Puoliso ei enää jaksanut
Olen 35-vuotias mies. Minulla on 2 lasta, 5- ja 8-vuotiaat tytöt, jotka asuvat äidillään. Erosin lasteni äidistä 2008. Keskivaikea masennus diagnosoitiin vuonna 2009 silloisen parisuhdekriisin aikaan.
Olin lasteni äidin kanssa 15-vuotiaasta kolmekymppiseksi. Eron jälkeen löysin käytännössä saman tien kumppanin silloiselta työpaikaltani. Myös hän oli eroamassa ja meillä olikin paljon yhteistä. Muutin hänen luokseen kesällä kesällä 2008. Tämä suhde oli epävarmuutta. En ollut itse varma, eikä ollut toinenkaan. Paljon valheita ja pettämistä. Väsyin täysin. Erosin työpaikastani. Joulukuun alussa 2009 en enää jaksanut, vaan muutin pois.
Olin yksin syksyyn 2011 asti, jolloin tapasin uuden kumppanin. Todellisen helmen. Meillä oli niin paljon yhteistä, haaveet tulevaisuudesta, arjesta jne. Kaiken piti olla hyvin. Hän muutti luokseni maalle tammikuussa 2012.
Pian sen jälkeen näin sattumalta hänen sähköpostikeskustelunsa. Hän kävi keskustelua miehen kanssa ja viestin loppuun mies oli laittanut *PUS*. Miksi??? Kysyin kumppaniltani mikä juttu on ja hän kertoi kyseessä olevan hyvän ystävän. Riitelimme asiasta ja hän kertoi, että se on kyseisen miehen tapa eikä heillä ole koskaan ollut mitään muuta.
Asian todellinen laita selvisi jossain toisessa riidassa. Mies olikin entinen seksikumppani. Luottamukseni romahti. Miksi minulle taas valehdeltiin? Miksi kumppanini haluaa pitää yhteyttä vanhaan seksikumppaniinsa? Pitääkö hän yhteyttä muihin? Ahdistus ja epäluottamus alkoivat kasvaa.
Kysyin kumppaniltani usein onko elämä minun kanssani sitä mitä hän haluaa. Vastaus oli aina kyllä. Kun kumppanini oli poissa, hän lähetti kyllä viestejä ja soittikin, mutta usein iltaviestit jäivät ja puheluihin ei ollut mahdollisuutta. Aloin epäillä, että hän pettää. Käytännössä aina kun hänellä oli työmatka riitelimme ennen ja jälkeen. Aina kun hänen puhelimensa piippasi, kysyin kuka se on. Samoin kysyin sähköposteista. Ahdistuin kun hän halusi tavata ystäviään. Tunsin, etten riitä hänelle, vaan hän haluaa jotain muuta.
Viime viikolla kun hän palasi työmatkalta tilanne tuli tiensä päähän. Hän ei laittanut illan viimeistä viestiä, koska oli nukahtanut ja riitelimme siitä heti kun hän tuli kotiin. Hän totesi, että nyt riittää, hän ei enää jaksa. Hän lähti sinä iltana siskonsa luo.
Olimme hakeneet apua perheterapeutilta. Ensimmäisen tapaamisen aikana sovimme, että minä haen apua psykiatrilta ja psykoterapiasta. Psykiatrin tapasin viime viikon maanantaina ja sain masennukseeni lääkityksen. Perheterapiaan meillä oli aika varattuna tiistaille. Hän laittoi viestin, että tapaamme siellä ja juttelemme. Siellä hän kertoi muuttavansa pois. Romahdin täysin.
Yritin hakea kriisiapua TAYS:n Acutasta, jonne psykiatrini minut ohjasi. Se ei kuitenkaan onnistunut, koska en ole Tamperelainen. Menin kotikuntani terveyskeskukseen. Terveyskeskuksesta sain ahdistukseen lääkettä, mutta en muuta. Olisin kaivannut keskusteluapua. Menin terveyskeskukseen uudelleen keskiviikkona. Siellä ei edelleenkään ollut ketään kenelle jutella. Psykiatrilleni minulla on aika ensi maanantaina. Psykoterapia alkaa 11.6.
Olo on kuitenkin todella huono. Kaipaan kumppaniani ja toivoisin, että hän olisi jaksanut. Toivoisin, että hän tulisi takaisin kotiin. Olemme puhuneet ja nähneet ja hän on sitä mieltä, että kotiinpaluu ei ole nyt vaihtoehto. Hän aikoo hankkia oman asunnon. Hän sanoo, että minun on hoidettava itseni kuntoon ja sen jälkeen voidaan keskustella siitä tuleeko hän takaisin vai ei. Olen täysin neuvoton. En jaksa uskoa, että hän tulisi takaisin. Paranemiseeni voi mennä kuukauisia. Siinä ajassa hän löytää onnen muualta. Olen todella yksin.
Haluaisin hänet niin takaisin. Hän on elämäni nainen. Kaikkea sitä mitä elämältä odotin.