Puolison lupauksen pitämisen vaikeus ja suhteesta ulkopuolelle jättäminen
Hei!
Otappa hyvä asento, koska nyt tulee juttua! Jos mahdollista, ota vähän kahviakin seuraksi.
Asiaan:
Mistä ihmeestä löydän uskoa, toivoa ja rakkautta. Tai ylipäätänsä ymmärrystä.
Kaipaisin vertaistukea, neuvoa tai ihan mitä vain tilanteeseen joka on seuraava:
Olen jäänyt suhteessamme taka-alalle. Mies elää omassa kuplassaan ja minä omassani. Mies tekee päätöksiä yksin, jotka vaikuttavat yhteiseen elämäämme, eikä ota minua päätöksiin mukaan. Minulle asioista kerrotaan päätösten jälkeen, jos silloinkaan.
Kun otan puheeksi nämä asiat, hän kertoo usein, että tilanne muuttuu, hän muuttuu, hän selvittää asiat, yhteinen tulevaisuus on olemassa.
Mutta mitä hän käytännössä asian eteen tekee?
ei mitään.
Mitä sitten tapahtuu?:
Viikon päästä olemme taas samassa tilanteessa ja ihmettelen asioita, kuten: sanoit ettei näin käy enää? Alkaa selitys :”en osaa, en tiedä mitä tehdä”..
sitten kerron (taas) hänelle samat asiat: mitä hän voi asioille tehdä, mitä vaihtoehtoja hänellä on, mistä hän saa apua, voimaa, tietoa. Taas hän lupaa, että nyt hän ymmärtää tilanteen ja miten kiusallinen se minulle on. Nyt hän muuttaa toiminta tapaansa, nyt on kaikki toisin.
ja viikko menee eteenpäin, ja taas saan todeta hänen tekevän samat asiat uudestaan ja uudestaan. taas alkaa selitys ettei hän tiedä mitä olisi pitänyt tehdä, vaikka juuri viikko sitten keskustelimme aiheesta ja asian piti olla selvä.
Mitä tässä voi enää tehdä, kun toinen ei muuta toimintatapaansa?
Mitä nämä toimintatavat sitten ovat, mitä hän tekee?
esimerkiksi hän saattaa luvata ystävälleen asioita, eikä kerro niistä minulle, vaikka ne vaikuttavat yhteiseen elämään.
Esimerkiksi:
Olemme sopineet, että perjantaina töiden jälkeen kun hän tulee kotiin, syömme yhdessä ja lähdemme esimerkiksi käymään ystävällämme kylässä.
Kun perjantai tulee, häntä ei todennäköisesti näy kotona.
Soittelen perään ja kysyäkseni missä hän on, hän saattaa hyvinkin vihaiseen sävyyn vastata ”että mitä tenttaat?” Kun kerron, että ruoka on valmista, odotan häntä kotiin, kun sovimme menoistamme, hän kertoo olevansa kaverin luona korjaamassa jotain ja tulevansa parin tunnin päästä. Tässä kohtaa joudun yleensä nolona soittamaan ystävälle ja pyytämään anteeksi myöhästymistämme. Parin tunnin päästä miestä ei näy edelleenkään kotiin, ja kun soittelen taas perään, hän saattaa jättää vastaamatta. Joudun tilanteeseen, jossa minusta riippumattomista syistä ystävämme joutuu turhaan odottelemaan meitä, ja minun tehtäväkseni jää sille asiasta kertominen. (en itse pääse ystävälleni lähtemään yksin, koska asumme niin syrjässä, välimatkaa on 25km eikä minulla tai ystävälläni ole autoa)
On käynyt myös niin, ettei häntä ole näkynyt kotiin kuin vasta illalla, ja sitten hän on taas ihan eri mies. Hän on ihan ihmeissään kun olen vihainen tai pettynyt. Hän käyttäytyy kuin ei ymmärtäisi tehneensä edes mitään väärin. Joudun selittämään hänelle hyvin tarkasti, mikä meni pieleen ja miltä kenestäkin tuntuu, että saisin hänelle edes vähän käsitystä, miltä tilanne muista ihmisistä tuntuu. Käytännössä siis vääntämään rautalangasta, että hän ymmärtää kuinka paskasti hän teki.
Joudun yksin selvittämään asiat, miksi hän ei tullut, mikä meni pieleen, eiköhän olisikaan halunnut edes lähteä ystävällemme kylään? Hän yleensä istuu ja katsoo minua sellaisella ilmeellä, kun kaikki olisi hänelle ihan uutta tietoa. Tämä keskustelu käydään kuitenkin vähintään joka toinen viikko läpi, tämän ei pitäisi edes olla uutta. sitten pyydellään anteeksi, koitetaan syyttää muita, väitetään ettei ymmärretty tilannetta tms.
luvataan taas, että ensikerralla minä olen sitten tärkeä. keskustelu loppuu siihen,kun minä lopetan puhumisen, ja asiaan ei palata enää ikinä, jollen minä itse sitä tee.
Alkaa uusi viikko! (voi lukija, jaksathan vielä?)
Mies luimistelee pelokkaana ja hiljaisena asunnossa, on anteeksi pyytelevä ja kovin vaatimaton. Välttelee ottamasta puheeksi mitään, josta voisi seurata keskustelua viimeviikon tapahtumista.. Sitten koitetaan taas sopia jotain yhteistä aikataulua.
Siitä se alamäki alkaa taas:
asiat on sovittu, kalenteriin merkitty (jos vaikka muistaisi) ja taas käy samanlaisesti:
Esimerkiksi:
Olin pyytänyt talkooporukkaa tulemaan auttamaan talon maalaamisessa ja kaikki oli valmista. Miehen piti tuoda tullessaan töistä maalia sekä talkoo juotavaa. No, eipä tuonut. Talkoolaiset tulivat, joimme kahvia ja odottelimme miestäni tulevaksi. Laitoin viestiä, että mikä hänen tilanteensa on, me odottelemme täällä. hän luki viestin, muttei vastannut mitään. Jatkoimme grillaamisella ja juttelimme niitä näitä, kunnes yksi talkoolaisista jo alkoi tuskastumaan ja sanoi lähteväsä hakemaan maalia itse. Sovimme näin ja koitin soittaa miehelleni, ettei maalia tarvitse tuoda. Kappas, hän ei vastanunt. kirjoitin viestillä saman asian, mutta hän ei lukenut koskaan viestiä.
KAKSI TUNTIA viestin lähettämisen jälkeen, mies tulee pihalle maalipöntön kanssa ja valittaa minulle,että miksi en kertonut, että maalia ei tarvitse tuoda? Käskin katsoa puhelinta, että olen soittanut ja odottaneet häntä 3 ja puolituntia!
sitten hän muuttuu taas alussa esitellyn kaltaiseksi, silmät on kuin bambilla tai spanielilla ja sitä taas anellaan anteeksi antoa ja ollaan niin alistuvaisia.
Enkä koskaan saa selitystä mihinkään, kuten miksi hän näin toimii. Tai mitä hän edes ajatteli kun jätti kertomatta, että tulee 3,5h myöhässä talkoihin :/
Näitä samankaltaisia tilanteita on tullut monta, ihan pienistäkin arkisista askareista.
Olemme käyneet perheterapiassa, mutta siitä ei ole ollut hyötyä. Mies olettaa, että pelkästään se, että hän on paikalla, on ratkaisu ja pelastaa tilanteen. Hän ei näe sitä vaivaa, että ottaisi opiskeen kuulemastaan ja ottaisi annetut vihjeet käytäntöön elämään.
Olen aivan ihmeissäni mitä tämä kaikki tarkoittaa? Olen alkanut epäilemään kaikkea sovittua ja asenteeni on muuttunut ”uskon vasta kun näen”. 🙂🌻😐☹️
Apua, auttakaa joku minua tai meitä! Mitä tähän tilanteeseen voi enää tehdä? Mistä voimme saada apua?