Romuttunut unelma onnesta
Tämä tarina voi olla hyvinkin yleinen eikä mitään uutta auringon alla. Omalla kohdallani se kuitenkin on tähän astisen elämäni suurin kriisi ja tuntuu että on saatava sylkäistä näitä ajatuksia johonkin.
Tiedän olevan hyvää ja kaunista, enemmän kuin unelma onnesta. Niin lauleli aikoinaan Kolmas Nainen.
Vielä pari vuotta sitten luulin sen saaneeni, saavuttaneeni täydellisen onnen elämän joka osa-alueella. Työskentelin omassa yrityksessäni ja ammatissa josta nautin. Harrastin, urheilin ja olin fyysisesti hyvässä kunnossa. Olin tavannut aivan ihanan miehen oltuani pitkään yksin. Elämä hymyili. Minä hymyilin.
Suhde vahvistui ja muutimme yhteen. Tuntui ihanalta, oma yhteinen koti. Olin löytänyt sielunkumppanini ja elin rakkaan ihmisen kanssa. Maalailin vaalenapunaisia kuvia siitä, mitä kaikkea tulisimme yhdessä tekemään, kokemaan ja miten vanhoinakin vielä pitäisimme toisistamme huolta.
Elämä on kuitenkin arvaamaton. Se lyö kapuloita rattaisiin silloin, kun sitä vähiten odottaa. Haavekuvat yhteisestä tulevaisuudesta alkoivat pikkuhiljaa haalistua, jokin ei enää suhteessamme ollut niin kuin ennen. Hellyys ja kosketus sekä yhteinen tekeminen alkoi hiipua. Aloin havaita miehessäni piirteitä joita en aiemmin ollut nähnyt. Moni varmasti ajattelee tässä kohtaa, että tuohan nyt on normaalia. Eihän toista voi täysin tuntea ennen kuin on asunut saman katon alla. Näin ajattelin itsekin. Ajattelin, että arki vain astuu elämäämme ja pienistä kuopista yhdessä kyllä selvitään. Yritin puhua. Yritin, yritin ja yritin. Yritin hyvällä ja sitten myös pahalla. Tuntui, että en saanut mitään kontaktia ja vastakaikua. Tuntui kuin olisin lasiseinän takana jonka läpi toinen ei kuule. Tämä lasiseinä erotti meitä sekä henkisesti kuin myös fyysisesti. Ei kosketusta, ei hellyyttä, ei toisen huomioonottamista, ei arvostusta, ei kommunikointia. Ei mitään, mikä hyvään parisuhteeseen mielestäni kuuluu. Ajattelin vielä kuitenkin, toivoin, että kyllä tästä selvitään.
Samaan aikaan terveyteni reistaili. Jatkuva kipu ja särky sekä paineet siitä miten kykenisin hoitamaan työni ja pyörittämään yritystäni, alkoi viedä voimiani ja vaikuttaa uniini. Söin särkylääkkeitä ja nukuin huonosti. Väsymys kasvoi ja kasvoi. Aluksi koetin vain kestää, en halunnut valittaa miehelleni. Lopulta en enää jaksanut, rohkaistuin ja kerroin pahasta olostani. Jossain kohtaa tein sen jo melko kipakkaan sävyyn, koska en kokenut tulleeni kuulluksi. Ehkä hän yritti, omalla tavallaan. Sisimmässäni kuitenkin huusi ääni, että mieheni kuuluisi olla tukenani, ymmärtää, lohduttaa, halata ja sanoa että kaikki kääntyy vielä hyväksi. Mietin miksi rakastamani ihminen ei tätä halunnut tehdä, ei pystynyt, ei viitsinyt? Vaadinko toiselta liikaa? Tunsin olevani yksin, itkin yksin.
Aikaa kului ja asiat menivät huonompaan suuntaan. Leikkaus ja pitkä sairausloma katkaisi yritystoimintani. Rahaa ei ollut, elin mieheni asunnossa mieheni rahoilla. Yritin taistella, olla reipas ja ajatella, että eihän tätä loputtomiin jatku. Sairausloman jatkuessa alkoi kuitenkin näyttää siltä, että en ehkä enää koskaan pystyisi jatkamaan yritykseni toimintaa. Olin lohduton, mieli maassa ja ahdistunut. Koetin puhua tästä kotona. Kyllä minua kuunneltiin, luulisin. Vastauksina sain usein kuitenkin vain lyhyitä tokaisuja, murahduksia muun tekemisen ohella. Kaipasin lohdutusta, syliä ja olkapäätä. Olo oli yksinäisempi kuin koskaan.
Ongelmat repivät minua hiljaa hajalle. Purin pahaa oloani nalkuttamalla kotitöistä, milloin mistäkin. Aloin vaatia ääneen huomiota ja valittaa miksi aina jään toiseksi. Miksi minua ei rakasteta, huomioida?! Mitä enemmän puhuin ja huusin, sitä vähemmän sain mieheltäni mitään vastauksia, huomiota. En enää pitänyt itsestäni, siitä miten käyttäydyin. Olin toivoton. Tilanne oli toivoton.
Herään tänä aamuna, venyttelen ja kuulen ulkona linnun laulun. Ihana kevät, ajattelen. Pian kuitenkin muistan, tajuan kuinka pirstaleina elämäni on. Samalla kurkkuani kuristaa, tuntuu etten saa henkeä. Sydän hakkaa ja tuntuu kuin rintani päälle olisi laskettu betonia. Yhtäkkiä olen tilanteessa jossa minulla ei ole enää työtä, ei miestä eikä kotia. Makaan vanhempieni vierashuoneessa, ympärilläni laukkuja ja laatikoita joihin lähtiessäni yritin pakata elämääni. Tuntuu kuin olisin herännyt painajaiseeni. Vai olinko sittenkin vain haaveillut, nähnyt unta täydellisestä onnesta joka minulla joskus oli? Tunnen surua, katkeruutta, pettymystä, jopa vihaa. Olisin halunnut taistella, taistella yhdessä ja yhteisen tulevaisuuden eteen, selvittää asiat. Toinen ei halunnut, ei kyennyt, ei viitsinyt. En ollut riittävän tärkeä.
Itkettää mutta en jaksa enää itkeä. Lähellä ihmiset koettaa lohduttaa, kannustaa ja ymmärtää. Silti tuntuu, että huudan apua mutta kukaan ei kuule. Elämä jatkuu ja aika parantaa sanotaan. Niinhän se menee. Jään henkiin, selviän tästä kaikesta joskus ja unohdan. Tai ehkä en unohda mutta muistot eivät enää satuta, paina alas tai ahdista. Kunpa vain saisin jostain voimia herätä taas elämään. Haluan nähdä jälleen kaiken olevan hyvää ja kaunista, enemmän kuin vain unelman onnesta.
En tiedä mitä täältä haen. Lohdutusta, vertaistukea? Jotain kuitenkin mitä en läheisiltäni saa vaikka he yrittävät auttaa. Ehkäpä vieraille on helpompaa puhua ja kasvottomana pystyy avaamaan itseään enemmän…
Otan kiitollisena vastaan kommentit ja omakohtaiset kokemukse mikäli tarina kuulostaa tutulta.