Poikaystävä tuli uskoon, itse en usko Jumalaan
Heippa,
onko kellään kokemusta tilanteesta, jossa kumppani on uskovainen mutta itse ei ole? Nykyinen poikaystäväni siis tuli uskoon jo yli vuosi sitten. Hän on kyllä aina myöntänytkin uskoneensa Jumalaan, mutta kunnollisen heräämisen hän koki viime vuonna. Itse taas olin etenkin nuorempana erittäin voimakkaasti kristinuskoa vastaan enkä ole koskaan uskonut Jumalaan. Nykyisin en niinkään ole kristinuskoa vastaan, mutta en vain usko Jumalaan enkä Jeesukseen.
Koen tilanteen hankalaksi. Asiasta on kyllä keskusteltu paljon, mutta jotenkin keskustelu tuntuu olevan vain paikallaan polkemista. Jotenkin minua vaan ahdistaa tilanne todella paljon vaikka en osaa sanoa, onko siihen edes syytä. Meillä on kuitenkin samanlainen käsitys elämästä noin pääpiirteittäin esimerkiksi moraalisten asioiden suhteen ja niin edelleen. Poikaystäväni vain selittää asiat Raamatun kautta, minä ihan vain oman maailmankatsomukseni kautta.
Sinällään mitään kovin pahoja riitoja ei olla saatu aikaan. Mutta itselleni vaan tulee lähes tulkoon aina paha mieli ja ahdistunut olo, kun jollain tavalla uskonnolliset asiat tulevat puheeksi. En tiedä johtuuko se siitä, että en vain ymmärrä asioita vai mistä on kyse. Tavallaan minusta tuntuu jotenkin huonommalta, kun en ”pysty” uskomaan, koska poikaystävänikin selittää, miten minä en voi tuntea esimerkiksi samanlaista mielenrauhaa mitä hän tuntee.
Rakastan kuitenkin poikaystävääni todella paljon ja meillä on hauskaa yhdessä. Elämme kaukosuhteessa joten senkin vuoksi suhteen ylläpitäminen on hieman haastavaa. Etenkin silloin, kun olemme pidempään näkemättä, mietin lähes päivittäin eroamista. En haluaisi erota, mutta… yritän vain miettiä, että onko meidän suhteellamme oikeasti tulevaisuutta, koska emme uskonto-kysymyksen suhteen pysty toisiamme muuttamaan. Poikaystäväni on myös sanonut minulle, että kysyy Jumalalta usein, että olenko minä se, jonka kanssa hän menee naimisiin. Asia on siis ilmeisesti epävarma, koska minä en ole uskossa.
Tällaista tarinaa minulla ja pitkä viesti, pahoittelut siitä.
Jos jollain mahtaa olla samantyyppisiä kokemuksia niin kuulisin mielelläni teidän kertomuksianne tai vinkkejä tilanteen ratkaisemiseksi. Kiitos!