Pettämistä, alkoholisoitumista- missä loppuu jaksaminen ja mistä apua
Meillä on ollut pitkä karikkoinen liitto joka alkaa hajota joka nurkasta- oma ajaksaminen ja oman itsen suojelu alkaa olla ainoita asioita mitä voin tehdä.
Miehellä on ollut pitkä suhde toiseen naiseen alk Juhannus 2017, samalla työpaikalla ovat ja yhteydenpito on jatkuvaa, tsättiä, whatsappia, käydään kahvilla ”vahingosa” päädytään samoihin paikkoihin jne. Minulle sanotaan että ei ole mitään ja olen hullu- kuvittelen kaiken.
Mies ei suostu kertomaan mitään, ja kun jää kiinni jostakin (viestittelyä, fb- viestiä jne)- on ihan ku mitään ei olisi tapahtunut. Sanoo vaan että joo, lopetan nyt heti. Tätä nyt heti lopettamisakin on kestänyt kohta yli vuoden. Olen tullut siihen tulokseen että näitä ”Krissejä” on ollut muitakin ja se on hänelle tapa tai harrastus josta ei aio luopua.
Olen ollut yhteydessä useaan kertaan tähän naiseen, olen esittänyt vaatimuksen että pysyy erossa avioliitostamme ja lopettaa yhteydenpidon mieheeni. Mies ilmeisesti on saanut hänetkin toiveikkaaksi ja luvannut jättää minut? Ei kai muuten kukaan nainen roikkuisi varatussa miehessä. Näin ei kuitenkaan tule tapahtumaan, uhkailee lähtemisellä säännöllisesti- mutta ei toteuta sitä koskaan. Minussa on aina syy ja sanelee minulle ehdot joilla saadaan avioliitto kuntoon. Minä olen kuitenkin aina se jonka pitää tehdä muutoksia, hänen ei itse tarvitse koska omasta mielestään on ”kärsivä” osapuoli.
Miehen alkoholinkäyttö on ollut aina runsasta ja nyt selkeästi pahenee koko ajan, on änkyräkännissä useaan kertaan viikossa ja raittiita päiviä on vain koska krapula ja pitää levätä. Siten kun on levätty, jaksaa taas tönätä. Viime viikolla oli 2 päivää jolloin ei vetänyt mittareita. Lähtee aamulla töihin humalassa ja haisee viinalle. Nyt kesän aikana olut on vaihtunut/ saanut lisäksi kirkkaan viinan- ja sitä kuluu. Minä en enää välitä, joskus toivon että joisiitsensä hengiltä.
Mies tiedostaa jollakin tasolla alkoholisoitumisensa ja joskus ollut jopa valmis menemään hoitoon- mutta ei lopulta saa aikaiseksi ja löytää aina syyn juomiseen. Rankkaa töissä, jalkaa särkee jne. Aina löytyy syy, alussa se olin minä mutta sitä korttia en ole kuullut pitkään aikaan.
Itsellä vaativa työ sekä teen myös toista työtä ohessa- olen aina ollut perheen pääelättäjä joka huolehtii kaikesta. Olen unohtanut itseni ja ollut kynnysmattona liian kauan ja nyt haluaisin pois tästä noidankehästä mutta en enää tiedä miten. En kehtaa pyytää apua läheisiltä, siskon kanssa puhun- mutta en voi häntäkään kuormittaa omilla huolillani.
Mistä lähtisin hakemaan apua? Tuntuu että pitäisi saada oma tilanne ensin kuntoon ja tehdä sitten parisuhteen ratkaisut kun on voimaa niihin. Mies on erittäin hyvä verbaalisesti ja sellainen ihminen joka jyrää muut alleen. Hän tietää hyvin että minä alistun aina ja palaan kiltin vaimon rooliin, tapahtui tai teki hän mitä hyvänsä. En aio pariterapiaa ehdottaa, enkä sellaista halua. Mies on tiensä valinnut enkä voi varmaan häntä pelastaa- sitä olen kuvitellut tekeväni aina…mutta sallimalla olen vaan mahdollistanut tilanteen kehittymisen tähän pisteeseen.