Puoliso ei ymmärrä masennusta
Tausta masennuksille on pitkä ja syvä, mutta lasten synnyttyä pysyi pitkään siedettävänä, selvisin ilman lääkettä. Pari vuotta sitten pienimmän synnyttyä iski synnytyksen jälkeinen masennus. Mies ei pystynyt auttamaan yhtään, lopulta neuvola haki apua perhetyöstä, joka varasi lääkäriajat ja hoiti lapset psykologikäyntien ajan. Jo silloin tehtiin miehelle selväksi, että minun jaksamiseni on oleellista koko perheelle.
Puolisen vuotta sitten tuntui paremmalta, jätin lääkkeet hallitusti pois. Hiljalleen on kuitenkin luisuttu pahempaan. Lääkkeitä en ole vielä aloittanut, ahdistaa kaikki sivuvaikutukset ja olen sitä mieltä (ja lääkärikin oli), että elämäntilanteella ja ennen kaikkea stressitason vähentämisellä saisi paljon aikaan. Tästä oli puhetta jo huhtikuussa ja sovittiin että yritetään organisoida elämää niin että selviäisin.
Apua en kuitenkaan mieheltä saa. Yhä edelleen aivan kaikki on minun vastuullani. Nyt pitäisi mennä hoitovapaalta töihinkin, mies ei ole valmis yhtään pohtimaan miten minä jaksan sitten kun pitäisi käydä töissä kaiken tämän arjen ja kodin ja lasten lisäksi, jos pelkästään tämä normaali arki meinaa kuormittaa liikaa. Ei halua miettiä yhtään etukäteen, sanoo vain että no katotaan sitten. Ei mies vastaan väitä, mutta se vain ei tee, ei osaa puhua, ei osallistu oma-aloitteisesti. Pesee pyykit jos ne on korissa, käy kaupassa jos kirjoitan listan, mutta oletus on että minun pitäisi suunnitella ja päättää kaikki.
Tällä hetkellä tuntuu, että en selviä. Masentaa, ahdistaa, on unettomuutta, stressitaso taivaissa, vatsahapot hyökyy ja on tullut jo pakkoajatuksia. Parempia hetkiä on, mutta ei edes parempia päiviä. Vähintään illalla iskee ahdistus. Yritän puhua miehen kanssa, mutta hän lähinnä kuuntelee sujuvasti. Ei esitä itse mitään tapaa auttaa ja keventää stressiä, minun ehdotuksiini sanoo joo ja unohtaa saman tien. Olen kertonut kymmeniä kertoja, että minun pitäisi saada arkea suunniteltua, minä tarvitsisin edes vähän pohdintaa siitä mitä tehdään tulevaisuudessa (esimerkiksi koululaisen syyslomalla), koska tämä päivä on niin ahdistava ja tarvitsen tulevaisuuteen jotain, jotta jaksaisin tapella pakkoajatusten ja ahdistuksen läpi, mutta miehen vastaus on, että no eikse riitä että nyt on kivaa, pitääkö sitä aina suunnitella.
Miten minä jaksaisin? Miten saisin puolison auttamaan tai vaihtoehtoisesti itseni sietämään sen, että en sitä apua saa? Miten muiden masentuneiden puolisot ja perhe auttavat ja tukevat ja kokevat masennuksen? Kuinka pitkään pitää jaksaa sitä, että se puoliso tuntuu vain lisäävän stressiä, kun sitä jotenkin olettaa että yhteisessä perheessä asioita suunniteltaisiin yhdessä ja vastuuta jaettaisiin. Tällä hetkellä tuntuu, että jos eroaisin, niin sitten ainakin tietäisin olevani yksin vastuussa kaikesta, olisi yksi lapsi vähemmän huolehdittavana, kun ei tarvitsisi stressata miehestäkin.