xxx3, kiitos (sana rakas jota en ole kuullut pitkiin aikoihin sitten kuin äidiltäni joka on jo edesmennyt). - Varmaankin paljolti luonne kysymys ja elämän rankat kokemukset, elämän kovuus saa asioita miettimään monien itkujenkin jälkeen "eikö maailmasta löydy mitään hyvää". Ei ja kyllä. Ihmiset arjen keskellä elävät ni erilaista elämää. Elämä kaupungissa on paljolti vapaampaa kuin maaseudulla. Olen aina tykännyt asua kaupungissa mutta ristiriita maalla asumiseen on ja siksi vietän aikaani maalla nii paljon kuin voin, kesäisin. Pidän yksinkeraisuudesta, siitä miten asioita voi ratkaista "käden käänteessä". Joskus on vaikea ymmärtää juurikin elämän yksinkertaisuutta. Asioilla on kaksi puolta, tavataan sanoa.. Olin jokin aika sitten matkoilla (kotimaassa). Jo paikkakunnalta toiselle siirtyminen virkistää. Arjen ääniä kuunnellessa asioihin saa aivan uuden perspektiivin. Kannattaa "uhrautua" poistumaan omista arjen ympyröistä edes hetkeksi. Minulla on aina ollut vaikea ymmärtää kuultua (läheiset, tutut). Yksin ollessani mietin tapahtumia ja sanomisia - asiat avautuvat. Kirjoittaminen ja hiljaisuus ovat helpompi ratkaisu. - Kiittelen itseäni - onneksi osasin olla hiljaa ja kuunnella. Kuitenkin jollei osallistu keskusteluihin omilla mielipiteillään, kysymyksillään, syntyy helposti käsitys - hän ei ymmärrä - ei ole ajan tasalla, elää muissa maailmoissa jne. Kun läheiset tietävät sairastumishistoriani he voivat alkaa avoimesti heittämään herjaa mun läsnäollessani, kustannuksellani, pilkkaamaankin, niin ja se hiljaisuuteni ikäänkuin en ymmärtäisi ??? - Tietämättään he sairastumisieni alkusyitä, satuttaahan se. Näitä tilanteita on pilvin pimein. Alussa menin yksinäisyyteen itkemään ja sanoin "eivät he ymmärrä mitä tekevät" - siksi annoin anteeksi ja "unohdin". En halunnut avautua joten katsoin parhaimmakseni "kärsiä". (Jokainenhan loukattu tietää että loukkaukset muistetaan vaikkei tahtoiskaan). - on tullut sekin päivä että nämä loukkaajat ovat saaneet "maistaa omaa lääkettään". Nämä tilanteet saavat minut surulliseksi, kannattiko ilkkua. Tekee mieli kysyä miltäs nyt tuntuu, mutta sydämeltäni kilttinä ihmisen tunnen sääliä, tunnen itseni viisaammaksi ja kokeneemmaksi. - Kotini ei ollut mitenkään uskonnollinen mutta uskoin ja uskon vieläkin Jumlaan ja uskon Hänen hyvyyteensä, tutkin alan kirjallisuutta. Lapsena luin satukirjoja, opin kuinka meidän tulis kohdella kanssaihmisiä. Opin hyvän ja pahan ja sen käyttäyymismallin kuinka elämän tulisi olla.! ? Liiallinen kiltteys on usein tulkittu väärin, miellyttämisen haluksi, hurskasteluksi. Olen tullut kadehdituksi jopa "vainotuksi" (liian vahva sanana), ahdistelluksi. Kokenut hyväksikäyttöä "yksinkertaisuuteni" (lue kiltteyteni) vuoksi taloudellisestikin. Taistelua elämä on aina mutt kiitoksella aloin tämänkin päivän vaikka kukkaro on yhjä, yksinäinen päivä edessä. Kiitollinen siitä että masennus on takana, ei ole fyysisiä kipuja, saan harrastaa liikkumista, juoksua, pääsen metsään, kuulen kevään ääniä,, tapaan tuttuja joille moikata. Tiedän itse kuinka paljon salaan simmässäni, salaan loukkaukset, väärinkäytökset, ajatukseni kuitenkin tietäen etten ole yksin ja siitä olen iloinen. Tiedän miten helppo on lausua sana rakas ja tiedän kuinka moni janoaa saatika haluaa tuntea rakkautta, jokainen. Sana "kiitos" on myös vaikea, se tulisi lausua joka tilanteessa, hyvässä ja pahassa. Uskon että elämäni rankat kokemukset, ero, menetykset, suru, sairastumiset, näistä selviytyminen ja parantuminen saa tuntemaan kiitollisuutta. Luontainen huumorintajuni on vahvistunut ja saanut uusia ulottuvuuksia kuitenkin - tiedostaen läheisen kärsimyksen.