Poikaystävä sairaalloisen alipainoinen
Moi. Oon ollu mun 29-vuotiaan poikaystävän kanssa nyt 1v2kk ja asutaan yhdessä. Hän on ollut koko meidän tuntemisajan sairaalloisen alipainoinen. Nykyään mitat 185cm ja 54kg. Kun alettii seurustella paino oli vain 50kg. Hän on kertonut laihtumisen syyksi stressin, mutta tässä suhteen aikana on tullut sellainen fiilis, että kyse on enemmänkin tahdosta. Hänelle on diagnosoitu ADHD jo lapsena, en tiedä voiko tällä olla mitään tekemistä tämän kanssa. Hänellä on mahdollisesti myös diagnosoimaton ahdistuneisuushäiriö (pääasiassa) lapsuutensa ja entisen ammattinsa (palomies) tapahtumien takia.
Hän syö suunnilleen 1000 kaloria päivässä (en laske, arvioin suurinpiirtein), joskus vähemmän, joskus harvoin enemmän. Suhteen alussa hän vakuutteli, että kyllä hänen painonsa tästä lähtee nousuun, ja että ainakin vuodessa hän on jo normaalin painon puolella. No ei näy todellakaan tuloksia missään. Ei ole ainoa ”turha lupaus” jonka on mulle antanut. On kova muuttamaan mieltään joka viides minuutti kaikesta.
Hän ei pidä ajatuksesta vaa’alla käymisestä. Aina saan kuulla kitinää siitä, vaikka pyydän häntä vaa’alle ehkä kerron kuukaudessa eli ei ole mitään viikottaista nalkutusta. Hän ei myöskään halua minkäänlaista ”syömisaikataulua”, vaikka kuulemma hänen entinen ravitsemusterapeuttinsa oli laittanut sellaisen sähköpostissa. Karttaa kaikkia yrityksiäni saada häntä syömään.
Välillä tuntuu kuin mulla olisi joku teini-ikäinen lapsi huollettavana eikä aikuinen avopuoliso elämänkumppanina. Joudun koko ajan vahtimaan, että hän syö päivittäin tarpeeksi. Jos en jaksa vahtia enää, hän ei syö edes tuota 1000 kaloria ja laihtuu. Aloitin ammattikoulun tänä syksynä, jolloin ajatukseni ja aikani kuluivat pääasiassa kouluasioihin. Elokuusta syyskuuhun en kiinnittänyt huomiota hänen syömisiinsä. Seurauksena hän laihtui 3 kiloa. Huomasin tämän, kun eräänä päivänä katsoessani häntä ihmettelin, miten hänen poskipäänsä korostuvat niin sairaalloisen näköisesti, ja käskin vaa’alle. Olin äärimmäisen pettynyt häneen ja turhautuminen hänen painonsa suhteen kasvoi entisestään.
En tunne seksuaalista vetoa hänen vartaloonsa. Jos harrastan seksiä hänen kanssaan, se on vain koska tekee mieli ylipäänsä seksiä, ei että haluaisin juuri häntä erityisesti. Suhteen alussa tietenkin halusin häntä jne. mutta kun oon huomannu, ettei muutosta parempaan tapahdu, niin kyllä sitä alkaa haaveilee normaalipainoisista, lihaksikkaista miehistä ja ahdistaa, kun oma mies on tollanen luuranko…
Oon niin väsynyt tähän kaikkeen. En viitsisi jättääkään häntä, kun hän tuntuu välittävän musta tavallaan, mutta silti aina tuntuu, että oon hänelle itsestäänselvyys. Aina riitojen päätteeksi lupailee kaikkea, että muuttuu ja syö enemmän jnejne mutta mikään ei koskaan muutu. Hän saattaa syödä pari leipää enemmän viikon ajan, jos sitäkään, ja sitten palaa takaisin vanhaan syömättömyyteensä.
En usko, että on anoreksiasta kyse. Hän ei kuntoile, ei laske kaloreita yms. mitä anorektikot yleensä tekevät. On vain se, ettei hän yksinkertaisesti syö tarpeeksi. Välillä kuitenkin mulla on fiilis, että se keksii tekosyitä, ettei tarttis syödä. Esimerkki: 6 tuntia viime syönnistä, kello on 12, ehdotan että söisi jotain. Hän sanoo ”joojoo kohta, syön ennen ku meen nukkumaan”. Sitten kello tulee 2 yöllä, ei vieläkään merkkiäkään syömisestä, ja hän menee nukkumaan. Aina pitkittää syömisen aloittamista.
Sori jos on sekava teksti. Halusin vaa kaikki ajatukset tästä johonki. Oon niin väsyny tähän kaikkeen. Mulla on omiaki ongelmia (masennus ja epävakaa persoonallisuushäiriö), mutta nää ei nyt oo keskeinen asia tässä.
Mitäköhän tässä nyt tekisi?