Synnytyksen jälkeistä masennustako?
Viime aikoina on elämässäni tapahtunut aika paljon, niin hyviä kuin huonojakin asioita.
Viime vuonna melkein menetin pikkusiskoni.. Hän putosi/hyppäsi/pudotettiin parvekkeelta. Nuorena ihmisenä kuitenkin selvisi todella vähällä.. Oli reilun viikon sairaalassa ja pääsi kipulääkkeitten voimalla kotiutumaan. Itse hän ei muista tai tahdo kertoa mitä tuona iltana siellä parvekkeella tapahtui, mutta on tullut selväksi että poikaystävällä oli osuutta asiaan. Ainakin alku illasta on viinan huuruissa siskooni käynyt käsiksi.. Tämä poika muuttuu väkivaltaiseksi alkoholin vaikutuksesta, mikä todellakaan ei ole hyväksyttävä syy. Kuitenkin tämä henkilö pääsi psykiatriseen hoitoon tuon tapahtuman jälkeen, äitinsä painostuksella. Siskoni ja tämä henkilö ovat yhdessä vieläkin. Tieto siitä, että tällaiset henkilöt harvoin pääsevät kokonaan eroon väkivaltaisuudesta on erittäin pelottavaa. Tällä pojalla on asenne ongelma, käyttäytyy niinkuin mitään ei olisi tapahtunut ja on juonut alkoholia tuon tapahtuman jälkeen, vaikka tietää että muuttuu väkivaltaiseksi.
Tuon tapahtuman aikoihin olin itse viimesillään raskaana ja pari viikkoa tuosta tapahtumasta olin jo lapsen synnyttänyt (n.39 viikkoa). Synnytys meni hyvin ja ongelmitta. Kotona odotti parivuotias esikoikoisemme ja arki vähän pelotti, miten pärjään kahden lapsen kanssa etenkin kun toinen on täysin riippuvainen minusta. Arki kuitenkin lähti käyntiin ja rutiinit tuli tutuksi.
Viime aikoina minulla on kuitenkin tullut mielialanvaihteluita, lähinnä ärtyneisyyttä vaikka mitään syytä siihen ei olisikaan. Esikoisellani iski uhma ja lisäksi siihen päälle on tietenkin tullu sisarkateutta. Esikoiseni kohtelee vauvaa hellästi, auttelee vaipan vaihossa, pitää äitin/isän avustuksella sylissä ja pyyhkii summun jos kuplauttelee. Lähinnä se uhma kohdistuu minuun ja viime aikoina myös isäänsäkin. Tokihan se on normaalia ja ymmärrettävää, ongelma alkaakin olemaan siinä miten minä asiaan suhtaudun.. Pinna palaa tosi herkästi ja olen koko ajan hermona, väsyttää aivan ympäri vuorokauden ja välillä haluais vain olla rauhassa. Pystyn kyllä tekemään arki askareet hyvin, teen niitä jopa useammin kuin aikaisemmin jottei siivo kovin pahaksi ehtisi. Ruokaa teen ajallaa jne.
Aloitin myös E-pillerit ja olen nyt yhden kokonaisen liuskan syönytkin jo. Syön niitä sen aikaa, että laittavat minulle kierrukan. Hormonit ei todellakaan sovi minulle. Menkat on kestäny kolme viikkoa ja nyt tänään on vuoto vapaa päivä nro. 1. Luulen noiden pillereiden vaikuttavan myös mielentilaani, mutta epäilen myös synnytyksen jälkeistä masennusta. En mielestäni ole masentunut, mutta jatkuvat mielialanvaihtelut huolestuttaa ja pärjäämine tämän esikoisen kanssa alkaa olemaan jo varsin haasteellista. Vauvan kanssa tosin menee hyvin, siinä ei ongelmia ole tullu. Nyt on nukkunut jo useamman viikon yöt läpi, niin saan minäkin hyvin nukuttua. Siitäkin huolimatta olen väsy. Unen saannin kanssa ei juurikaan ole ongelmia, vaikka olen niistä kärsiny teini-iästä alkaen..Nyt vain väsyttää niin paljon, niin uni tulee 30 min. sisään nukkumaan menosta. Ennen se saattoi kestää useita tunteja.
En ole puhunut neuvolasta tästä aiheesta. Viime kerralla oloni oli hyvä, ja tämä tilanne on huonontunut edellisen käynnin jälkeen. En ole niitä ihmisiä, joille ehkä sopisi esimerkiksi ryhmä terapiat ja vastaavat.. Mieheni kanssa olen jonkun verran puhunut asiasta, mutta tuntuu ettei hän ymmärrä oikeasti miltä minusta tuntuu. Tukee parhaansa mukaan, mutta töissähän joutuu kulkemaan. Nämä ongelmat onkin juuri sillon ku olen lapsien kanssa yksin.. Ajattelin ottaa asian puheeksi seuraavalla neuvolakäynnillä, mutta en oikeen tiedä miten asian kertoa. Tässä pelottaa sekin, että miten neuvolassa reagoidaan, siis ne auttamis jutut. En oikeen pidä vieraiden ihmisten kanssa juttelemisesta, varsinkin kun aihe on arka. Pakko on kuitenkin apua hakea, jos tämä tilanne ei tästä yhtään helpota.