Nyt avoeron (tapahtui minun aloitteestani) myötä on kuitenkin tuntunut, että pintaan nousee kaikenlaista. En tiedä, kuvittelenko vaan, mutta jotenkin kun olen eron syitä miettinyt, olen alkanut nähdä itseni eri valossa. Näen pikkutytön, joka pakottaa itsensä hymyilemään, joka huolellisesti kätkee ja peittää kokemansa murheet. Näen yksinäisen lapsen, joka miettii, miksi on erilainen kuin kaikki muut, ja miksi aikuiset valehtelevat, että olen tavallinen kun en ole. Tämä juontanee siitä, että olin neurologin seurannassa ja oikeasti motoriikalta ym heikko, mistä minua kiusattiin, mutta vanhemmat kuittasivat kysymykseni erilaisuudestani tyyliin ”höpsis”. Näen ulkopuolisen ja yksinäisen lapsen, joka näkee vian itsessään, ja häpeää liiaksi pyytääkseen apua. Näen lapsen josta tuntuu, ettei kukaan, lapsi tai aikuinen, oikeasti pidä hänestä sellaisena kuin hän on, ja että turvallisinta on vetäytyä itseensä ja esittää, ettei edes halua ketään lähelle.
Näillä taustoilla ei kai sitten selvästikään pidemmän päälle kannatella parisuhdetta, mutta pystyi tai ei, lapset pitäisi saada kasvatettua tasapainoisiksi, itseään arvostaviksi ihmisiksi, jotka uskaltavat tarvittaessa olla myös pieniä, surullisia ja heikkoja.
Psykoterapiaan tuskin pääsisin, tai edes olisi voimia, kun on työ ja lapset hoidettavana. Mutta tuntuu, että jos tunteeni onkin totta, enkä olekaan pelkkä ylidramatisoiva vinkuiita, jotenkin nämä asiat pitäisi saada käsiteltyä niin, etten siirtäisi omia haavojani lapsille. Itseni suhteen olen kai jo vähän luovuttanut, mutta haluaisin kuulla kokemuksia, miten te muut olette pystyneet tukemaan lasten itsearvostusta ja tasapainoa? Mainittakoon, että tulevan exän kanssa ollaan ok väleissä, vanhemmuutta tulemme jakamaan tiiviisti, ja olen kertonut hänelle näistä ja siitä, ettei vika ole hänessä tai siinä että olisin halunnut häntä satuttaa, vaan etten kerta kaikkiaan nähtävästi parisuhteeseen lopulta kyennytkään.