Elämältäni romahti pohja pari viikkoa sitten. Sain vaimoni kiinni lähes vuoden jatkuneesta suhteesta työkaveriinsa.
Olemme olleet naimisissa 14 vuotta ja ainakin kaksikymmentä vuotta yhdessä. Kaksi lasta, rivitalo, matkoja perheen kanssa kaukomaille, mökkeilyä Turun saaristossa. Elämämme on ollut tiivistä yhdessäoloa perheen kanssa.
Noin vuosi sitten vaimoni vaihtoi työpaikkaa ja minä aloin epäillä että hänellä on jonkun työkaverin kanssa jotain juttua. Viestittely tuntui tiivistyvän ja vaimoni vietti kotonakin pitkiä aikoja toisessa huoneessa kännykkää näpytellen. Kummallisia menoja pikkutunneille naispuolisten työkaverien kanssa alkoi olla yhä useammin. Riitelimme asiasta paljon, minä epäilin ja hän vakuutteli ja vannoi ettei mitään juttua ollut. Tietysti usein myös syytti minua vainoharhaiseksi hulluksi ja uhkasi kertoa kaikille millainen olin.
Kesällä lopulta selvisi että hän oli tallentanut kyseisen miehen naistyökaverinsa nimen alle ja viestitteli hyvin tiiviisti miehen kanssa. Istuimme kauniina heinäkuisena iltana Naantalissa rantakalliolla ja hän kertoi avoimesti mistä oli kyse. Tai näin silloin uskoin. Hän kertoi että olivat viestitelleensä vain huvikseen sekalaisista aiheista kuten kalastamisesta, kyseessä ei ollut romanttinen suhde ja hän oli jo käytännössä lopettanut viestittelyn. Hän lupasi kertoa jos viestejä vielä tulee ja minä päätin luottaa häneen. Lopultakin luulin meidän suhdettamme hiertäneen asian selvinneen.
Pari viikkoa tämän jälkeen koko karmeus lopulta selvisi. Näin heidän viestejään ja kyseessä oli kaikkea muuta kuin kaveruus. Romanttisia sydänviestejä ja yhteisen tulevaisuuden suunnittelua. Vaimoni myönsi ensimmäisenä yönä suhteen ja seksin hotellissa. Hän oli aidosti pahoillaan ja kertoi rakastuneensa mieheen. Tämän jälkeen kaikki onkin mennyt jos mahdollista huonompaan suuntaan.
Itse olen ollut asiasta luonnollisesti täysin hajalla. Nukkuminen ei onnistu ja elämä on selviämistä minuutti minuutilta. Asia on mielessäni yötä päivää. Vaimoni asenne on muuttunut äärettömän kylmäksi. Hän on ollut muutaman yön hotellissa mutta muuten olemme edelleen saman katon alla. Vaimoni ei suostu keskustelemaan asiasta käytännössä lainkaan. Hän vähättelee pettämistään ja väittää nyt kyseessä olleen vain viestittelyn. Hän haluaa kai eron kuten minäkin mutta minkäänlaista selvyyttä mihinkään ei tule ilman keskustelua. Turhia viestejä jossa minä syyttelen häntä ja hän hädin tuskin jaksaa vastata. Hän vähättelee pahaa oloani ja tuntuu kuin hän kääntäisi tämänkin asian niin että minussa on vikaa. Tilanne tuntuu kaikin tavoin toivottomalta.