Sadan vuoden yksinäisyys
Olen nelikymppinen vastaeronnut kahden teini-ikäisen lapsen äiti. Kerron nyt tänne tarinani joka varmaan saa aikaan monenlaisia tuntemuksia; vihaa ja syytöksiä mutta toivottavasti myös hieman myötätuntoa.
Olimme mieheni kanssa yhdessä 20 vuotta josta naimisissa 9 vuotta. Olin jo pitkään yksinäinen ja onneton suhteessamme ja jossain vaiheessa minulle koitti jonkinlainen ikäkriisi ja sitä kautta ajauduin väärälle tielle. Minulla oli lyhytaikainen suhde toiseen mieheen joka selvisi omalle miehelleni jotakin kautta. Suhde tähän toiseen mieheen jatkui vielä eromme jälkeen mutta on nyt katkennut tämän miehen johdosta. Nyt olen viimeisen kuukauden ajan ollut yksin ja miettinyt paljon asioita ja omaa itseäni. Tehnyt itsetutkiskelua enemmän kuin koskaan. Asun siis yksin, lapsemme jäivät erossa isälleen.
Kadun syvästi sitä mitä tein miehelleni ja samalla lapsilleni. Olen niin pettynyt itseeni ja vihainen itselleni siitä mitä tein enkä voi sitä ikinä antaa itselleni anteeksi. Olen oikein ruoskinut itseäni ajatuksella miten tyhmä olen ollut. Ja miettinyt miten pahasti ihmisen pitää elämässään eksyä ennenkuin tajuaa miten väärin on toiminut ja mitä arvokasta on toiminnallaan menettänyt.
Olen paljon miettiny sitä, että miten minä olin monta vuotta yksinäinen ja koin että elämäni on tyhjää ja tylsää. Syytin siitä osittain miestänikin mutta nyt olen ymmärtänyt ettei onni ole pelkästään toisesta ihmisestä lähtöisin. Ei siihen voi vaikuttaa kukaan muu kuin ihminen itse. Miksi en panostanut itseeni enemmän vaan jäin rypemään siihen ajatukseen että minulla on kaikki huonosti. Syytin siitä ympäristöä vaikka omasta itsestähän kaikki on lähtöisin. Miksi en pitänyt itsestäni parempaa huolta…? Ja miksi en pitänyt parempaa huolta aviomiehestäni ja omista lapsistani, niistä kolmesta jotka ovat elämässäni kaikkein tärkeimmät. Pidin sitä kaikkea itsestäänselvyytenä. Ajattelin että siinä he ovat vaikka minä en nyt täysillä tähän juttuun panostakaan. Sanoihan miehenikin lapsillemme aina ettei isä ja äiti ikinä eroa.
Jossain vaiheessa minulle iski se ikäkriisi. Tuli semmonen uusi menovaihe. Tuntui siltä ettei minusta ole enää mihinkään, etten merkitse mitään kenellekään. Ettei minua ole olemassa kenellekään. Ryvin siinä ajatuksessa enkä osannut ajatella mitään muuta. Välillä tuntui etten ole enää edes nainen. Kunnes sitten hairahduin. Olin se Erinin biisin vanha nainen hunningolla. Imarteli kun huomasin että vielä joku on kiinnostunut minustakin. Valitettavasti olin liian heikko ja lähdin liian helposti mukaan tuohon. Olin tyhmä ja moraaliton enkä sillä hetkellä yhtään ajatellut seurauksia. Miksi, sitä minä edelleenkin kysyn itseltäni. Miksi sen tajuaa ihan liian myöhään, sitten kun kaikki on jo tehty. Miksi ihmisen pitää tehdä jotain noin pahaa ja tajuta se vasta sitten kun kaikki hyvä on jo menetetty. Minulla oli hyvä elämä perheeni kanssa, miksi minä tahallani hajotin sen.
Se suhde mikä minulla tämän toisen miehen kanssa oli, oli elämäni suurin virhe. Nyt olen ymmärtänyt ettei se mitään rakkautta ollut. Tykkäsin hänestä kovasti mutta en minä häntä rakastanut. Pakenin jotain siihen suhteeseen. Elin kai jotain ”uutta nuoruutta”… Sain mieheltä sitä mitä en meidän suhteessa enää saanut, huomiota ja hellyyttä. Ja annoin tälle miehelle sitä mitä en omalleni enää osannut antaa. Oltiinhan me jo vieraannuttu toisistamme. Ja olen nyt tajunnut että olin niin hukassa itseni kanssa, rakastuin ehkä siihen rakkauden tunteeseen. Siinä suhteessa oli niin paljon sellaisia piirteitä ettei meistä olis voinu ikinä tulla yhtään mitään.
Elin tuon ajan jonkinlaisessa hurmoksessa, en nähnyt ketään muuta kuin tämän miehen. Olin muka niin rakastunut että unohdin kaiken muun ympärillä olevan. Unohdin ne kaksi kaikkein rakkainta, omat lapseni. Laiminlöin heitä. Elin kai tosiaan sitä jotain uutta menovaihetta… Silti ikävöin lapsiani kuitenkin koko ajan. Välillä oli päiviä että tiedostin sen ettei tämä ole oikein. Alitajunnassa tiesin ettei suhde tämän miehen kanssa onnistu ikinä, en vaan sitä halunnut myöntää itselleni.
Minä joudun nyt kulkemaan se pettäjän leima otsassa koko loppuelämäni, mutta olen valmis ottamaan kaiken paskan niskaani. Olenhan sen ansainnut.
Miehelläni on nyt uusi suhde. Tämä nainen on nyt muuttanut jo asumaan mieheni ja lasteni luo. Asia on todella raskas minulle.
Olen kyllä onnellinen mieheni puolesta, siitä että hänellä on nyt uusi onni ja hyvä elämä. En ikinä aio tulla heidän väliinsä enkä kai voikaan. Olen vaan nyt viimeisen kuukauden aikana huomannut ettei minulle merkitse kukaan muu niin paljon kuin mieheni. Häntä minä rakastan ja tulen aina rakastamaan. Minä en enää pysty asioihin vaikuttamaan millään tavalla mutta yhä edelleen minä olisin valmis yrittämään. En mitään muuta haluais niin paljon kuin että voisimme aloittaa alusta. Olisin valmis tekemään kaikkeni että voisimme olla taas pariskunta. Voisimme olla taas perhe. Mutta tiedän ettei se ole enää mahdollista. Olen syvästi pahoillani kaikesta. En enää ikinä voisi tehdä miehelleni toistamiseen näin.
Siitä minä olen kiitollinen että meillä on mieheni kanssa hyvät välit kaikesta huolimatta. Pystymme puhumaan kaikesta eikä meidän tarvitse riidellä mistään. Eikähän me liittommekaan aikana koskaan riidelty. Kadun niin sitä, että minä mokasin kaiken ja menetin sen arvokkaan mitä minulla elämässä oli. Kaipaan miestäni niin paljon, kaipaan sitä mitä meillä oli. Minulle hän on aina se rakas mieheni, se maailman paras mies mikä minulla oli. Eikä koskaan tule ketään toista joka voisi hänet korvata. Itse olen vaan aiheuttanut suuren luottamuspulan joten kaikki on senkin puolesta menetetty.