Puoliso ei osaa tukea
Takanamme on toistakymmentä vuotta kestänyt parisuhde. Jo pitkään on tuntunut, että mies ei tue eikä kannusta minua minulle itselleni tärkeissä asioissa.Asumme maatilalla, käyn tilan ulkopuolella töissä ja autan myös paljon maatilan hommissa. Alan väsyä näihin tuhottoman pitkiin päiviin,omaa aikaa ei juuri jää ja kaikki kotityöt ovat vastuullani. Haluaisin myös kehittyä omassa ammatissani, mutta tällä hetkellä siihen ei ole juurikaan aikaa.
Olen yrittänyt puhua asiasta miehelleni,hän myöntää että jotain tarttis tehdä, mutta siihen se sitten jääkin. Olen viime aikoina ottanut useasti puheeksi sen,etten jaksa,väsyn,kotityöt jäävät tekemättä,mieli on maassa. Tänä aamuna hän sitten ilmoitti ,ettei jaksa kuunnella tilitystäni asiasta, puhuisin jollekin ulkopuoliselle mieluummin kuin hänelle, hän menee alakuloon näistä minun puheistani. Myönnän,että olen purkanut hänelle näitä asiota aika paljon ja ajattelin varata aikaa jonnekin missä asioista voisi puhua jonkun ulkopuolisen kanssa, saisi varmasti itsekin uutta näkökulmaa asioihin.
Mutta se mikä tässä tuntui kaikkein pahimmalta oli se,että minulle tuli hyvin vahva tunne,ettei mieheni haluakaan tukea minua mitenkään. Toivoisin puolisoltani tukea hankalassa elämäntilanteessa ja hän hyvin yksiselitteisesti ilmoitti, ettei hän halua kuunnella. Pelkään,että sama tuen puute tulee vastaan jatkossakin,kun elämässä tulee eteen vaikeita tilanteita,surua,sairautta. Entä jos en voi puhua yhtään asioista ja omista tuntemuksistani kotona,vaan kaikki on joko padottava sisäänsä tai juteltava jollekin muulle? Eikö puolison kuulisi olla toisen tukena kun on hankalaa?
Miehelleni on ennenkin tunteista ja negatiivisista asioista puhuminen ollut hankalaa ja hän vaihtaa hyvin nopeasti puheenaihetta, jos keskustelu menee hänen kannaltaan hankalaan suuntaa. Parisuhteessa kuitenkin pitäisi pystyä puhumaan asioista, mutta kun mies ei ole innokas..