Petetyn tuska suvun ja ystävien edessä, kuinka te muut pystytte siihen?
Olisin kysynyt teiltä muilta petetyiltö, jotka vielä elätte parisuhteessa pettäjän kanssa, että kuinka teiltä onnistuu miehen kanssa yhdessä osallistuminen molempien osapuolten lähisukulaisten ja ystävien juhliin (syntymäpäivät, häät, rippijuhlat jne)?
Tietävätkö sukulaiset ja ystävät puolison pettämisestä?
Meillä on tilanne se, että mies kertoi minulta mielipidettä ja lupaa kysymättä lähisukulaisilleen ja lähimmille tuttava/ystäväperheillemme siitä, että on pettänyt minua silloin kun se oli juuri tapahtunut. Pettämisestä on nyt siis kaksi vuotta aikaa. Minusta se oli väärin, en olisi missään nimessä halunnut tätä levitellä vaan pitää omana tietonamme, onhan se hyvin henkilökohtainen asia. Mies lähinnä närkästyi kun kerroin silloin aikoinaan tämän näkemykseni, mies perusteli kertomista sillä että ”kaikista asioista pitää pystyä puhumaan”. Ei kai nyt ihan kaikista sentään? Mitä mieltä te olette?
Joka tapauksessa tilanne on meillä se, että en yksinkertaisesti pysty seisomaan miehen rinnalla suvun ja ystävien juhlissa. Vasta viimeisen puolen vuoden aikana olen suostunut miehen lähes uhkaavasta painostuksesta johtuen menemään muutamiin juhliin ja tapaamisiin, mutta niistä toipumiseen menee minulta noin kaksi viikkoa. Miksikö? Koen, että mies on niin totaalisesti hapäissyt ja nöyryyttänyt minut ja lapset ja perheemme kun petti ja rikkoi perheemme peruselämän, että en yksinkertaisesti pysty hymyillen edustamaan hänen rinnallaan. Silmäni kostuvat näissä juhlissa ja tuntuu, että happi ei kulje. Tuntuu kuin olisin vankina tilanteessa. Mies sen sijaan on näissä tilaisuuksissa vanha itsensä, heittää vitsiä, nauraa ja juttelee ihmisten kanssa kuin meidän elämämme olisi sitä vanhaa ja hyvää elämää silloin ennen.
Tästä johtuen mies syyllistää minua näiden sukujuhlien jälkeen hyvin voimakkaasti. Kuulemma olen epänormaali, kun en ole näissä juhlissa käytökseltäni normaali eli se entinen nauravainen minä. Kuulemma hän ei ymmärrä mikä minua vaivaa, ja hän ei ymmärrä miksi olen juhlissa lähes hiljaa yksin ja juon vain tarjottua kahvia enkä juttele aktiivisesti juhlavieraiden kanssa. Hän ei ota kuuleviin korviinsa, kun kerron miksi voin niin pahoin näissä juhlissa. Miehen mielestä nyt katsotaan vain tulevaisuuteen, vanhoja ei märehditä ja homma on sillä selvä ja sen vuoksi voisin alkaa käyttäytyä normaalisti.
Mutta en vain pysty 😭
Millaista teillä muilla on? Mitä ajatuksia tilanteeni herättää? Olenko minä se outo lintu, jonka pitäisi nyt jo alkaa käyttäytyä normaalisti sukujuhlissa (aktiivinen ja nauravainen jutustelija)? Mies on aina ollut taitava kääntämään asiat minun syyksi ja nyt alan itsekin jo uskoa, että ehkä minun sittenkin pitäisi hersyen nauraa hänen rinnallaan. Vaikka oikeasti tuntuu, että itkulle ei tule loppua ☹️