Tarvitsen enää vain rohkeutta ottaa eron puheeksi
Olen tehnyt eroa omassa päässäni jo vuosia. Sittemmin taloudellinen tilanteeni on parantunut ja olisi oikeasti mahdollista muuttaa pois. Mieheni on pistänyt aluilleen uuden rakennusprojektin, nykyisen asuntomme rakentaminen maksoi meidän suhteelle jo paljon.
Mitään sen suurempaa hätää ei tässä parisuhteessa enää ole – kun taloudellinen kiristäminen on tullut vaikeaksi uuden työpaikkani myötä. Mutta ne henkiset haavat, jotka ovat syntyneet tässä viime vuosien aikana, eivät tunnu parantuvan. Perhe-elämä sujuu, mutta miehen toimet ja sanat ilmentävät kunnioituksen puutetta. Keskinäinen arvostus on kadonnut. Erilaiset lapsenkasvatusmetodit ja elämäntavat riepovat suhdetta.
Olen oppinut rakastamaan itseäni tarpeeksi, jotta olisin valmis lähtemään omilleni. Silläkin riskillä, että arkeeni tulee uusia haasteita, kaipuuta ja yksinäisyyttä. Haluan pois tästä päivittäisestä pahasta olosta, joka johtuu kodin tunnelmasta. Se, että huomaa olonsa olevan hyvä, painostamaton ja ”vapaa” (enkä tarkoita tällä mitään sinkkuuteen liittyvää 😀), kun mies on muualla. Se on herättävä kokemus.
Olen pohtinut kaikki mahdolliset keinot, joilla voisimme vielä jatkaa. Mutta en halua. En halua tätä enää. Ydinperhe ei ole itsetarkoitus elämälle. Minut on jo liian monta kertaa puhuttu ympäri, liian monta kertaa olen ”myöntynyt jatkamaan” suhdettamme.
Mistä saan tarvittavaa rohkeutta ottaa eron puheeksi miehen kanssa? Miten saan sisua pysyä päätöksessäni, kun mies jälleen yrittää kääntää pääni? Missä tilanteessa se olisi järkevintä tehdä? Loma loppuu maanantaina, lapsi menee nukkumaan vasta 9 jälkeen illalla.