Pakko tässä äitienpäivän alla laittaa muutama rivi tähän aiheeseen liittyen. Ensinnäkin mieleeni tuli juuri tänään se, kun kuulin isyyskysymyksen olevan eduskunnassa käsiteltävänä, että ajattelin jossain vaiheessa olla edes keinoäiti jollekin ja luovuttaa munasoluja. Mutta kaikkeen tunnuin havahtuneen liian myöhään. Ajattelin, että voisin edes antaa jolle kulle muulle sen äitiyden onnen, josta olin itse jäänyt paitsi. Koin, että se voisi hiukan paikata omia haavojani. Noh, herättyäni siihen, että minustahan piti tulla äiti elämäni aikana, olin oikeastaan kaikin puolin lähes vuosikymmenen myöhässä...Olin liian vanha munasolun luovuttajaksi ja "yksin" en koskaan lasta ollut halunnutkaan kokien sen liian itsekkääksi lasta kohtaan - ja miestäkään ei enää ollut.
Ja sitten tullaan kohtaan kaksi. Lähtiessäni asiakastiskiltä tänään, jo muutenkin ikävän asian päätteeksi tiskin takaa toivotettiin minulle hyvää äitienpäivää. Puukko sydämeen ehkä juuri siksi, että koin, ettei ko. naiselta muutenkaan ollut herunut minkään sortin empatiaa. Ja muistin välähdyksenomaisesti joskus itse tehneeni saman virheen asiakaspalvelijana suututtaen pahanpäiväisesti miespuolisen asiakkaani. Olin ajatellut, että jokaisella on äiti jossakin eli jokainen viettää äitienpäivää. Väärin - taitaapi olla monille ihmisille kipeä päivä. Minullekin, kun koen menettäneeni äitiyden kahdesti. Ensin valitsemalla vääränlaisia puolisoita. Sitten saatuani nuorempana exän pojan luottamuksen, jätin yhteydenpidon, kun alotin uuden elämän ja muutin asumaan toisen miehen kanssa - ja menetin keinoemosuhteen häneen. Ihan aiheesta, oma moka.
Eipä siitä pääse mihinkään, että äitiyden menettäminen hiertää yhä. Koen menettäneeni puolet elämääni siten. Tulee väliin olo, että mitäpä tiedän ihmiselosta, kun se kaikkein luonnollisin asia, eli jälkeläiset on poissa siitä. Viime aikoina se ajoittain on syönyt käsitystä ihmisarvostanikin ja arvostani naisena. Mitä olen naisena ilman äitiyttä - tyhjää täysi!!! Tämä on myös asia, että tästä on ihan turha äideille puhua, heiltä ei heru edes puolikasta sanaa myötätuntoa. Olen yrittänyt äitini kanssa puhua asiasta ja joidenkin lapsellisten ystävieni kanssa. Mutta aina kohtaan kylmän muurin vastassani. En tiedä, mitä heidän päässään pyörii, mutta en saa minkäänlaista myötätunnon elettäkään. Ehkä he vain eivät voi kuvitella elämää ilman lapsia ja siksi eivät voi osoittaa mitään. En tiedä, se on kuitenkin elämässäni yksi tuskallisimpia asioita. Olen yrittänyt korvata sitä kaikin vippaskonstein, ja silti koen kuten lapsettomien sivuilla kuvataan sitä hyvin, että sylini on tyhjä. Minussa ihmisenä on ammottava aukko, joka väliin sitten iskee myös tarpeettomuuden tunteena. Kun muut hyörivät lastensa ympäri ja lastenlastensa, koen kammottavan tyhjyyden elämässäni, kun ei ole ketään - nyt vielä (k)ammottavampana, kun parisuhteenikin ovat kariutuneet. Se jokaisen luonnollinen tarve tuntea kuuluvansa johonkin, olevansa osa elämän helminauhaa...koen olevani avaruuteen potkaistu irrallinen meteoriitti enemmän kuin mitään muuta.
Joka tapauksessa, vaikka itselleni äitienpäivä ei ole erityisen iloinen juhla, toivon, että kaikille äideille se sitä olisi. Että he kokisivat olevansa rakastettuja ja tärkeitä 🙂🎂