Puolison kontrollointi ja moraalin vartiointi

Puolison kontrollointi ja moraalin vartiointi

Käyttäjä diipaduupa aloittanut aikaan 17.11.2024 klo 14:27 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä diipaduupa kirjoittanut 17.11.2024 klo 14:27

Puolisoni on minulle hyvin rakas, mutta hänen jatkuva kontrollointi tai hänen moraalisten sääntöjen noudattaminen on käynyt vuosien saatossa raskaaksi. Kotona vallitsee hänen sanelemat säännöt niin siisteyden, sisustuksen, alkoholin käytön, poliittisten aatteiden kuin ruokavalion suhteenkin. Itse olen ihmisenä sopeutuva keskitienkulkija mutta hän tuntuu olevan kaikessa ikään kuin ääripäätä. Hän on vegaani, jonka vuoksi myös itse olen pääasiassa vegaani/kasvisruokavaliota noudattava, enkä juuri käytä eläinperäisiä tuotteita kotona. Hän edustaa hyvin liberaalia tämänhetken arvomaailmaa, jota koen itsenikin edustavan (tosin en hänen mielestään riittävän) joten senkin osalta käymme välillä kiivaitakin keskusteluja vaikka mielestäni olemme asiassa samalla puolella. Hän ei myöskään juuri käytä alkoholia, jonka vuoksi näkee minun alkoholinkäytön liiallisena tai ongelmallisena, ja monesti pyrkii syyllistämään minua kohtuullisestakin alkoholin käytöstä (esim. 1 tai 2 annoksen nauttimisesta). Hänelle on tärkeää myös kodin siisteys ja järjestys (hän asettelee sohvatyynytkin istumisen jälkeen koskemattoman näköisiksi), ja hän odottaa kotitöiden jakautuvan 50/50 vaikka käytännössä hänellä on 90% enemmän vapaa-aikaa, ja muutenkin hän viettää kotona enemmän aikaa kuin minä. Hänen perheellään on aikaisemmin ollut koiria, ja juuri kun olimme hankkimassa yhteistä koiraa hän aivan yhtäkkiä ikään kuin *heräsi* koiranpennun hankkimisen moraalittomuuteen ja vääryyteen, joten nyt lemmikin hankkiminenkin on kehdonryöstöä, joten nyt enää sekään ei ole eettisesti oikeaa toimintaa, vaan siinäkin tapauksessa jos lemmikki hankittaisiin sen tulisi olla eläinvanhus joka pelastetaan rescue-toiminnalla. Pikkuhiljaa itsestäni alkaa tuntua, ettei minun mielipiteilleni tai arvomaailmalle ole sijaa, vain kaikessa noudatetaan hänen moraalisia ja eettisiä sääntöjä, joita tuntuu kokoajan tulevan vain lisää..

Käyttäjä Aurealis kirjoittanut 18.11.2024 klo 13:36

Hei!

Minulle herää kysymys, mikä on se liiima joka pitää teidät yhdessä?

Kerrot,että puolisosi arvomaailma on itsellesi liian ehdoton.

Arvoristiriitoja syntyy väistämättä ihmissuhteissamme,mutta useimmin niistä selviää keskustelemalla. Kertomasi perusteella vaikuttaa, että arvonne eivät kohtaa.

Useimmiten ehdottomuus on puolustusmalli,, tapa puksuttaa elämässä eteenpäin. Se luo harjoittaujalleen turvaa ja vähentää hetkellisesti ahdistuneisuutta, antaessaan valheellisen kuvan kuin elämää oikeasti  voisi kontrolloida käyttäytymällä ehdottomasti juuri tietyllä tavalla.

Vieressäkulkija hiipuu rinnalle, supistaa ja kaventaa elämäänsä, jotta toisen ehdottomuudelle jää tilaa. Se ei ole kuitenkaan parisuhteelle hyväksi.

Miten suhteessanne toimitaan kun tulee jokin elämänkriisi? Sairautta, työttömyyttä, osattomuutta? Ehdottomuus sulkee pois vaihtoehtoja haasteissa selviämiseen.

Lisäksi elämänkaaren aikana kasvamme ihmisinä.

Kasvu on välttämätön osa aikuisuutta ,onko sille tilaa suhteessanne?

Lähisuhteessa jatkuva kontrollointi aiheuttaa  vihaa ja turhautumista. Kun kontrollointi tiukkenee se alkaa ulottua muuhunkin elämään, läpäisten pian  koko parisuhteen ja tukahduttaen pian, senkaikki osa-alueet.

Miksi toista tarvitsisi konrolloida, miksi pyrkiä hallitsemaan ja pakottamaan toimintatapaan, joka ei ole teille yhdessä pariskuntana luontaista? Se ei ole hedelmällistä eikä tuota hyvää oloa.

Suosittelen miettimään yhdessä, onko molemmille tilaa ja mahdollisuus kasvaa ihmisenä?

Parisuhdekeskus Katajan sivuilta löytyy "parisuhteen palikat"- malli, jota apuna käyttäen voi peilata, onko teidän yhteiselämässänne aineksia jatkoa ajatellen.

Ehdottomuus tappaa ilon ja luovuuden jota elävä parisuhde eri osa-alueineen tarvitsee pysyäkseen elävänä.

Ystävällisin terveisin

Aurealis