Hei Äyri!
Milloin äitisi kuoli? Kyllä varmasti tulee aika, jolloin vielä saat sanoja ulos. Oletko kokeillut kirjoittamista vaikka päiväkirjaan? Sitä sitten voisi itse lukea ja itkeä lukemisen ja kirjoittamisen lomassa. Itse olen kirjoittanut paljon pahoina aikoinani, etenkin tyttäreni kuoleman jälkeen kirjoitin 'surukirjaa'. Omia kirjoituksia voi sitten myös luetuttaa muilla, jos puhuminen on vaikeaa. Tai, onko sinulla joku läheinen, jolle voit kirjoittaa sähköpostitse?
Nuo ovat vaan ehdotuksia. Sinulla on nyt oikeus olla juuri niin voimaton ja väsynyt kuin olet. Saat myös voida huonosti. Nämä ovat normaaleja reaktioita surussa.
Sanoit että olisit valmis tukiryhmään. Eikö sinulle ole miltään taholta ehdotettu tai tarjottu ketään tukihenkilöä? Joko seurakunnan diakoni tai mielenterveystoimiston 'joku henkilö' varmasti olisi sinulle tarpeen, jos vaan jaksaisit ottaa yhteyttä. Em. henkilöt tulevat myös kotiin, jos sinun on vaikea päästä itse liikkeelle.
Tietävätkö läheisesi kuinka huonosti voit? Tosin he itsekin voivat juuri nyt tosi huonosti... Joku vähän etäisempi ehkä jaksaisi tukea sinua paremmin. Ja, voisi kenties auttaa sinua löytämään ammatti-ihmisistä sinulle tukihenkilön tai -ryhmän.
Voimia ja lohdutusta sinulle surusi keskelle! Surukin on kaunista...