Raskaus ja parisuhteen haasteet
Hei!
Minulla on kohtuullisen stressaava elämäntilanne tällä hetkellä ja kaipaisin ulkopuolista näkökulmaa tähän tilanteeseen kovasti.
Olen 31-vuotias ja opiskelen. Viime vuoden lopulla tutustuin mieheen, jonka kanssa jatkoimme tapailua säännöllisen epäsäännöllisesti. Noh, tässä keväällä selvisi, että olenkin raskaana. Tämä oli minulle iloinen yllätys ja mieskin oli onnellinen tästä uutisesta. Minua kuitenkin mietityttää kaikki kovin paljon parisuhteeseen liittyen. Minulla on huonoja kokemuksia aiemmista parisuhteistani ja koen jonkinlaista postraumaattista stressiä tässä elämäntilanteessa.
Olen huomannut alusta alkaen, että mies on hieman kontrolloiva. Hän järjesteli asuntoani tammikuussa, kritisoi kämppäni järjestystä ja tonki kaappeja. Hän kritisoi opiskeluani ja elämääni muutenkin. Hän ei ymmärtänyt, miksen käy opintojen ohella töissä ja muuta mukavaa, eikä millään ymmärtänyt, ettei aika riitä. Hän ei samalla ymmärtänyt myöskään, miksi käytin opintoihini niin paljon aikaa.
No, muuten päällisin puolin oikeinkin fiksun oloinen mies, mutta välillä hän saa ihmeellisiä kohtauksia, jolloin alkaa lällättää ja ärsyttää mua jotenkin, aivan kuin joku 4-vuotias pikkulapsi ja hän loukkaantuu ja suuttuu, jos pyydän häntä lopettamaan ja sanoo minua liian herkäksi.
Hän katselee meille yhteistä asuntoa, samalla hoputtaa mua opinnoissa ja koska en tule juurikaan tukia saamaaan, jos yhdessä asumme, niin hän sanoi, että hän saattaa riidan tullen aukoa mulle päätä siitä, että hän joutuu maksamaan niin paljon kaikkea. Hän jopa hermostui, kun sanoin, etten todellakaan ole opintoja tekemässä ennen kuin vauva on vähintään puoli vuotias ja sen jälkeenkin vain osittain, koska en voi olla aamusta iltaan poissa.
Tästä kaikesta on tullut nyt niin hirveä stressi, etten kestä. Minulla ei ole yhtään turvallinen olo muuttaa hänen kanssaan yhteen. Pelkään, että hän alkaa ilkeillä siitä, että joutuu maksamaan enemmän asumisesta ja elämisestä. Tuntuu, että teen niin tai näin, niin mikään vaihtoehto ei ole hyvä. Hän jo sanoi, ettei erikseen asuminen ole vaihtoehto. Olen kyllä itse semmoistakin miettinyt, koska emme ole kauaa tunteneet ja hänellä on ihmeellinen kontrolloimisen tarve. Tunnen olevani loukussa tän asian kanssa.
Olen ajatellut, että ainakin kesän yli asun tässä omassa kämpässäni ja keskityn omaan jaksamiseeni, opintoihin ja raskaudesta selviämiseen (ollut ainakin tähän asti todella vaikeat pahoinvoinnit yms.).
Olisiko kenelläkään neuvoja tai ajatuksia tähän?