Puhumattomuus tappaa rakkauden
Ollaan oltu mieheni kanssa yhdessä 7 vuotta. Meillä on 2 pientä lasta ja asiat näennäisesti ihan ok. Ei siis mitään ”pahempia” ongelmia, kuten väkivaltaa, päihteitä tai uskottomuutta.
Eräs todella tärkeä asia, nimittäin kommunikointi, ei vaan pelaa. Useimmiten riitamme aiheet lähtevät erittäin pienestä liikkeelle, mutta paisuvat elämää suuremmiksi ja pian ollaan siinä tilanteessa, että mies haukkuu minut, uhkaa erolla ja poistuu tilanteesta. Ja sitten ollaan hiljaa. Mies varmasti voisi jatkaa hiljaisuutta ja painostavaa ilmapiiriä vaikka hamaan hautaan saakka, mutta koska minulle jo päivä tai kaksikin on ollut yleensä liikaa, lähden minä JOKA KERTA tilannetta selvittämään, ja usein se sitten olenkin juuri minä, joka pyytelee kaikkea anteeksi ja ottaa vastuun siitä, että riita ylipäätään syntyi. Näin siis myös silloin, kun itsekin syvällä sisimmässäni tiedän, ettei syy yksin minun ollutkaan. En vaan yksinkertaisesti jaksa sitä mykkäkoulua, hiljaisuutta ja välttelyä, joten laukaisen tilanteen lepyttelemällä miestä ja pyytämällä anteeksi asioita, jotka eivät edes minun syytäni ole olleet.
Mikä pahinta, näistä asioista ei koskaan myöskään jälkikäteen puhuta. Jos yritän, menee se kaikki usein vain syyttelyksi ja pam!, taas on riita ja hiljaisuus päällä.
Näin meidän parisuhteemme riitatilanteet ovat edenneet lähes poikkeuksetta koko sen ajan, kun yhdessä olemme asuneet, eli n. 5 vuotta. Olen miehelle jo monia kertoja siitä puhunut, kuinka inhoan tuota mykkäkoulun pitoa ja että se ei varmasti tule koskaan ratkaisemaan mitään, ettei asioista voida puhua. Että ne vaan lakaistaan maton alle ja ollaan hiljaa ja mykkäkoulun lauettua jatketaan elämää normaaliin tapaan. Minä en tätä enää kuitenkaan kovin kauaa jaksa. Muistan jokaikisen haukun ja ero-uhkauksen edelleen. Mies ei näitäkään ole yleensä anteeksi juuri pyytänyt, edes jälkikäteen, ellen minä sitä ihan vartavasten erikseen ole pyytänyt.
Alkaa tuntua vähän siltä, että mies ajattelee minun pysyvä tässä hänen vierellään, sanoi hän sitten mitä tahansa. Että minä tulen aina kuitenkin ottamaan kaikki syyt niskoilleni. Hän ei koskaan näe itsessään siis mitään vikaa, vaan vika ja muuttumisen tarve on aina minussa.
Usein olen varovasti koettanut saada keskustelua aikaiseksi, kysymällä mieheltä, onko hänen mielestään meidän suhteessamme kaikki ihan hyvin. Tuntuu pahalta, kun hän sanoo, että on. Hän ei siis edelleenkään näe eikä ymmärrä, kuinka minua satuttaa sanoillaan ja tuhoaa parisuhdettamme tuolla mykkäkoululla ja tilanteista pois vetäytymisillä. Olen ehdottanut hänelle myös jonkinlaista pariterapiaa tms. ammattiapua, muttei hän suostu lähtemään, koska ”selviäväthän nämä asiat (riidat&mykkäkoulut) näin itsestäänkin”.
Niin, selviävät, koska minä otan aina syyt niskoilleni ja asiat koitetaan vaan unohtaa.
Nyt alkaa olla mitta täysi. Ollaan tällä hetkellä kuudetta päivää hiljaa. Minkäänlaista merkkiä siitä, että miestä piirunkaan vertaa kiinnostaisi keskustella asioista, ei ole näkynyt. Eikä varmasti näykään.
On myös surullista, että olen huomannut itseni pikkuhiljaa jo katkeroituneen ja lakanneen edes yrittämästä. Yksin kun en voi tätä soppaa selvittää, ja pelkään jo valmiiksi, että minkälaisen vastareaktion saan, kun lähden taas kyselemään, missä mennään.
Olen jo alkanut vakavasti harkitsemaan eroa. Tuntuu, että mies ihan tahallaan haluaa pitää minut ja keskusteluyritykseni poissa tieltä. Että saisi olla yksin. Tuntuu, että hän nimenomaan haluaa työntää minua kauemmas itsestään. Siinä hän nimittäin onnistuu. Minä itkeskelen sitten hiljaa yksikseni ja koitan varoa sanomisiani, ettei vaan taas räjähdä ja tule pas*aa niskaan ja ala se kauhea kuolemanhiljaisuus. On todella ahdistavaa, kun ei tiedä yhtään, mitä toisen päässä liikkuu. Hautooko se eroa vai onko se oikeasti niin kylmä ja etäinen kuin miltä vaikuttaa. Ja miksi se sitten yhä on mun kanssa, jos sitä ei meidän parisuhde ja siitä huolta pitäminen ja puhuminen kiinnosta yhtään?
En tiedä yhtään mitä ajatella tai tehdä. Miten voisin yrittää alkaa rikkoa tätä hiljaisuutta, ILMAN, että saan taas ottaa itse kaiken kuran niskaan. Niin, että minut kerrankin otettaisiin ihan tosissaan? ☹️