Pysyäkö yhdessä vai erota?
Olen todellisessa kriisissä lähinnä itseni ja tunteideni kanssa, en edes tiedä mistä aloittaisin kertomisen. Pakko kuitenkin saada suollettua asia anonyymisti ulos, ja josko joku osaisi kommentoida, neuvoa tai edes jotain.
Olen 30-vuotias nainen, äiti 8- ja 9-vuotiaille lapsille, naimisissa 10 vuotta. Mieheni on minua 11 vuotta vanhempi. Suhteemme eteni nopeasti, seurustelimme hieman yli vuoden ennen naimisiinmenoa, josta puoli vuotta eteenpäin saimme ensimmäisen lapsen, 1v 3kk päästä toinen. Suhteessamme on ollut niin hyviä, kuin huonojakin aikoja.
Vuosien saatossa mieheni on kohdellut minua huonosti, harvemmin fyysisesti, enemmänkin henkisesti. Mykkäkoulua, mitätöimistä, halveksuntaa, rivien välistä huorittelua (makaan jokaisen vastaantulijan ja työkaverin kanssa), eristämistä.. Myös lapsiin hän on kiukkuaan kohdistanut, joitain kertoja tukistamalla ja lyömällä. Enemmän huutanut ja uhkaillut.
Suhteessamme on toki hyviäkin hetkiä, jolloin tunnen olevani tärkeä ja rakastettu. Mieheni tienaa hyvin ja on tehnyt kalliita hankintoja, huolehtinut lapsista ja osittain minunkin tarpeistani.
Nyt olen kuitenkin saanut toisenlaista huomiota eräältä toiselta mieheltä, johon en ole uskollisena ihmisenä voinut antaa vastakaikua (vaikka osa minusta huutaa antamaan). Tämä huomio on kuitenkin saanut luonnollisesti itsetuntoni ja arvoni kohoamaan ja ymmärtämään, etten ansaitse tällaista kohtelua, mitä mieheni minulle antaa. Omaan muutenkin huonon itsetunnon ja olen äärimmäisen kiltti ihminen, en haluaisi loukata ketään tai kenenkään tunteita. Tunnen tarvetta miellyttää muita, auttaa aina kun joku apua tarvitsee.
Olen alkanut miettiä, olisiko parempi laittaa ns. lusikat jakoon. Jättää kaikki hyvät ja huonot hetket taakse ja muuttaa omilleen. Tunnen kuitenkin jonkinlaista velvoitetta olla yhdessä aviomieheni kanssa. Hän on kustantanut suurimmaksi osaksi elämiseni ja hankintamme. Mutta jos hän jatkaa henkistä pahoinpitelyä, en voi jatkaa avioliittoa. Kuinka paljon minun tarvitsee sietää? Pärjäänkö omillani?