Rakkaus addiktiin tuhoaa
Hei. Pitkästä aikaa täällä, tuskin mua kukaan enää kahden vuoden jälkeen muistaa. Pääsin lukiosta, yliopisto-opiskelu ja muutto edessä. Vakava parisuhde viime vuodelta, ptsd-diagnoosi keväällä. Lääkitys, annosta nostettiin taas, tahdon pois. Kohta kaksi vuotta kuivilla muttei montaa päivää ilman pahoja ajatuksia ja aikeita. Ei voimia terapiaan vaikka ovi on auki. Luulin että olin löytänyt onnen, että pahin jakso on ohi. Luulin että saisin vihdoin rauhan.
Poikaystävä polttaa pilveä ja kärsii omista mielenterveysongelmistaan, asuu helvetin kaukana. Vierailin kolme viikkoa ihan vasta, elämäni parasta aikaa. Nyt paluu arkeen ja muuttohässäkkään tekee hulluksi. En näe tässä mitään järkeä. Yritän liikkua eteenpäin elämässä, rakentaa omaa tulevaisuutta. Tehdä unelmista totta, mutta salaa syön liikaa unilääkkeitä öisin ja itken päivät. Muutan pois ja olen itsenäinen, pelkään että ahdistus ei anna mun käydä kaupassa ja kuolen yksin luolaani. En tunne aluetta tarpeeksi hyvin, en halua tietää. Rakennan itselleni ansaa sopimus kerrallaan. Sähköt, liittymä, tyhjyys. Puhuttiin että halutaan jo alottaa elämä yhdessä, mutten tiedä haluanko elämää alun alkaenkaan.
Rakastan niin paljon että sattuu. Ensirakkaus. Vain mulle tosin.. pelkään että tulen satutetuksi. En voi hyväksyä päihteiden käyttöä, tiedän että tapailen addiktia ja mun pitäis olla tukena ja turvana, lupasin etten lähde. Mutta sattuu niin saatanasti. Joka ikinen ilta kun se sanoo että ”tämän kerran vaan” mun sydän särkyy. Itken ja rukoilen että älä tee tätä mulle. En kestä enää yhtään tätä kipua. Saan kerta kerralta samat tyhjät lupaukset. En enää koskaan, nyt loppuu, paranen. En mä jaksa enää luottaa.
PTSD. Kummallinen leima 19-vuotiaalle, jolla on aina ollut ideaalinen perhe-elämä, oikea ydinperhe ja ihana maalaisyhteisö ympärillä. Huutava naapuri, ikkunoiden takana ilkkuvia lapsia, vanhemmat jotka tekivät enemmän harmia kuin hyötyä. Sisko, jonka takia en tule koskaan olemaan kokonainen. Eikä kukaan käsitä miksi mua ahdistaa. Miksi haluan pois. Miksi en voi lähtä kauppaan tai kulkea junalla, käydä ulkona yksin tai syödä koulun ruokalassa. Ei ne tajua että mun koti ei oo pitkään aikaan ollu täällä. Minä idioottina tein kotini epävakaan rakkaani luo. Kai mulle koti on aina tarkoittanut kipua.
Eikä se tarkota pahaa. Ei tietenkään. Tiedän että se rakastaa mua enemmän kuin mitään, enemmän kuin kukaan tulee koskaan rakastamaan. Tiedän että tämä on mun ainoa tilaisuus, ainoa ihminen joka on mun totuuden arvoinen. Se tietää musta enemmän kuin kukaan. Se on mun paras, toisaalta ainoa ystävä. Se on täydellinen, mutta se on addikti. Se on täydellinen, mutta se elää yhteiskunnan rahoilla työttömänä eikä haaveile mistään. Sillä on koulutus, se on fiksu, mutta se ei näe mitään hienoa normaalissa elämässä. Se haluaa olla yhdessä, mutta heti kun palaan kotiin se painuu takaisin pilviin. En tiedä mitä mun pitäis tehdä. Sillä on tukihenkilö ja kerho, sillä on lääkäri ja mielenterveyshoitaja. Sillä on ihana huolehtiva perhe ja hyvä tukiverkko, kymmenittäin läheisiä lapsuudenystäviä jotka rakastaa sitä. Sillä on pakottava tarve polttaa kipu pois. Enkä mä tiedä mikä sitä sattuu. Ei se varmaan itsekkään tiedä. Enkä mä osaa auttaa.
Joka kerta kun se sortuu lupaustensa jälkeen uudelleen, mä murrun. Itken enkä lähde sängystä päiviin. Kerron sille että joo ok, tulee seuraava kerta. Nyt sä sen teet. Se ei tiedä että mä en halua tätä. En allekirjottanu itseäni addiktin kumppaniksi. En halua pettyä kerta toisensa jälkeen. Ei mun sydän kestä sitä enää. Joka kerta kun se alkaa uudelleen mun traumat herää, ja suistun raiteilta. Joka kerta kun se jättää mun huumeidensa takia mä kuolen, tai ainakin luulen kuolevani. Päässä pimenee, oon tunteiden vallassa sokea. Mä tahdon pois ja samalla poistaa sen kuvioista. Mä tahdon olla jo kunnossa, olla sille hyvä, mutten pysty. Mä lupasin että elän, lupasin etten tee mitään tyhmää. Miksi tää ei jo helpotu? Oon rakastunut ihmiseen joka on maailman kiltein ja kaunein, mutta sen ongelmat ei vaan passaa yhteen mun ongelmien kanssa. Pelkään että jos jään päädyn tuhoutumaan kokonaan.
Pelkään. Mun elämä on vaan pelkoa. Pelkään että kuolen. Tai että elän. Pelkään etten koskaan tule olemaan tasapainoinen. En kai mä tulekaan. PTSD ei parane. Jokainen ihmissuhde tulee tuomaan mulle tuskaa, teen jokaisesta elämäni ihmisestä väkisin hyväksikäyttäjän ja kiusaajan mun päässä, kunnes oon yksin. Mua ei tarkoitettu ihmisten ympärille. Lohtuna vuosia ollut ajatus siitä, että jumala ei tarkoittanut mua eläväksi näin pitkäksi aikaa. Sen takia mulla ei ole suunnitelmaa. Mun piti kuolla jo vuosia sitten.
Mulla on elämässäni ensimmäistä kertaa rakastava ihminen. Ihminen joka pitää musta huolen, jonka kanssa olen onnellinen. Mutta riski on niin suuri. Jos me ei molemmat jotenkin taikaiskusta parannuta, niin mä ainakin tuhoudun tähän. Mutta en halua tuhota toista sillä että lähden. Se olis viimeinen naula arkkuun. Ei se enää koskaan edes yrittäisi irti. Tunnen sen niin hyvin, että tiedän jokaisen lopputuloksen. Haluan uhrata itseni sen takia, että mun rakas saa itselleen hyvän elämän. Kuolisin sen puolesta hetkessä, katumatta mitään. Mutta kun en voi. En voi kuin odottaa ja luottaa siihen että se saa itsensä kasaan. Eikä ole mitään takuuta, ei mitään lupausta. Pelkään että päädyn vihaamaan sitä tässä odotellessa. Että katkeroidun ja unohdan rakastaa. Unohdan hyvät ajat. Pelkään että pilaan tän, mutta se ei suostu lähtemään vaikka varoittelen. En mä tiedä mitä ihmettä olen tekemässä enää. Missään ei ole järkeä, muussa kuin tässä suhteessa. Kaikki muu on turhaa. Tiedän että tuhoaisin meidät molemmat jos lähtisin, mutten enää jaksa. En jaksa olla se vastuullinen, se joka puree hammasta ja valehtelee varoen ettei toiseen käy. En vaan jaksa enää. Mutten halua satuttaa. Mitä mä teen? Pilaan kahden hyvän ihmisen mahdollisuudet itsekkyydelläni, kun en halua päästää irti. Viekää mut joku pois, päästäkää se karkuun tältä hirviöltä, viekää mut niin kauas pois ettei se enää koskaan löydä. Haluan vaan sille onnen. Enkä mä usko että voin olla se enää