Skitsofrenia: Ei tulevaisuutta vaimon kanssa
Eroaminen ei nyt ole pällimmäisenä mielessä. Meillä on hyvätkin hetket – kesät vietämme veneillen Suomenlahden rannikolla ja se on mahtavaa. Tämä kesä meni kylläkin pilalle koska Kati joutui sairaalaan juuri kuin saimme veneen vesille. Kati olisi kovasti halunnut mukaan. Kati on nyt ollut 4 viikkoa pakkohoidossa ja minä jaksoin vain veneillä muutaman päivän yksikseni koiramme kanssa. Lopun ajan olen ollut kotona enimmäkseen juopotellen – se ei yleensä kuulu tapoihini mutta se on helpottanut mielentilaani – masennusta. Itselläni on bipolääri mutta monta vuotta oireeton – maniaa tai hypomaniaa ei ole ollut kuuteen vuoteen. Lähinnä masennuspainotteista olosuhteista johtuen.
En pysty mitenkään vaikuttamaan vaimoni sairastumiseen, se tulee kuin flunssa ja sairaalahoito on yleensä ainoa hoito. Hän tiedostaa sen sairauden alkaessa ja yleensä itse hakeutuu hoitoon, mutta hoidon aikana hän on hyvin vaikea. Se on raskasta. Olen hoidon aikana yhteydessä hoitohenkilökuntaan ja tietenkin vaimooni mutta loppujen lopuksi vain aika vaikuttaa olevan parantava tekijä. Lääkkeitä vähän lisätään tai muunnellaan hoidon aikana.
Meillä ei ole lapsia olemme molemmat 40v. Elämällämme ei tällä hetkellä ole mitään suuntaa, useamman vuoden olen miettinyt mitä minun pitäisi tehdä että pääsemme tästä parempaan. Haluaisimme molemmat lapsia mutta se vaikuttaa toiveunelta. (?) Pelkäämme molemmat että sairautemme periytyvät ja ikääkin on molemmilla.
Heitän tähän väliin pari villiä kysymystä; voiko 40v pariskunta saada terveitä lapsia?
Olemme molemmat perusterveitä mielenterveysongelmista huolimatta.
1: Miten herkästi periytyvät meidän sairaudet?
2: Mitä 40v pariskunnan pitäisi erityisesti miettiä hankkiessaan lapsia?
En ole itsekään täydellinen ihminen minä olen bipolääri olen kylläkin ollut jo 8v töissä samassa työpaikassa mutta tulevaisuus pelottaa – tuntuu siltä että Katin kanssa en pääse eteenpäin – joudun ehkä hoitamaan häntä loppuikämme. Ja tuskin hän pääsee työelämään. Toisaalta siitä viis jos hän edes kotona pysyisi terveenä.
Kati haluaisi erittäin kovasti normaaliin elämään – työelämään. Hän on sanonut että se on hänen päämääränsä elämässä. Mutta hän ei kykene koska hän pelkää syrjimistä – hän on työkyvyttömyyseläkkeellä tällä hetkellä eikä saa tehdä täyspäiväisiä töitä. Kati toivoo eniten että hän voisi olla ”normaali” ja ettei häntä syrjittäisi. Syrjintä-ajatukset perustuvat eniten siihen että hän ei voi eläkkeensä takia tehdä täysiä työ-aikoja kuin muut ja että muut ihmettelevät miksi hän ei tee samaa työaikaa kuin muut. Hän haluaa olla niin kuin kaikki muut. Katin sairaus alkoi teini-iässä ja on vaikuttanut näin hänen elämäänsä siitä asti.
Rationaalisesti ajatellen minun olisi pakko itseni takia kehittää omaa elämääni mutta en uskalla jättää Katia koska hän romahtaisi, hän on myös itsetuhoinen ääritilanteissa. Tunnen olevani pattitilanteessa – samalla kuin rakastan häntä niin näen että tulevaisuus tulee olemaan rankka tai olematon.
Mika