Pieni, suuri ongelma
En tiedä miten kuvaisin ongelmaani, koska historia on niin pitkä. Kuvaan tilannettani pieneksi ongelmaksi, koska tiedän, että moni kamppailee paljon suurempien asioiden kanssa ja niistä jopa selviävät. Itselleni tämä vain tuntuu suurelta. Ehkä olen hauras tai heikko? Tiedän järkiperäisiä ratkaisuja tilanteeseeni, mutta en pysty niitä toteuttamaan. Tuska on suuri.
Tilanne on lyhyesti se, että avomieheni jätti minut yli 11 vuoden jälkeen viime syksynä. Asia tuli ”yllätyksenä”, koska en ajatellut sen ikinä tapahtuvan, vaikka hän oli siitä aiemmin puhunutkin. Se ei vain ollut vaihtoehto, ei meille, mehän oltiin ”me”. Eli olen tainnut kieltää asian, vaikka olenkin tiedostanut ongelman olemassaolon. Tiedän, että järjellä ajateltuna meidän ei pidäisi yhdessä ollakaan, mutta hän on minulle se tärkein ja rakas. En usko löytäväni yhtä luotettavaa ja arvoiltaan samankaltaista miestä kuin mitä hän on. Meillä ei ole lapsia ja ikää on suurinpiirtein kolmekymmentä, joten tämän tilanteen ei kai ”pitäisi” olla näin suuri kriisi itselleni kuin mitä se on.
On iltoja etten saa itkua lopetettua ja itsesääliä pysäytettyä. Haluaisin vain olla olematta, mutta en kuitenkaan halua kuolla. Pahiten satuttaa se, ettei tämä (entinen) mieheni tunnu hyväksyvän tuskaani. Tilanne on siinä mielessä erikoinen, että vietämme edelleen aikaa paljon yhdessä. Itse en ole tässä useinkaan aloitteentekijä, mutta mies kokee tämän ilmeisesti velvollisuudekseen. Hän on sen verran ihana ihminen, ettei halua jättää minua yksin. Asumme paikkakunnalla, jossa minulla ei ole oikeastaan yhtään ystävää, ja olen siis todella yksinäinen. Pystyn käymään töissä, koska siellä on niin paljon ajateltavaa, mutta illat ja varsinkin viikonloput ovat hyvin vaikeita. En ehkä varsinaisesti ole masentunut, koska pääsen ylös sängystä ja olen työkykyinen, mutta en tiedä mitä tämä sitten on.
Välillä tuntuu, että olen ihan lapsen tasolla tunteideni ja ajatusteni kanssa. Ei kai aikuinen ihminen voi tällä tavalla takertua? Tunnen itseni samalla petetyksi, koska hänen piti olla se, jonka kanssa menen naimisiin ja saan lapsia. Häneenkö tuhlasin 11 vuotta tämän tuskan takia? Miten joku voi pettää lupauksensa näin? Tiedän, etten ole ainoa ajatusteni kanssa, mutta silti niiden kanssa kamppailu on erittäin yksinäistä ja tukahduttavaa. Tästä ”erosta” (lainausmerkeissä siksi, että en vieläkään pysty käsittämään koko asiaa) on aikaa siis jo yli puoli vuotta, mutta paha olo ei vain poistu, pahenee koko ajan. Mies sanoo, että kyllä se siitä, meneehän se muillakin. Tekee mieli väittää, että eipäs mene! Ja joskus mietin oikeasti, että ”ajanko” itseäni suruun vain sen takia, että saisin osoitettua hänelle, miten väärin hän teki minua kohtaan. Se jos joku on lapsellista, mistä saan vielä suuremman itsesäälin puuskan.
Olen kärsinyt huonosta itsetunnosta lähes koko ikäni, ja se on yksi niistä monista syistä, jotka tähän tilanteeseen ajoivat. Tavallaan pahemman tilanteesta tekee vielä se, että viime vuoden keväällä tunsin olevani eheimmilläni ja onnellisimmillani pitkiin aikoihin. Elämä tuntui voittavan raskaiden vuosien jälkeen. Ja juuri tästä syystä mieheni ”uskalsi” jättää minut. Voi *****! Tämän onnen kokemuksen jälkeen hän pudotti minut niin matalalle, etten ole ikinä täällä vielä käynyt. Kaikki tuntuu epäreilulta, enkä tiedä mitä tehdä. Tai tiedän, minun pitäisi varmaan hankkia ammattiapua, olla tapaamatta tätä miestä ja yrittää rakentaa elämää eteenpäin. Se vain tuntuu mahdottomalta. Haluan hänet takaisin hinnalla millä hyvänsä; hän ei ole tätä tyrmännyt, mutta tarvitsee kuulemma tilaa ja aikaa.
Tiedän, että minun pitäisi pystyä sitä hänelle antamaan, koska muuten hän ei halua takaisin tulla. Vaikka sen tiedän, jokin pakko ajaa minut aina lähettämään hänelle viestiä tai soittamaan. Joskus ajattelen, että olisin mieluummin vaikka suhteessa, jossa tämä mies olisi vastentahtoisesti, kuin tässä tilanteessa. Samalla tiedän, ettei toista ihmistä voi tällaiseen pakottaa, eikä siitä voi seurata mitään hyvää. Haluaisin kipeästä päästä tilanteeseen, jossa hän ymmärtää haluavansa tätä suhdetta yhtä paljon kuin minä. Miten ihmeessä voin antaa hänelle tilaa? ajatuskin hänestä jonkin muun kanssa itkettää, oksettaa ja puistattaa.
Kiitos jos joku jaksoi tämän lukea. Ajatukset ovat sekavia, mutta niin on olokin taas tällä hetkellä.