Petetty Raivopää..
Olen 36 vuotias yrittäjämies. Ajatteleva ja analyyttinen. Hellä ja empaattinen. Kiltti ja kohtuullisen tunneälykäs ja hiiskatinmoisessa ahdingossa.
Tammikuussa menestyvä rakas vaimoni ja kahden lapsemme hellä äiti, kertoi avoimesti että eräs hänen läheinen kolleegansa oli alkanut lähettämään erikoisia signaaleja vaimoani kohtaan. Keskustelimme näistä asioista avoimesti ja ymmärsimme että tämä toinen mies mitä ilmeisimmin haki intiimimpää yhteyttä vaimooni. En ole koskaan ollut aikaisemmin mustasukkainen ihminen ja niinpä kehotin vastaamaan ystävällisesti viesteihin. mutta pitämään jalat maassa.
Muutaman viikon päästä tilanne olikin jo aivan toinen. Tilanne olikin muuttunut salailevaksi ja peitteleväksi armaani olikin yhtääkkiä ihastunut tähän vieraaseen vanhempaan charmanttiin herrasmieheen. Toki ymmärrän että meidän perheeseemme on arki jo hivuttautunut parinkymmenen yhdessäolon vuotena ja nyt vaimoni sai valtavan määrän ylenpalttista huomiota ja romanttisia viestejä, jotka piristivät hänen päiväänsä. Näistä huomion osoituksista johtuen, seksielämämme saikin valtavan herätyksen ja vaimoni sanoi tuntevansa itsensä taas naiseksi, pitkän äitinä, vaimona piikana ja pyykkärinä olon jälkeen. Minkäänlaista fyysistä kontaktia ei tämä ”romanssi” pitänyt sisällään, mutta ilmeisen paljon itsetuntoa hellitteleviä romanttiseen sävyyn kirjoitettuja viestejä ja tekstareita. Vaimoni siis oli yhtäkkiä ihastunut toiseen mieheen, tai ainakin ihastunut tunteeseen jonka tunsi taas monen vuoden jälkeen polttavan rintaa.
Vihastuin ja koin mustasukkaisuuden tunnetta, enkä nähnyt muuta mahdollisuutta omassa pienuudessani, kuin vaatia rakastani itselleni.
Pyysin vaimoani lopettamaan suhteen ja näin tapahtuikin. Se ei ole ollut helppoa eikä se ole missään tapauksessa ole lopettanut tämän vieraan hurmuri maailmanmiehen tunteita häntä kohtaan, vaikka vaimoni ei viesteihin enää samalla intesiteetillä vastannutkaan. Keskustelimme vaimoni kanssa asiasta paljon ja jotenkin tuntui, että saavutimme konsensuksen. Hellyyttä ja rakkautta meillä on vaikka muille jakaa.
Tähän väliin on syytä kertoa että olen sairastanut kuusi vuotta sitten aivoinfarktin ja mitä ilmeisimmin olen saanut lievän persoonallisuuden muutoksen itseeni. Aikaisemmin en koskaan suuttunut mistään, en missään yhteydessä ja koin olevani tyyni ja rauhallinen alati. Tilannen on nyt radikaalisti toinen. Stressitilanteet esim. se että yleinen taloustilanne vaikeuttaa työtäni ja aiheuttaa stressiä, mutta uskon että kaikesta huolimatta uskon selviäväni hyvin. Stressi saa aikaan nopeita raivostumisen ja hermostumisen tunteita, mutta samalla sekunnilla kun raivostun silmittömästi, ymmärrän että minun täytyy rauhoittua heti. Missään yhteydessä en koskaan ole lähimmäisiini kiinni käynyt, enkä käy!
Nyt sitten viime viikolla tilanne oli mielestäni rauhoittunut ja meillä oli ollut kiva ilta ja olin juuri aloittamassa iltasadun lukemista, kun vaimoni meni suihkuun. Minä sitten muutaman ruokaviinilasin rohkaisemana keksinkin yllättäen käydä lukemassa rouvan puhelimen lokin ja huomasin, että pari kymmentä viestiä ja pari puhelua oli käyty päivällä. Viestit oli pyyhitty mutta lokia ei.
Sain siitä hirmuisen raivarin ja vein rouvalleni puhelimen näytille ja tivasin, että mikä ”työasia” voi vaatia näin hemmetisti selvittelyä. Luin iltasadun lapsille ja kun vaimoni yritti ottaa kontaktia totesin hänelle kylmään sävyyn ”et meidän jutut on nyt juteltu ja et minä lähden pois kotoa.” Vaimoni halusi rauhoittaa minua ja pyysi keittiöön istumaan. Hän yritti lepyttää minua sanoen, että se ei ollu mitenkään sanallakaan osoittanut ihastustaan takaisin.
Olemme kokoajanpystyneet pitämään tunnesidettä ja keskustelukontaktia yllä, niin että voin sanoa rehellisesti rakkauteni vaimooni säilyneen.
Minulla oli kuitenkin niin paha tunne kuohu päällä, enkä uskonut vaimoani ja niinpä löin nyrkin pöytään ja huusin kaikenlaisia ilkeyksiä. Yritin mennä hakemaan matkalaukkua, jotta voisin pakata vaatteeni ja lähteä. Vaimoni kuitenkin roikkui matkalaukussa lapsi sylissään. Silloin riuhtaisin laukun irti ja heitin sen vessan oveen, niin että kajahti. Lapset tietenkin tässä vaiheessa itkivät säikähdyksestä ja vaimoni myös. En ole koskaan aiemmin moisilla asioilla uhkaillut.
Tämän meuhkaamisen jälkeen päätimme rauhoittaa tilanteen ja paijasimme lapset rauhalliseksi. Kerroimme lapsillekkin vähän silotellusti mistä syystä riitelemme ja miksi isi on näin vihainen. Olin siinä vaiheessa jo varsin hyvin rauhoittunut ja selitin niin hyvin kuin osasin että aikuisilla on tällaista joskus.
Sitten ovikello soi. Minä arvasin heti et ne olisivat poliisit ja niinhän sieltä kolme virkapukuista marssi meidän omaan olohuoneeseen.
Tilanne selvisi kuitenkin parhain päin ja minä lupasin hakea apua. Tässä olen sitä nyt ensi alkuun tekemässä.
Vaimoni jota kovasti rakastan, ilmoitti tälle miehelle, että ei voi enää ottaa suoraa kontaktia. Luotan häneen täysin! Ongelmani on se että en oikeasti koe itsekkään olevani avun tarpeessa, koska kaikki mustasukkaisuuteni oli aiheesta ja aiheellista.
Miksi tarvitsisin apua? Mielestäni kaikki kääntyi parhain päin. Tiedän että haava sielussani vaatii aikaa parantuakseen, mutta rakkautemme voi sen arpeuttaa.
Olenko minä jotenkin ongelmainen, kun puolustin reviiriäni?
Minäkö olen nyt se sekopää, joka kieltää ongelmansa?
En ole koskaan terapiassa käynyt, pitäisiköhän nyt mennä?