Toistuva pettäminen
Olen lueskellut keskusteluja aiheesta ja haluaisin purkaa sydäntäni kertomalla myös oman tarinani.
Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä teini-iästä saakka. En osaisi kuvitella elämää ilman häntä, vaikka viime aikoina olen joutunut vakavasti punnitsemaan sitäkin vaihtoehtoa. Mieheni on pettänyt minua useita kertoja. Kolme vuotta sitten hän jäätyään kiinni pettämisestä hän oivalsi itse, että oli seksiriippuvainen, ollut jo vuosia. Hän hakeutui terapiaan käsittelemään asiaa ja sen jälkeen hän on hiljalleen kokenut saaneensa tilanteen hallintaan. Aikaisempien kriisien kohdalla olimme käyneet pariterapiassa, mutta tuntui, että asiat eivät edenneet. Tämä johtui varmaankin juuri siitä, että todellinen ongelma oli piilossa ja asioiden käsittely jäi pintapuoliseksi. Tiedän, ettei riippuvuuksista päästä eroon sormia napsauttamalla, mutta uskoin tilanteen korjaantuneen.
Nyt mieheni jäi kuitenkin taas kiinni pettämisestä. Olin aikaisemmin ajatellut, että jos vielä tämän kaiken jälkeen se tapahtuu, lähden. No, tässä taas olen. Kipu ja tuska on valtava. Pahin on tunne, kun aamulla herää ja muistaa, mitä on tapahtunut. Tuntuu, että henki ei kulje, ruokahalu on poissa. Asiaa on käsitelty, on itketty ja keskusteltu. Hän kokee, ettei asia tällä kertaa liity hänen seksiriippuvuuteensa. Mieheni ja tämän naisen välillä ei ilmeisesti ole tapahtunut fyysisesti mitään. Molemmat ovat purkaneet sydäntään oman suhteensa ongelmista ja hiljalleen keskustelu on luisunut asiattoman puolelle.
En tiedä, mitä tehdä. Pelissä on paljon, lapsia, talo, pitkä yhteinen historia. Eikä rakkauskaan tunnu katoavan mihinkään. Tunnistan myös itse nuo suhteen ongelmat, joista mieheni puhuu. Olemme luisuneet liikaa erillemme. Tahtoa asioiden korjaamiseen olisi molemmilla, mutta minä pelkään, onko koko loppuelämäni samanlaista? Että pettymyksiä tulee yksi toisensa perään? Pettämiset ovat aina liittyneet elämän kuormittaviin kohtiin, ensimmäisen lapsen syntymään, työuupumukseen.
Onko teillä muilla kokemuksia vastaavasta? Miksi rakkaus ei kuole, vaikka on joutunut satutetuksi ja loukatuksi liian monta kertaa? Voiko tällainen ihminen ikinä muuttua lopullisesti? Enkä nyt kaipaa mitään ”jätä se sika”-kommentteja. Niitä olen saanut kuulla lähipiirissäni aivan tarpeeksi. Nyt kaipaisin tukea samanlaisia asioita läpi käyneiltä.