Sieluni on lepattanut mastosta irrallaan, riekaleina noussut pilviin ja kaivannut. Lämmitä paleleva, rauhoita pelkääväinen.
Elän – siis elän vielä – mieheni kanssa kahdestaan ja edes yksikään sukulainen ei uskoisi tarinaani. Aikuiset lapset tietävät meidän ongelmamme, miehen liiallisen alkoholinkäytön.
Alkoholi oli mukana kuvioissa jo seurusteluaikoinamme, mutta enhän siihen kiinnittänyt silloin mitään huomiota, en edes tiennyt, että sellainen voisi olla ongelma. Isäni on kuollut minun ollessani 3-vuotias, joten äiti on yksin kasvattanut meidät, 4 lasta. Ja hyvin olemme kaikki tähän yhteiskuntaan sopeutuneet, saaneet hyvät työpaikat jne. En ole siis kotona nähnyt juomista. Olen elänyt onnellisen lapsuuden.
Jo vuosia sitten olemme käyneet perheterapeutilla, mies on ollut A-klinikalla ja syönyt Antabus-tabletteja, eli hänellä on osittain halu olla juomatta, mutta olen todennut, ettei se ole mahdollista pidemmän päälle. Kaikkea on siis kokeiltu. Lapset tietävät tilanteen. Väkivaltainen mieheni ei ole.
Nyt olen tilanteessa, että lapsilla on oma elämä, meillä avioliittovuosia takana jo 38. Olemme molemmat eläkkeellä, minä tk-eläkkeellä osittain masennuksen vuoksi. Mieheni on nykyään yrittänyt olla viikolla juomatta mutta kun tulee perjantai, kaljaa menee, samoin lauantaina. Olin jo tottunut tähän tilanteeseen, että koetan jaksaa nämä viikonloppujuomiset, kun poikammekin on usein tuolloin luonamme, eikä hän juo vaan on tukenani täällä kotona. Mutta …
Ennen joulua eräänä yönä yritin itsemurhaa, koska olin nähnyt tuona iltana taas kerran kun mieheni tulee autotallista humalassa, eli hän oli juonut siellä ns. salaa. Masennuin täysin ja aloin itkeä. Hän joikin nyt taas keskellä viikkoa. Otin rauhoittavaa, itsesääliäkö se on, en tiedä. Ajattelin, ettei minua kukaan tarvitse, äitinikin kuoli 3 vuotta sitten juuri joulukuun alussa. Mieheni ei puhunut mitään vaan söi ja meni nukkumaan ja laittoi makuuhuoneen oven kiinni, etten vaan tulisi sinne. En todellakaan – niin monet yöt olen nukkunut toisessa huoneessa, sänky on siellä aina valmiina.
Menin kuitenkin sohvalle pitkäkseni, mutta olin siinä vain hetken, kun aloin pukea yöpuvun päälle ulkoilupukua. Otin mukaani unilääkelistan ja diapamilistan. Laitoin taskuuni puhelimen ja kotiavaimet. Näin toimien, en mielestäni suunnitellut itsemurhaa, tai en tiedä.
Ulkona oli lähes nollakeli, ei tuullut, vaan minun oli hyvä kävellä. Kello oli yli puolenyön. Kävellessä tuli kuitenkin kaikki nuo vuosia jatkuneet mieheni juomiset mieleen ja että tällaistako minun täytyy kestää. Eikö minulla voisi olla toisenlainen elämä ilman alkoholia käyttävää puolisoa. Tai enkö voisi elää yksin. Rakastan kuitenkin miestäni silloin kun hän ei ole humalassa. Itkin ja itkin, kävelin eteenpäin. Otin unilääkkeen, sitten toisesta listasta diapamin. Pian otin toisen ja taas kolmannen unilääkkeen. Ajattelin, että nukahdankohan johonkin tienreunaan – no sama se. Käännyin tielle, joka vie radalle, otin vielä yhden unilääkkeen, oikeastaan en tiedä montako otin. Jatkoin kävelemistä.
Radan eteen oli laitettu rauta-aita, koska toisaalle oli tehty ylikulkusilta. Kävelin aitaa pitkin – matka tuntui pitkälle. Vihdoin aita loppui. Tasoittelin sepeliä istuakseni niin lähelle rataa, että kun nukahdan, kaadun radalle. Siinä oli hyvä olla. Raukea olo tuli hiljalleen. Odottelin junaa, sitä ei kuulunut. Otin puhelimen taskustani ja näin siinä lapsenlapseni kuvan, ajattelin heitä, kolmea minulle niin rakasta lapsenlasta. Pienin vasta parivuotias, vanhin pian 14-vuotias poika, mutta hän kaikkein läheisin minulle kuten minä hänelle. Katsoin puhelinta ja kuin ihme, näppäilin numerot 112 ja söpersin jotain, että olen täällä radalla, mutta junaa ei tule.
Rauhoittava naisen ääni kyseli missä olen ja pyysi minua nousemaan pystyyn ja pois radalta. Kaaduin, otin aidasta kiinni, kömmin ylös ja tein mitä minun käskettiin tehdä. Kävelin aidan viertä pitkin takaisin päin.
Sitten en muistakaan muuta kuin, että näin kahdet auton valot, toinen oli ambulanssi ja toinen poliisiauto, jotka lähestyivät ja pysähtyivät kohdalleni. Kuulin hoitajan sanovan poliisille, ettei heitä tarvita. Jossain vaiheessa kuulin kun hän sanoi, että verenpaineet ovat korkealla. Ja lisäksi hän juotti minulle jotain, ja sanoi, että tämä olisi helpompi tapa, kuin, että sairaalassa laitetaan letku. Lääkehiiltä juottivat. Sairaalaan menosta en muista mitään.
Mieheni tuli seuraavana päivänä iltapäivällä hakemaan minua, oli itkuissaan ja kyyneleet virtasivat hänen silmistä kun hän halasi ja sanoi, kiitos Luojalle, että olet elossa.
Nyt on rauha kotona, käyn terapiassa viikoittain, kävimme siellä yhdessä ensimmäisen kerran.
Mielialalääkitystä lisättiin ja ahdistukseen sain lisää lääkettä. Jaksanko enää, jos mieheni alkaa juoda?
Joulu meni pilalle tyttäreni perheeltä, poikamme oli meillä joulun, joten se piristi minua tosi paljon. Rakastan lapsiamme ja meillä on hyvät välit. Lapsenlapset pelastivat henkeni, he ovat enkeleitäni. Koetan ajatella heitä, kun tulee ajatukset itsetuhosta.
Kohtalotovereille sanon, että lähtekää pois sellaisesta avioliitosta, jossa mies juo, vaikka hän ei olisi väkivaltainenkaan. Ennen pitkää omat voimat eivät enää riitä. Ettei tulisi tällaista edes harkittua, mitä minä olin tekemässä.