Olen pahoillani tilanteestasi, mutta näen tuossa kirjoittamassasi kuitenkin paljon toivoa!
Sinulla on hyvin asiat, kun et tarvitse alkoholia ja haluat läheisyyttä ja rakkautta. Tuo kaikki on tasapainoisen ihmisen puhetta.
Itse olen kokenut aikalailla tuota samaa. Noita syitä juuri, miksi halusin lopettaa suhteen ja sitten sovussa sen lopetimmekin. Rakkaus kyllä jäi, mutta siitä pikkuhiljaa eteenpäin.
Silloin, kun tuo alkoholi näyttelee suurta osaa suhteessa, niin se todella tekee niin. Se siis hallitsee lähes kaikkia tekemisiä ja vaikuttaa kaikkeen. Aina on päämääränä se, että päästään lopuksi tölkin/lasin äärelle. Eli siis se aine on se ykkönen. Minäkin aloin pikkuhiljaa inhoamaan känniseksiä. En pitänyt itsestänikään siinä tilanteessa. Siksi vähensin juomista todella paljon (siitä jo vähästäkin). Ja nykyään olen sillä kannalla, ettei sen tarvitse kuulua elämään ollenkaan. En ole absolutisti, mutta melko lähellä.
Viimeksi minua ällötti suunnattomasti baarissa ne alkoholista väsyneet silmät ja kännisten örvellys, sekä horjunta ja sekin, etteivät toiset juotuaan ollenkaan ymmärrä, että heidän seuransa ei ole toivottua. Päätin siis, etten enää vietä vapaa-aikaani moisissa paikoissa. Tuli tunne, etten todellakaan kuulu sinne baareihin. Mieluummin menen vaikka metsään yksin lenkille.
Minäkin totesin, ettei suhteessamme taida asiat sen kummemmaksi muuttua. Halusin jatkaa elämää toisenlaisten asioiden parissa ja niin, ettei se alkoholi näyttele niin suurta osaa siinä. Mieluummin teen miehen kanssa jotakin muuta yhdessä, kuten matkustelen tai aivan tavallisisa arkisia asioita, kuten ulkoilua, leffakäyntejä, ystävien kanssa olemista(mieluiten ilman alkoholia) jne. ihan tavallisia arkisia asioita vailla ajatusta siitä, että pitäisikö nyt vai ei , ostaa sitä alkoholia ja juoko se nyt kohta ja pitäiskö minunkin, vaikken nyt niin kaipaa ja entä jos en juo ja hän juo jne.
Kun tämä elämä on sellainen asia, että täällä on niin järjettömän paljon muutakin tekemistä ja harrastetta, kuin alkoholin kanssa läträäminen. Minä olen ajatellut suunnata sellaista kohti. Elämä ilman alkoholia on tosiaan niin selvää ja järjellistä 🙂
Alussa on vaikeaa, kun suhteen lopettaa, vaikka se olisikin vaikea suhde. Minä tosiaan vielä rakastan tuota miestä, olihan hän monin puolin aivan ihana ja ihailin hänessä monia asioita ja niitä on hirvittävän iso ikävä. Välillä sitten itketään oikein olan takaa. Eihän siihen haluaisi suostua, mutta vastuu se on kannettava omasta hyvinvoinnistaan ja on minulla tässä sitten oikein hyviäkin päiviä, enkä ole edes masennukseen vaipunut. Toisinaan tunnen ääretöntä vihaa, jostakin. En oikein edes tiedä mistä, mutta en mennyttä miesystävääni kohtaan kuitenkaan.
Näillä mennään. Se on joskus valittava. Kun minä puhuin miesystävälleni omasta pahasta olostani suhteessa, hän sanoi vain, ettei voi tilanteelle mitään. Mitä siinä enää voi sitten muuta tehdä, kuin erota, vaikka ei periaatteessa haluaisikaan? Kun ei voi itseään vastaankaan elää. Jos toinen ei ole valmis tekemään parisuhteen eteen mitään muutoksia, että siinä voitaisiin paremmin, niin itselle jää jäljelle se, että ottaa eron tai tyytyy siihen samaan kakkaan ja kadottaa itsestään ison osan ja voi jatkuvasti todella huonosti.
Onko se sitten sen arvoista? Kyllä parisuhde on kahden kauppa, aina. Kyllähän minäkin sen ymmärrän, että jos toinen ei näe, mitä muutosta voisi tehdä,niin vaikea se on hänen mitään alkaa tekemään. Pitäisi ensin nähdä, ennenkuin voi toimia. Pitäisi esim. itselleen ensin myöntää olevansa alkoholiongelmainen, ennenkuin olisi motivaatiota ryhtyä muuttamaan tuota asiaa ja vielä niin, että se kaikki halu lähtee itsestä, eikä toisen vaatimuksesta. Noin, jotta siitä koskaan mitään hyötyä olisi kenellekään.
Voimia päätösten tekoon sinnekin osoitteeseen!