Oma kokemukseni on samanlainen: kun uppoaa masennuksen syövereihin, ei jaksa kotiaan hoitaa. Sitten se vähitellen liukuu kaaokseen... Minulla on onneksi ollut hyviä, järjestelmällisiä ystäviä, jotka tulivat avuksi kun tilanne oli pahimmillaan. Yhdessä siivosimme, heitimme pois mielettömät määrät roinaa, lahjoitimme kirpputoreille ja Pelastusarmeijalle sekä roskiin. Tutut nuoret oli värvätty avuksi kantamaan säkkejä selkä vääränä. Se oli aivan järkyttävä työ, mutta perusraivauksen jälkeen on huomattavan paljon helpompaa pitää kotia kunnossa. Nykyään imuroin keittiön lattiankin lähes joka päivä. Kyllähän siihen menee aikaa, mutta murut eivät lähde vaeltelemaan ympäri huoneistoa.
Nyt rasittaa miesystäväni kämpän siivous. Olen tarjoutunut auttamaan, mutta hän ei ole uskaltanut päästää minua sisään!! On kuulemma niin hirveä sotku, että hänen pitää itse siivota ensin. Mutta kun hän ei saa aloitettua... Epätoivo tarttuu minuunkin. Eikö hän saa elämästään otetta? Sairastaako kenties piilevää masennusta? Koen tulevani torjutuksi, kun yritän kaikin tavoin auttaa enkä sitten kelpaakaan.
Tässä huomaa jälleen kerran sen, että ihminen yrittää aina muuttaa toista, etenkin parisuhteessa. Ei pitäisi. Pitäisi hyväksyä toinen sellaisena kuin hän on, sanotaan. Mutta entä jos selkeästi näkee, että se toinen ei saa elämästään otetta? Alkoholistien avioliitothan kaatuvat usein tähän samaan problematiikkaan. Meistä kumpikaan ei onneksi koske alkoholiin. Kenties meillä on vielä toivoa. Mutta sotkuinen koti lisää ahdistusta ja ahdistus sotkuisuutta. Se on kierre, jonka katkaisee vain parantuminen perussairaudesta, joka voi todella olla masentuneisuutta.
Ovatko kaikki siivouskauhua potevat sitten masentuneita vai vaan ns. saamattomia? Mitä se saamattomuus oikein on? Onko se haluttomuutta, kyvyttömyyttä vai vain priorisointia? Vaikeita, mutta keskeisiä kysymyksiä.
Joku viisas on sanonut, että tulee muuttaa maailmaa niiltä osin kuin voi. Ja jos ei kykene asioita muuttamaan, tulee hyväksyä ne. Kai tässä on kyse vähän samasta kuin anteeksi antamisessa ja armossa. Meidän täytyisi kyetä antamaan anteeksi toisillemme ja myös itsellemme, armahtamaa toinen toisemme. Omat reaktiot täytyy hyväksyä, mutta asioita täytyy työstää eteenpäin, muuten ei kehitystä tapahdu, vaan jäämme paikoillemme ja katkeroidumme.
Ehkä entisajan ihmiset siivosivat siksi enemmän, kun ei ollut niin paljon harrastuksia, virikkeitä ja viihdettä tarjolla. Meillä on tavaraa, mutta olemmeko silti onnellisia? Joulusiivous ei onnistu, jos ei mistään kivasta menosta pysty luopumaan, isommasta revohkasta puhumattakaan. On pakko hyväksyä, että siivoukseen menee aikaa ja se on sitä rankempaa, mitä huonompaan kuntoon koti on päässyt...