Isäni on omalla tavallaan aina ollut tyranni ja nyrkkiäkään ei ole säästellyt. Tämä näkyy edelleen konkreettisesti arjessani vaikka olen yrittänyt työstää asiaa rationaalisesti pois.
Olen liki 40 v. En ole uskaltanut mennä naimisiin (elän avoliitossa), koska olen ajatellut sen niin, että jos tarvii joskus lähteä ja heti, silloin on helpompi lähteä kun ei ole papin aamenta jarruttamassa. Lapsista en pidä, nekin näen suunnilleen esteeksi "paolleni", jos tulee tilanne päälle. Äitini otti selkään ja totesi vaan ettei lasten takia voinut erota vaikka kuinka pahalta tuntui. Samalla tietty koko "perhe" kurjistui. Elämää sukkasillaan herran käskytyksen ja toiveiden mukaisesti. En ymmärrä käsitettä ydinperhe,koska en koe perhettä turvana. Kansalliset juhla/perhejuhlat ovat silkkaa kidustusta, koska postiivisia kokemuksia niistä ei juuri ole. En uskalla rentoutua, jos nyt kumminkin tapahtuu jotain kamalaa ja tarvii paeta tai suojella jota kuta.
Myös minussa tunnistettavissa kiltin tytön syndrooma: passaan muita oman jaksamiseni äärirajoilla. Passaan ja venyn, kunhan vaan kaikki olisivat sopuisasti ja tietty rauha säilyisi.
Toisaalta minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa. Minun tapauksessa nopea tilanneanalyysi -ja reagointi sekä ongelmanratkaisu ovat kehittyneet kokemani perheväkivallan myötä. Havaitsen nopeasti asiat mitkä "eivät kuulu" joukkoon, esineet väärissä paikoissa, poikkemat ihmisten käytöksessä. kaikki nämä suojamekanismeja. Hyvä ennakointi on paras turva ja siten myös aikanaan ennaltaehkäisi isän väkivaltaa. Näistä on tullut nyt työelämässä omalla tavalla voimavaroja, kyky havainnoida ja reagoida. Toimitakyky säilyy kokolailla tiukoissakin vaihtelevissa tilanteissa.
En hyväksy perheväkivaltaa tapahtui se sitten miehen tai naisen puoleta. Kyse on aina alistamisesta ja vaikutukset lapsiin ja muihin kanssa eläjiin ovat arvaamattomat ja kauaskantoiset.