Poikaystävän masennus?
Olemme poikaystäväni kanssa seurustelleet nyt melkein 4 vuotta. Välillä on ollut aikoja, jolloin olemme olleet erossa pitkiäkin aikoja, jopa kuukauden. Suhteemme on ollut etäsuhde melkein koko seurustelun ajan ja sekin on voinut vaikeuttaa asioitamme. Taukojemme syynä on ollut aina yhdessä sovittujen asioiden edistymättömyys suhteessa ja minusta on sen takia tuntunut ettei hän minusta välitä.
Viime aikoina hän on usein puhunut tyytymättömyydestään omaan elämäänsä ja hän jopa sanoi että on hieman masentunut. Jotain olen osannut epäillä, mutta en ihan tätä. Paljastui, että hänen opiskelunsa ei ole edennyt juurikaan viimeisen 2 vuoden aikana, vaikka osaamisesta ei pitäisi olla puutetta. Tavallisesti päivät hän viettää tietokoneella tekemättä juurikaan mitään, nukkuu huonosti yöt ja syö huonosti. Kesätyö oli tänä vuonna kiven takana, eikä hän töitä juuri etsinytkään. Ei halunnut kuulemma mitään paskaduunia.
Sai sitten sukulaisen kautta kuitenkin viime hetkellä ihan hyvän paikan ja säännölliset työajatkin. Ajattelin että hyvä työpaikka piristäisi. Poikaystävä jopa muutti kaverinsa kanssa asumaan pois kotoa, jossa hän kaikki lomansa on tähän asti asustanut. Asiat tuntuivatkin jo sujuvan paremmin ja elämä näytti hymyilevän hänelle, ainakin minun näkökulmastani.
Meidän yhteiset asiat eivät kuitenkaan edelleenkään tuntuneet edistyvän ja lopulta päädyttiin siihen että hän saisi miettiä asioita jonkun aikaa yksikseen ja tietyn ajan päästä hän sitten kertoisi mihin lopputulokseen oli mietteissään tullut. Aikaraja tuli ja meni ja mitään ei tapahtunut ja niinpä päätin lähteä suhteesta.
Silloin ongelmat alkoivat. Entinen poikaystäväni soitti kerran humalassa ja sanoi tappavansa itsensä kun en enää hänen kanssaan halunnut olla. En ole koskaan aikaisemmin miestä nähnyt humalassa, toinen kun ei mitään koskaan edes juo. Toisen kerran laittoi tekstiviestin, jossa sanoi taas tappavansa itsensä kun en enää välitä.
Sovimme sitten tapaamisesta, jossa yhdessä miettisimme asioita. Hän sanoi saamattomuuden johtuvan masennuksesta. Hän ei saa mitään tehdyksi koulussa, kotona tai kavereiden kanssa. Tähän hän oli tyytymätön eikä siksi pystynyt tai halunnutkaan viedä eteenpäin yhteisiä asioitamme. Olin kyllä huomannut, että mies oli todella herkkä, itki helposti. Niin oli aina ollut. Mutta en kyllä ollut osannut aavistaakaan että asiat olisivat näin pahasti päälaellaan.
Hän sanoi haluavansa olla minun kanssani ja että minä olen hänelle tärkeä ja kyllähän minäkin haluan olla hänen kanssaan. Ongelmana on kuitenkin että poikaystävällä on pelonsekainen kauhu kaikkea psyk-alkuista kohtaan. Hän ei halua minnekään mennä puhumaan eikä syödä lääkkeitä eikä halua asiasta kenellekkään kertoa. Lupasi äitinsä kanssa puhua ja sanoi että häntä pitäisi kuunnella, kannustaa ja tukea. Paljastui kuitenkin ettei hän ole äidin kanssa puhunut.
Rakastan häntä ja haluaisin että hän olisi onnellinen. Samalla pelkään että hän vielä joku päivä tekee itselleen jotain pahaa, koska masennusta on ilmeisesti jatkunut jo melkein 3 vuotta eikä se tunnu paranevan, vaikka poikaystäväni on monta kertaa sanonut saavansa asiat kuntoon. Tavallisesti hän on todella iloinen hassuttelija. Hän on huomaavainen ja kiltti ja osaa pitää hauskaa. Ehkä tämänkään takia en ole masennusta aiemmin huomannut. Mitään syytä hän ei sano masennukseensa tietävän ja elämäntavatkin tuntuvat nyt olevan kohdallaan.
Viime aikoina on taas tullut samoja vanhoja tuntemuksia siitä ettei poikaystävä välitä. Yritän sanoa itselleni että se johtuu jostain muusta, mutta toisinaan hänen masennuksensa tuntuu unohtuvan kun sitä ei konkreettisesti näe. Olen itsekin ollut masentunut joskus ja lapsena perheessäni on muutenki ollut osana mielenterveyden ongelmat. Joskus tunnistan joitain oireita aikaisemmasta ja pyrin auttamaan minkä vain pystyn. Toisinaan taas tuntuu että omalla kiukuttelullani vain pahennan asioita ja saan hänet enemmän masentuneeksi. Haluaisin olla hänen kanssaan ja haluaisin auttaa, mutta tuntuu että keinot käyvät vähiin.
Onko muilla samankaltaisia kokemuksia? Miten olette selvinneet yhdessä tilanteesta?