Tiedän miten pahalta se tuntuu, ajatus loppuelämästä ilman toista.
Minut itseni jätettiin jouluaattona, keskellä yötä ja ajettiin pihalle pakkaseen. Miehellä oli lapsi sinä päivänä ja hän jäi onnellisesti nukkumaan samaan aikaan kun elämäni hajosi. Mieheni oli äärimmäisen äkkipikainen, äärimmäisen mustasukkainen ja ajatteli vastoinkäymisissä aina pahinta. Meillä oli eräänlainen luottamuspula, vaikka kumpikaan ei pettänyt eikä antanut aihetta olla mustasukkainen. Tai niin sitä kuvitteli ettei antanut aihetta, mutta jos välissä on melkein 300km ja vain viikonloppusin ehtii näkemään, on siinä suhde kovilla.
Suhteemme päättyi sitten mieheni mielikuvituksen tuotoksiin. Hän näytti minulle ovea jo toista kertaa sillä viikolla. Asia oli niin pieni, että sen olisi saanut vielä sovittua. Mitään peruuttamatonta ei ollut tapahtunut eikä sanottu. Mutta juuri kun tilanne näytti muutaman päivän riitelyn ja mökötyksen jälkeen rauhoittuvan, ja ehti ajatella että jes, kyllä tästä vielä selvitään yhdessä!, ilmoitti mieheni minulle täysin häpeilemättä, miten oli lemmiskellyt koko menneen yön tuntemani naisen kanssa.
Se hajotti minut totaalisesti. Tai se hajotus on tullut nyt ikäänkuin jälkijunassa. Vasta nyt alan olla täysin rikki.
Yritän hokea itselleni että "kyllä minä selviän tästä", vaikka hoinkin muuan päivä sitten että kyllä ME selviämme tästä, yhdessä. En tajua miksi mieheni teki minulle niin. Totta hän ei ollut valmis sittenkään sitoutumaan, vaikka vaati minulta jo suhteemme alussa melkeinpä vannomaan "kunnes kuolema meidät erottaa..." no sekin kävi lähellä, mieheni kuolema. Mutta kaikesta huolimatta jouduin toteamaan kuten totean nytkin, että hän päästi minusta niin helposti irti.
Miksi hän teki niin? En saa tuohon ikinä vastausta. Emme ole puhuneet erostamme keskenään mitään kun aikaa on mennyt niin vähän. Tuska ja ikävä ei tule päättymään ennen kuin kohtaamme toisemme, vaikka silloin kaikki tulee sattumaan kahta kovemmin.
Mutta pakko tässä on ajatella että sitä selviää. On kuitenkin vain tämä yksi elämä. Jos haluan murehtia menetettyä rakkautta lopun elämääni, sitten olen onneton. Mutta tiedän että kykenen olemaan onnellinen, vaikka yksin, mutta en anna koko elämäni valua hukkaan tämän takia.
Hän ei loppujen lopuksi ansainnut minua. Kohteli minua todella huonosti ja kaikki 'vakuutteluni' meni kuin kuuroille korville. Ja minulle hän sanoi niin paljon sellaista ettei monikaan sulattaisi. Mutta minä sulatin koska rakastan niin paljon. Nyt yritän oppia elämään nuiden rakkauden tunteiden kanssa, ja sen etten saa niitä häneen kuitenkaan enää koskaan kohdistaa. Kannan vastuun suhteesta enkä syytä täysin häntä. Mutta eihän suhde voi kestää ja rakentua vakaalle pohjalle jos vain toinen meistä kohtasi vastoinkäymiset me- muodossa ja toinen vetäytyi selviämään yksin.. Tulen kaipaamaan hänen lastaan niin paljon, ja on surullista kuulla miten paljon valheita hänen isänsä on lapsen päähän minusta eromme takia laittanut..
Paljon voimia, kärsivällisyyttä ja sympatiaa itseänne kohtaan!