Pitkä suhde, pimeitä juttuja ja ihastuminen ystävään
Olen ollut puolisoni kanssa yhdessä koko aikuisikäni, teinivuosista asti. Olemme toistemme ensimmäiset seksikumppanit. Suhteemme on ollut onnellinen, olemme olleet parhaita ystäviä sekä halunneet toisiamme. Ainoa varjo suhteemme yllä on ollut riidat, joissa kumpikin on sanonut pahoja asioita, ja jotka ovat menneet välillä puolin ja toisin fyysiseksi potkimiseksi, lyömiseksi ja tönimiseksi. Itse olen kokenut väkivaltaa lapsena, joten riidat ovat nostaneet todella alkukantaista pelkoa ja ahdistusta pintaan. Harmittaa, ettei tehtyä saa sopimisesta huolimatta tekemättömäksi. Olen suhteemme aikana läpikäynyt todella rankkoja vaiheita ja muun muassa satuttanut itseäni viiltelemällä. Puolisoni on suhtautunut tähän toisinaan välinpitämättömästi. Se tuntuu erityisen kipeältä, kun hän on saattanut kostaa potkimalla ja lyömällä, jos olen hajottanut jotain hänen omaisuuttaan. Niin kuin minun terveyteni ei olisi niin kovin tärkeä, mutta materia kylläkin. Toisaalta myönnän, että viiltely on ollut paitsi äärimmäinen hätähuuto henkiseen pahaan oloon, myös huomion hakemista. Olemme myös etääntyneet toisistamme arjen keskellä. Monesti tuntuu, ettei kotona toisesta näy kuin selkä tietokoneen tai kännykän näytön valoa vasten. Kuitenkin, keskenkasvuisuutemmekin keskellä suunnittelemme yhteistä elämää, lapsia ja matkusteluja, ja tavallinen yhteiselomme on tasaisen turvallisen onnellista. Kun olemme yhdessä, se tuntuu hyvältä ja kotoisalta, vaikka vanhat, pimeät asiat hiertävät toisinaan.
Asiaa monimutkaistaa osaltani eräs sinkkuna elävä ystäväni, jonka tunnen vuosikymmenen takaa yhteisistä harrastuksista. Olemme lähentyneet viimeisen vuoden aikana valtavasti, ja jonkinlaisen Äiti Amma kompleksin pauloissa olen yrittänyt nostaa hänen maassa olevaa itsetuntoaan ja tarjota arvostusta ja lämpöä, jota hän on selkeästi kaivannut. Seurauksena meistä on tullut hyvin läheisiä niin henkisesti kuin fyysisestikin. Ollessani hänen kanssaan saatamme esimerkiksi hieroa toistemme hartioita, halailla ja pitää toisiamme sylissä. Kuulostaa häröltä, mutta tässä on ollut mielestäni platoninen, sisarrakkaudellinen sävy. Harrastamamme laji sisältää myös fyysistä kontaktia, joten tämä on tuntunut luontevalta. Ainakin aiemmin. Vaikka aluksi tein näitä asioita hyvää hyvyyttäni huomattuani, että ystäväni kaipaa kipeästi ei-seksuaalista läheisyyttä, totean nyt tarvitsevani häntä yhtä lailla. Kosketus tuntuu jumalaiselta, niin kuin valolta iholla. Läheisyytemme tuntuu lohduttavalta ja huumaavalta, kun oma kumppani on jäänyt etäisemmäksi. Vaistoan, että ystävällänikin on ääneen sanomattomia kaipuun ja halun tunteita minua kohtaan. Emme ole siis puhuneet ystävyyssuhteemme rajoista, ja välillä sanallinen flirtti hipoo epämiellyttävyyden rajoja. Tosin tuolloin olen aina huomauttanut asiasta. Mitä fyysiseen läheisyyteen tulee, olen pitänyt tiukasti kiinni puolisoni kanssa sopimistani rajoista, eli en missään tapauksessa ole suudellut ystävääni tai kosketellut häntä seksuaalisesti, eikä hänkään minua.
Kun olen ollut ystävästäni erossa viikon, tajuan ikävöiväni häntä jatkuvasti. En ole koskaan ajatellut olevani pettäjätyyppiä, sikäli kun sellaista on edes olemassa. Nyt pyörittelen mielessäni ajatusta, millaista elämäni hänen kanssaan voisi olla ja miten voisin itse olla parempi puoliso kun saisin aloittaa alusta toisen kanssa. Tahtomattanikin minua harmittaa ajatus, että kumppanini on ainoa, jonka kanssa saisin loppuelämäni aikana kokea seksuaalista mielihyvää. Mihinkään avoimeen suhteeseen hän ei ikinä suostuisi, ja koen itsekin, että se vain vahingoittaisi meitä. Mutta ystäväni on minulle käsittämättömän, mielettömän rakas ja tärkeä tukipilari ja sielunkumppani hänkin. Koen syyllisyyttä läheisyydestämme ja varsinkin siitä, kun en parisuhteeni loistavasta kommunikaatiosta huolimatta kehtaa sanoa yksityiskohtaisesti, miten fyysistä ystävyytemme on. En myöskään haluaisi, että puolisoni lukisi keskustelujamme tai tulisi kolmanneksi osapuoleksi illanviettoihimme, vaikken sitä häneltä kielläkään. Tavallaan haluaisin lapsellisella tavalla nauttia tästä ystävyydestä ihan keskenäni. Tämä tuntuu pettämiseltä. Toisaalta olen puhunut puolisolleni tunteistani sekä suurin piirtein siitä, millaista fyysinen läheisyytemme on. En kuitenkaan ole vaikkapa kertonut, että ystäväni on kerran nukahtanut syliini. Puolisoni suhtautuu asiaan ymmärtäväisesti, joskin vähän surumielisesti, ja toivoisi parisuhteemme lähentyvän. Hän ei kuitenkaan ole toistaiseksi nähnyt vaivaa asian suhteen.
Toivoisin yli kaiken, että saisin pitää molemmat rakkaat ihmiset. Puolisoni, jonka kanssa jaan kodin, tulevaisuuden ja seksuaalisen puolen itsestäni. Sekä ystäväni, jonka kanssa jaan maailmankuvan, kiinnostuksen kohteet, henkisen ja fyysisen läheisyyden. Helpointa olisi, jos ystäväni löytäisi itselleen puolison, ja välillämme oleva kipinä laimenisi hieman. En kuitenkaan osaa olla hänestä erossa, se tuntuu liian pahalta ja yhteinen aika liian oikealta, lähes taivaalliselta, vaikkei se oikein olisikaan. Ehkä minun pitäisi puhua hänen kanssaan siitä, mihin ystävyytemme rajat vedetään. En oikeastaan tiedä, mitä odottaisin vastaukseksi tähän viestiin. Ehkä kokemuksia vastaavassa tilanteessa olleilta? Mitä minun pitäisi tehdä takapiruna pyörivälle syyllisyyden tunteelle? Tuntuu joka tapauksessa helpottavalta kirjoittaa tästä.