Tervehdys !
Sivustolla näyttää olevan lähes vastaavia tarinoita mutta päätin jakaa omanikin.
Olen 1969 syntynyt mies, vaimoni 1976. Meillä kaksi upeaa kouluikäistä lasta, molemmilla vakituiset työpaikat ja ulkoiset puitteet kaikin puolin ok.
Yhdessä vaimon kanssa vuodesta 1998. Vaimossani olen aina ihaillut hänen elämänasennettaan, iloisuuttaan ja energisyyttään. Kiltti, kaunis ihminen joka ei halua pahoittaa tahallaan kenenkään mieltä. Lasten äitinä hän lämmin, rakastava ja kärsivällinen.
Kaikenkaikkiaan siis puoliso josta voi ja pitääkin olla ylpeä. Olemme aina viihtyneet toistemme seurassa ja osanneet nauttia yhdessäolostamme ilman mitään sen suurempia spektaakkeleita. Osaamme nauraa toisillemme ja myös tarvittaessa itsellemmekin.
Mutta sitten. Jälkeenpäin asioita pohdittuani näkisin että mekin menimme siihen vanhaan ansaan. Eli ensin taloprojekti, siihen lastemme syntymät päälle, pitkät työpäivät sekä alituinen kiire. Yhteinen aikamme väheni ja sitä leimasi väsymys. Pikkuhiljaa myöskin yksittäiset hellyydenosoituksetkin hiipuivat loppuakseen lähestulkoon kokonaan. Tämä siis sellainen vuosia kestänyt hiljaa edennyt prosessi. Mihinkään riitelyyn emme silti juurikaan sortuneet. Esim. seksielämämme oli edelleen mukavaa vaikka keskustelunaiheet alkoivat koskemaan lähinnä huomisia kauppalistoja ja harrastusten kuskausvuoroja. Etäännyimme.
Molemmilla osapuolilla lienee näihin aikoihin kasvanut sisällä ahdistava tunne ettei olisikaan enään tärkeä toiselle. Lasten kasvettua ja yksistään jokaisen perheenjäsenen omien harrastuksienkin vuoksi kiire lisääntyi. Aloin kaiken sen keskellä tuntea itseni yhä enemmän jotenkin yksinäiseksi ja vetäytymään omiin oloihini. Vaikka en sitä silloin tunnistanut, voin pahoin. Lääkkeeksi tähän löytyikin sitten niinkin yllättävä juttu kuin alkoholi. Aloin tissuttelemaan ensin naapureitten kanssa ja lopulta myös itseksenikin.
Olutta ja viinejä. Aluksi vähäisiä määriä jotka ajan myötä kasvoivat. Mitään kapakoita en kolunnut vaan pyörin kotini nurkissa hommia tehden yleensä hiprakassa, joskus juovuksissakin. Tolkuttomaan humalatilaan saatoin itseni hyvin harvoin. En salaillut alkoholinkäyttöäni ja vaimoni tekikin selväksi useaan kertaan ettei hän pidä siitä. Tiesin loukkaavani käytökselläni häntä mutta hetken juomatta oltuani palasin takaisin vanhoihin tapoihini kun tunsin ettei suhteessamme tapahtunut juomattomuudestani huolimatta muutosta. Erikseen tahdon mainita että tuolloin yritin tarkastella tilannettamme ulkopuolisin silmin ja elin siinä uskossa etttä tämä on vain tälläinen normaali kiireisen lapsiperheen väliaikainen vaihe josta selviämme ajan myötä. Lyhyesti: Rakastin edelleen vaimoani syvästi ja uskoin ajoittaisesta synkkyydestäni huolimatta tulevaisuuteen.
Saapui kevät 2015. Ennen kesälomieni alkua olin todella loppu. Työpaikallani saatoin nukahtaa hetkeksi istualleni näytön ääreen ja kotona olin poissaoleva sekä ärtynyt. Odotin kesälomaa ja sen mukanaan tuomaa lepoa. Saimmme puolisoni kanssa sovitettua lomiimme yhden yhteisen lomaviikon ja vietimme sen perinteisesti lasten kanssa mökillä.
Mukava viikko. Huvipuistoa, saunomista, uimista ja marjojen keräilyä ja ennenkaikkea kiiretöntä yhdessäoloa koko perheen kanssa. Alkoholia en lomallamme käyttänyt. Lomaviikkomme lopuksi oli vielä tiedossa vaimoni isoäidin hautajaiset. Valmistelimme yhdessä muistopuhetta jonka vaimoni sittemmin tilaisuudessa piti. Hautajaisia edeltävänä iltana vaimoni käytös alkoi herättää minussa kummastusta. Koiran kanssa jatkuva ulkona ramppaaminen ja siellä puolipiilossa kännykän selailu sekä luurin piiloittelu reittä vasten sisään tullessa. Sen verran lapsellinen ja hyväuskoinen olin että luulin aluksi olevan minulle suunnitteilla jonkin yllätyksen ja siitä moinen salamyhkäisyys. Pelasimme lasten kanssa Unoa kun vaimoni viimeisen kerran saapui sisälle. En unohda hänen katsettaan. Silmät loistivat ja kasvoilla oli sisäänpäin kääntynyt hymy. Hän näytti tahtomattaan onnelliselta.
Silloin tiesin että nyt on kysymys jostain muusta kuin minusta. Vaimoni mentyä saunaan ja luvattuani tulla heti kohta perässä minä halusin saada mielenrauhan. Etsin hänen käsilaukustaan puhelimen. Tässä kohtaa haluan sanoa etten ollut pitkän suhteemme aikana ikinä ennen moista tehnyt sillä luotin vaimooni 100%. (tässä kohtaa tauko…jatkan kohta)