Traumat vuosien takaisesta väkivallasta
Kun olin 20-21-vuotias, jo yli 5 vuotta sitten, olin parisuhteessa 12-vuotta vanhemman miehen kanssa. Aluksi tutustuin häneen, kun asuimme vierekkäisissä rapuissa samassa talossa, hän oli hyvin avulias, kohtelias ja mukava. Jouduin muuttamaan asunnostani, ja hän ystävällisesti tarjoutui majoittamaan minut luokseen, lopulta yhteiselo muuttui parisuhteeksi, ja yhtäkkiä mies muuttui. Hänestä tuli mustasukkainen kaikista ystävistäni, en saanut pitää yhteyttä edes äitiini ilman, että hän kuunteli vieressä. Sain käydä vain kaupassa, ja hän otti aikaa kellolla, etten viivy liian kauan. Aina jos hänellä oli syytä epäillä, että olen ”ollut omilla teilläni”, puhunut muille ihmisille välisistämme asioista, tai välillä vain humalassa turhautuneena muuten vain hän löi, haukkui, vähätteli, uskotteli etten kelpaa kenellekään muulle, ja minun pitää olla hänelle kiitollinen, viilteli, kuristi, hyväksikäytti seksuaalisesti, huumasi, ja alisti minua kaikilla tavoilla joita keksi. Hän oli eristänyt minut läheisistäni, joten minulla ei ollut ketään kenelle puhua, kerran yritin puhua pitkäaikaiselle ystävälleni, ja mies uhkasi tappaa hänetkin, jos hän puuttuu asioihimme ja minut heti jos puhun kenellekään. Olin loukussa, säännöllisesti minut pahoinpideltiin tajuttomaksi ja mustelmille, kunnes yhden kerran bussipysäkillä, pää verta vuotaen, päätin juosta läheiselle terveysasemalle, minulla oli aivotärähdys, huuli haljennut, leuka sijoiltaan ja musta silmä, mutta koska mies oli uhannut tappaa minut jos teen ilmoituksen ikinä poliisille, en tehnyt rikosilmoitusta, muutin vain ystävieni tuella pois paikkakunnalta, ja toivoin etten koskaan enää kohtaa miestä missään. Edelleen vuosien jälkeen suhteen traumat painavat mielen perukoilla, enkä ole kyennyt hakemaan apua tai puhumaan ammattilaisille kokemistani traumoista. Olen nykyään uudessa suhteessa, jossa kumppanini kohtelee minua hyvin, mutta välillä silti vanhat muistot ja ajatukset nousevat pintaan, ja tunnen, etten ansaitsisi hyvää kohtelua ja melkein odotan että minua kaltoinkohdeltaisiin.